5 svar
183 visningar
aadu2211 behöver inte mer hjälp
aadu2211 21 – Fd. Medlem
Postad: 6 mar 2020 20:07

Etanol som fordonsbränsle?

Fått en uppgift där man ska lösa vad som är problemet med etanol och vad man kan göra för att minska problemet?

Har kommit fram till att användningen utav etanol ger ett behov av biologiska resurser som kan komma att ta slut då det går åt mycket. En annan nackdel är väll att transporterna av det släpper ut mycket växthusgaser. Men vet inte om det räknas som ett korrekt svar eller vad man ska kunna göra för att lösa problemet i sånna fall? Man skulle ju eventuellt kunna hitta andra sätt att göra bränsle eller tillverka bilar på ett mer effektivt sätt, som ett exempel kan man ju tillverka bilar som går på vätegas, men isåfall går det bara långsiktigt. 

Kommer ej på fler lösningar eller svar. Behöver hjälp med att få kortsiktiga svar!

Engineering 998
Postad: 6 mar 2020 20:23

Under transporterna så kan ju dessa ske med etanoldrift också. Som du skriver så konkurerar etanolproduktionen med matproduktion och stora arealer behövs för att täcka behovet.

Om man ser till mer motorspecifika problem så är kallstarter svårare med etanol jämfört med bensin, därför har man idag E85 (85% etanol och 15%bensin) för att säkerställa kallstarter och på vintern ännu större andel bensin.

Teraeagle 21051 – Moderator
Postad: 6 mar 2020 20:31 Redigerad: 6 mar 2020 21:40

Man behöver inte tillverka etanol genom jäsning av socker från odlade grödor. Det går också bra att producera etanol på termokemisk väg via förgasning av annat organiskt material som trä och tjära. Problemet är att etanol kanske inte är det mest lämpade ämnet rent fordonstekniskt samtidigt som det kan finnas billigare alternativ.

Under 2005 införde Sverige något som kallas för pumplagen. Den innebar att mackar som sålde bensin och diesel även var tvungna att sälja ett förnybart bränsle. Det är förhållandevis billigt att bygga en tankstation för etanol och därför valde nästan alla mackar att sälja bränslet E85. På så sätt har etanol som fordonsbränsle blivit ”dopat” även fast det kanske inte är vad konsumenterna efterfrågar eller det tekniskt sett smartaste valet.

aadu2211 21 – Fd. Medlem
Postad: 7 mar 2020 09:20

Om jag uppfattat allt rätt så har alla bensinmackar E85 just för att dem måste ha ett förnyelsebart bränsle. Dock kan etanol förstöra fordonets motor osv. Dessutom kan man i framtiden ersätta etanol med något annat eller komma på ett mer effektivt sätt till att framställa det så att det blir ett mer lämpat ämne fordons tekniskt? Sen är inte E85 helt fossilfritt då man blandar den med 15% bensin? Blandningen utav bensin och etanol gör att den inte blir fossilfritt samtidigt som man förstör en del av etanolens egenskaper, som att bränsleförbrukningen ökar. Har också läst andra problem som att man får kolväteutsläpp och även kväveoxid utsläpp. Blandningen ska tydligen medföra motorproblem också och därför kan etanolens rykte vara förstört? Vet ej om jag är helt ute och cyklar men man kan kanske använda 100% etanol och ändra pumplagar så man kan sälja fossilfria bränslen och fossila baserade bränslen samtidigt och då kan de konkurrera och bilisterna kan välja ett mer hållbart val, som dessutom är bra för ekonomin och bilen.

Engineering 998
Postad: 7 mar 2020 21:29

Om du med bränsleförbrukning menar liter/mil så har etanolbilar en högre bränsleförbrukning än en bensinbil, så bensin har högre energiinnehåll/liter.

Om fordonet är gjort för etanol så förstör det inte motorn, sen som en extra fördel för den motorintresserade så har etanol bättre egenskaper mot knack (självantändning som kan förstöra motorn) så mer effekt kan tas ut ur en etanolmotor

aadu2211 21 – Fd. Medlem
Postad: 8 mar 2020 08:28

Okej, tack så mycket tror jag kan skriva ner något om det nu!

Svara
Close