Entreprenörskap - Affärsplan
Hej! Jag undrade om jag kunde få feedback åt min affärsplan för att förbättra den ännu mer!'
E-case
Affärsplan
https://philipbrittmar1.wixsite.com/website
Hemsida
Innehållsförteckning
Innehållsförteckning 2
ENTREPRENÖRSKAP – Förutsättningar: Del 1 Resurser
Kapital och Finansiering 4
SWAT-analys 5
3.1 Styrkor 6
3.2 Svagheter 7
3.3 Möjligheter 8
3.4 Hot 8
Konkurrentanalys
PEST-analys 10
5.1 Politiska 11
5.2 Ekonomiska 12
5.3 Sociala 13
5.4 Teknologiska 14
Marknadsundersökning 15
6.1 Diagram (25 svar) 15
6.1 Analys 19
Resultatbudget - Likviditetsbudget 20
7.1 Analys 20
7.1.1 Förpackning + frakt (Varukostnader) 21
Marknadsföring 24
8.1 Kampanj och aktivitetsplan 25
Resultatbudget - Likviditetsbudget källor 25
Affärsidé
Vår affäridé är att sälja mobilskal som är skapade från både ny plast men även återvunnen plast till ett billigt och konkurrerande pris. Alla köp kommer ske via nätet på antingen vår hemsida eller vår app där man kan välja bland ett stort sortiment av skal eller designa sin egna till ett utmärkt pris.
ENTREPRENÖRSKAP – Förutsättningar: Del 1 Resurser
Ett projekt så stort som vi har tänkt oss krävs det många olika moment för att få det att fungera. Allt från att tillverka materialet som vi ska använda till skalen. Till hur produkten ska skapas och hur den ska fraktas. Det finns många steg och det är inte lätt, därför har vi i vårt företag delat upp oss till olika delar beroende på vilka kompetenser vi har. Vi har allt från gruppledare med starka viljor och en passion för ett fungerande företag till designers och marknadsförare som hjälper driva fram företaget.
Sammanfattat så ligger våra problem hos transportering av plast utan att åka hela vägen till vår fabrik. Vi tänker men det är svårt just för att vi tänker på miljön med den här produkten. ort till fabriken, just för vi vill att personer från hela jorden ska kunna skicka plast för pengar till oss så måste vi komma på ett effektivt sätt som vi kan transportera höga kvantiteter plast från personer som samlar plast till oss i utbyte mot pengar och ett bra samvete för att göra en positiv förändring till vår planet och dess klimat.
Eftersom vår fabrik är lokaliserad i Kina så blir transporten jobbig. Vi valde Kina just på grund av deras lagar som gör det billigare för företag att fungera. Inga skatter på föroreningar och användning av plastprodukter (trots att man använder plastet för att rena planeten) som finns i länder som Sverige och USA vilket gör det enklare för företag att fungera just i Kina.
Nedan har vi listat vad vi kommer att behöva alltså våra resurser.
Vad vi behöver (Resurser):
Plast (Arbetskraft som samlar in plast i havet)
Inom fabrik (Resurser):
Smältare som kan gå upp till 300° Celsius.
Former som mobilskalen kan formas i (Iphone Former och Samsung
former)
Ett frysrum som vi kan lägga de varma skalen i
Maskiner som målar skalen i olika mönster
Förvarings rum med pappkartonger
Transportering (Internationell)
Lastfartyg
Lastlådor
Transportering (Nationell)
Lastbilar
Transport services som UPS, Fedex och Amazon
Kapital och Finansiering
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CEZ7C1UYK4mMRP43WxpT-8YC9XekMKpUw0TreAZFMBI/edit#gid=0
Denna spreadsheet har rätt orimliga svar men utifrån detta kan vi analysera vad som är fel och inte fel. Detta kan vi säga är vår prototyp av vår kalkyl. Vi har inte använt någon källa för denna kalkyl. Bara gissning. Men det är ett bra sätt att se hur mycket pengar vi behöver och våra skulder. Utifrån denna kalkyl kan vi få fram rätt kalkyl och mer rimligt kalkyl. För att starta upp operationen innan vi börjar verksamhetet kommer det att ta en halvt år eftersom vi behöver analys och prata med fabriker som gör plast och samla ihop pengar.
Vi har det rätt så strukturerat med tanken på att vi har all innehåll för t.ex resurser eller fasta tillgångar och utifrån dessa exempel kan vi använda för vår andra kalkyler som likviditetsbudget m.m.
SWAT-analys
Styrkor
Vad gör ni bra?
Vilken unik egenskap har ni?
Vad ser andra aktörer som era styrkor?
Svagheter
Vad kan ni förbättra?
Var har ni mindre resurser jämfört med andra?
Vad ser andra aktörer som er svaghet?
Miljövänliga genom återanvänt plast
Flera typer av skal i sortimentet
Säljs för ett billigt och rimligt pris
Fraktar i princip över hela världen
Stora giveaways och tävlingar vem som helst kan gå in.
Förnybar transport
Plast kan medföra hälsorisker
Återvinningsbarhet
Allmänheten kännedom
Möjligheter
Vilka möjligheter finns potentiella för er?
Vilka trender kan ni ta fördel av?
Hur kan ni vända styrkor till möjligheter?
Hot
Vilka hot kan skada er?
Vad gör era konkurrenter?
Vilka hot exponeras era svagheter mot?
Utöka vårt sortiment av skal.
Möjlighet till att designa sina egna skal istället för att välja från sortimentet.
Skal för laptops.
Marknadsföra till Kändisar och sociala medier tack vare vår miljövänliga skal
Plaster som inte kan användas för skal kan säljas till andra företag
Sälja det för billigt.
De rekommenderar sina resurser innan de säljer.
Vi har inte så bra marknadsföring.
3.1 Styrkor
Det vi ville fokusera med på våra produkter var ett miljövänligare alternativ till mobilskal till ett billigt och rimligt pris. Då använde vi PETG plast som är en mixtur av flera olika plaster som kan formas enkelt. Vi använder just denna plast på grund av att den är miljövänligare än normala plaster för den använder återvunnen plast från väldigt många plastprodukter som hjälper minska den totala plast som behövs skapa som hjälper miljön. Detta gör oss även relativt unika på det sättet att vi som ett mobil skals företag vill att våra produkter ska hjälpa miljön samt att få nöjda kunder.
Inom vårt sortiment har vi flera olika typer av skal som har olika mönster teman och modeller. Vi har mobilskal för i princip varendaste smartphone ute på marknaden som gör att vi som ett företag kan nå ut till fler kunder samt nöja mer kunder med våra produkter.
Inom vårt företag så har vi valt att ha ett billigt pris anledningen till det är att fler folk ska kunna ha råd att köpa det, men det är även för att vi får de mesta av vår plast från PETG plast som är en plast som uppbygger på återvunnen plast, detta gör att produkten inte blir lika dyr som leder till att vi kan sälja produkten för ett billigare pris jämfört med våra konkurrenter som använder sin egna sorts kemiska skapade plast som kostar en hel del mer än våra produkter.
Vår bransch fraktar i princip till hela världen anledningen till detta är för att vi vill komma åt så många kunder som möjligt. Men vi vill inte bara ha det att vi ska levererar runt om jorden vi vill även att frakttiden ska vara planerad och kort. därför använder vi lastbilar för att frakta vidare i de specifika länderna. När frakttiden är låg så kan produkten vara i kundens händer snabbare som kan göra att de köper från vårt företag igen.
I vårt företag så har vi valt att göra lite giveaways och rabatter anledningen till detta är att det kommer vara fler folk som kommer vilja köpa och vårt företag kommer bli välkänt lite snabbare, vi har även tänkt oss att vi skulle höra av oss till kändisar och höra med dem och de skulle vilja samarbeta för att göra vårt företag ännu mer välkänt.
3.2 Svagheter
Det som vi behöver förbättra är vår transport både internationellt och nationellt. Ha mer förnybar transporter i framtiden där vi investerar i elektriska transporter som exempelvis tesla semi truck. Varför tesla semi truck? Jo, lastbilen har en "kula-formad" aerodynamisk design, elmotor och elektrisk drivlina på varje axel, fantastisk hastighet, färdas i imponerande mils, och laddningssystemet är ganska imponerande också och sist men inte minst är det en elektriskt transport som inte släpper ut koldioxid till skilland mellan andra lastbilar. Denna lastbilen kommer vi investerarna och denna transporten ska användas inom nationen. När det gäller internationell så kan vi inte med nuvarande teknologin hitta något effektivt samt miljövänlig transport. Vi kommer att utgå från en effektiv transport och det är lastfartyg och lastfartyg släpper ut väldigt mycket koldioxid men är effektiv till skillnad mellan andra transporter som flygplan som släpper ut mer eller lika mycket som lastfartyg men anledningen till att vi tog lastfartyg till skillnad mellan flygplan är att lastfartyg kan du lasta mycket fler varor än en flygplan, dess är det mer effektiv men det släpper fortfarande ut mycket koldioxid och det är vår första svaghet. Tills dess får vi helt enkelt vänta till technologin förbättras så att det finns elektriska lastfartygen som kan transportera effektiv samt miljövänlig. En annan svaghet är vår svag igenkännelse. Vi är inte så kända vilket gör att vi har mindre allmän kännedom. Det är ett fördel med ökad allmänheten kännedom om företaget, eftersom börsintroduktioner ofta genererar publicitet genom att göra sina produkter kända för en ny grupp potentiella kunder. Därefter kan detta leda till en ökning av marknadsandelen för företaget. En annan svaghet är återvinningsbarhet. Vi kommer att få in olika sorters plast som exempelvis PET – Polyetentereftalat, PE-HD – Polyetylen med hög densitet, PE-LD – Polyetylen osv. Vissa plast kan man inte smälta utan att släppa ut hälsofarliga kemikalier. Vilket skulle vara farlig för arbetarna som smälter plasterna. Plasterna som är farliga är exempelvis PS – Polystyren där Polystyren är mutagent ämne vilket innebär att det förändrar DNA och med långvarig exponering orsakar kognitiva skador i hjärnan. Styren kan läcka ut från polystyren. På lång sikt, kan detta fungera som ett nervgift. Detta hälsorisk kan göra att företagen stänger ner tack vare de hälsofarliga platserna.
3.3 Möjligheter
Trots att vårt företag bara producerar en produkt så kommer vi inte låta det hindra oss. Vi vill inte bli hindrade att fortsätta med det vi gör därför kan vi utöka vårt sortiment av skal så vi kan nå fram till mer potentiella kunder. Vi vill också inte behöva hindra oss själva till att bara göra skal till mobiler men också möjligtvist skal till laptops. Vi tror att i framtiden så kan vi komma fram med ett sätt potentiella kunder kan göra sina egna designer till sina skal, detta är en väldigt bra möjlighet eftersom personer har olika intressen, färger och mönster som de gillar därför om dem för möjligheten att kunna producera sina egna skal hade det varit bra för företaget och kunden. Vi hoppas även att vi kan ge ut skal till personer med en “status” på sociala medier som kan sprida vårt meddelande om våra miljövänliga skal vidare till andra människor som kan vara potentiella kunder, speciellt ifall de är miljöintresserade. Att göra dessa skal funkar tyvärr endast av ett par sorters plast, därför all plast som inte går att göra till skal tänkte vi oss sälja till företag som gör plastprodukter. Det må vara dåligt att vi gör det men det är bättre än att lämna ett 50kg block av plast sitta och dekomponeras i flera tusentals år, istället så kan plasten användas för att göra livet bättre för människor runt jorden.
3.4 Hot
Våra största hot är att om vi säljer det för billigt så kommer vi få det svårt att ha tillbaka kapital och det är svårt att tjäna. Om vi inte kan tjäna någonting eller inte kan ta tillbaka kapital så kan vi inte fortsätta investera. Om ett företag inte genererar vinst eller kapital kommer det bli ett dött företag och kommer att leda till en enorm mängd skuld. Dessutom om våra konkurrenter har mer erfarenheter och har fler följare än oss eftersom deras företag har ett bättre rykte och många känner igen dem. I nuläget så har vi det svårt att få människor att känna igen oss, därför behöver vi ha bra marknadsföring. Problemet med det är att vår marknadsföring är svag för tillfället för vi har nyss startat företaget, men det är något som kommer förhoppningsvist bli bättre med tid och hårt arbete.
Men en av de mest största hoten utanför företaget är våra konkurrenter, vad våra konkurrenter kan göra är att dem har en bättre ide och gör att alla våra kunder går och köper hos dem istället och det kan göra att vi hamnar i konkurs.
Det mesta hoten inom företag kan vara t.ex arbetskraft, skulder och skatter. För om man inte har någon arbetskraft så finns de ingen som kan tillverka våra produkter och det kan leda till att vi inte har några produkter att sälja och det kan leda till att vi inte har några pengar att betala våra skatter och då måste vi börja ta lån och de är väldigt farligt att ta lån för de kan leda till ännu mer skulder och allt tillsammans kan leda till att vi hamnar i konkurs och måste leva med några skulder i livet.
Konkurrentanalys
Vilka är konkurrenterna?
Marknaden med mobilskal gjort av plast som man återvinner är fortfarande en rätt så ny marknad side och därför finns det inte så många konkurrenter, men våra 2 största konkurrenter i fallet är ett företag som heter Pela Case och ett annat företag som heter 4ocean.
Vilka produkter erbjuder konkurrenterna?
Pela Case
Pela case gör som vi i princip vad vi gör. De samlar in plast och sorterar plasten efter vilken sorts plast och vilka färger. De använder även samma stil som oss till hur det kommer till att forma skalen med en form.
4ocean
4ocean är ett företag som också återanvänder plast hittat i vattnet. Men företaget gör flera olika saker med plastet istället för skal, de gör glas muggar shopping väskor och köksredskap mm.
Vilka för- och nackdelar har konkurrenterna jämfört med vår affärsidé?
De nackdelar som dom andra företagen har är att de är dyrare än vad vi är. Men fördelarna är att dem är miljövänligare än vad vi är på grund av att deras operationer inte är baserade i Kina men i USA där dem behöver följa mer regulationer och lagar angående produktion av plast jämfört med Kina. Dom är mer välkända än vad vi är och har redan tryckt ut sitt namn i marknaden och har redan många kunder som köper från dem varje dag till skilland mellan oss.
Ska vi anpassa oss efter konkurrenterna, hur i sådant fall?
Vi ska göra med vårt eget sätt. Deras sätt företaget är uppgjort är fint men vi vill vara moderna och hippa för att verkligen nå fram till dagens ungdomar och sprida meddelandet av vår miljö till dem.
Är vi ”unika”? Hur? (Unique Selling Proposition)
Det som är just “unikt” med vår ide och företag är att vi vill låta stilen och sortens skal vara upp till kunden. Friheten att välja och göra själv anser vi vara en viktig del av företaget och därför låter vi just kunderna skapa sina egna sorters skal.
PEST-analys
Politiska
Ekonomiska
Skatteregler
Handelsregler
Nivå på korruption i landet
Pressfrihet
Inflationstakt
räntor.
Import
Sociala
Teknologiska
Nuvarande Trender
Sociala Trender
Värderingar och Kulturella värderingar
Teknologisk utveckling
Internets infrastruktur
Sociala media
5.1 Politiska
Politikens roll för företaget är väldigt stor och därför måste vi ta upp de viktigaste punkterna för att företaget ska fungera i olika länder runt om i världen, trots olika skatteregler kultur och politiska åsikter/frihet så vill vi som ett företag vara neutral och inte ta några sidor i någon konflikt i världen. Detta är för vi som ett företag vill se till så våran produkt kan nås fram i de allra flesta länder trots ifall landet är demokratisk eller en diktatur.
Det vi alltså behöver få innehav om är olika skatteregler i olika länder, som i Kina och Sverige. Kinas skatt ligger på omkring 25% för företag som baserar sina inkomster där, därför har vi i företaget valt att betala skatt i Sverige som endast har 21,4% företagsskatt. Det är även vid högt intresse att få reda på relationer mellan Kina och Sverige på grund av att stora delar av vår företag är baserad i Kina då produkten och materialen skapas där och dem skickas vidare där till Sverige så vi kan skicka vidare de till kunder som har köpt produkten. Den nuvarande relationen mellan Kina och Sverige är relativt dåligt då kinas ambassadör sa att Handeln med Sverige ska begränsas. Detta kan påverka företaget väldigt mycket och därför försöker vi hålla koll på relationerna för att se till att vi inte tappar företaget under dessa spända tider i svenska-kinesisk handelsrelationers tid. Pressfriheten i vissa länder kan även verka på vårt företag, som i länder där människor inte har tillgång till The World Wide Web så kommer vi inte kunna sälja några skal eller kunna sprida vår verksamhet i de delarna/länderna.
5.2 Ekonomiska
Inflationstakt: när inflationstakt händer kommer vi sänka pris på våra produkter för att får mer kunder och när vi har mer kunder så de kan hjälpa oss skapa bättre vinster.
Import: Vi kommer importerar materialet som vi behöver för att tillverka skal från olika länder men utan Kina. För att om vi ta från de skatt kommer kosta flera än de eftersom materialet från Kina är kanske billiga men låg kvalitet. Vi måste sätta kvaliteten på varan först även om priset kan vara lite dyrare. Om vi uppmärksammar kvalitet kommer det att hjälpa kunderna att känna sig mer bekväma och ha mer förtroende för våra produkter. Därifrån kommer vi att ha fler människor kända.
Räntor: Genom att binda sina lån på flera olika löptider kan företaget sprida riskerna. Bundna räntor är ett sätt att kontrollera sina kostnader över tiden. Men ett nackdela till ränta är man kommer tjäna mindre för att man måste ta liten del av det pengar som vi har sålt produkter lämna eller betala till bankens räntor. Men fördelen för detta är man får låna pengar från banken för att utveckla sin företag.
5.3 Sociala
De Sociala faktorerna som vi i företaget vill fokusera på är de nuvarande trenderna, Sociala trender som exempelvis i vardagligt liv vad som är populärt och vad som inte är populärt. Det som vi vill verkligen också fundera och kolla över är värderingar och kulturella värderingar som finns i olika länder, vi vill exempelvis inte bli ovänner med något lands marknad som exempelvis ryssland genom att sälja pride skal. Det är i princip vad IKEA har också gjort för att se till att relationer med länderna som har olika värderingar och kulturella värderingars marknad så har de anpassat sig till dem och sett till så att marknads relationen mellan företaget och landet bibehålls på ett bra villkor.
Trender kan vara exempelvis ett kommande spel som är populärt som Among us. Många personer kör det för att det är roligt och även för att det är en trend att göra det, vi borde därför hålla bra koll på vad som trendar i världen och se till så vi anpassar oss efter trenderna.
Vi måste även anpassa vårt sortiment och utbud beroende på land. Varje land har människor och människor har olika värderingar som de håller sig fast till därför i länder som har lagar mot LGBT personer så borde vårt sortiment i de länderna inte visa exempelvis en pride flagga på ett skal till mobilen eller laptopen. För i slutändan så är vi ett företag som letar att tjäna pengar, att gå emot vad majoriteten av personer tycker kan vara väldigt stora förluster på möjliga vinster för företaget och därför bör man som ett företag anpassa sig till miljön och värderingar i olika samhällen/länder.
5.4 Teknologiska
Med tillkomsten av den nya tidsåldern inom teknik har företag helt integrerat sig med alla de senaste förändringarna som har ägt rum. Att nämna en trend som nyligen har ökat kraftigt och något som nästan alla företag vänder sig mot är sociala medier. Den sociala medie explosionen har möjliggjort ett allt mer interaktivt engagemang med konsumenterna med realtidsresultat, så vi måste hålla oss före all utveckling som sker med tanke på hur dagens ungdomar använder teknik för deras fördel och hur kan vi nå dem för att fortsätta öka varumärkes återkallandet och varumärkes engagemanget till skillnad från andra konkurrenter som 4ocean eller Pela case. Med tiden så behöver vi flexibla med vad nya teknologier kommer ut. Som sagt vet inte vi eller alla vad den nya revolutionerande teknologin kommer att se ut. Med andra ord vet vi inte hur formen kommer att se ut med dess kan vi inte göra en form. Men som sagt vi kan förbereda former för dem nya mobilerna genom undersökning och titta på vad nätet säger, exempelvis samsung note 20+. Innan samsung note 20+ laserade så hade folk redan haft spekulationer och redan fått smygtitt modellen och blueprint till hur den kommer att se ut. Detta kan vi utnyttja oss med att använda blueprinten och skapa skal för dem nya samsung note 20+ med våra logo. Fördelen med detta är att vi har ledningen för skal till skilland mellan dem andra konkurrenter som säljer skal. Eftersom mobilen kom ut den 20 feb så har vi redan gjort klart skal som är redo att transporterna skal till andra länder till skilland mellan andra konkurrenter som har inte ens påbörjat eftersom mobilen har inte kommit ut dess ingen blueprint för mobilen. Att ha en närvaro på internet för företag är väldigt viktigt, ett slags infrastruktur fast virtuellt som sociala medier och hemsidor. De flesta i världen har tillgång till internet nu än tidigare och växer bara varje dag som betyder mer möjliga kunder. Ingen nödvändighet att ha en riktig affär på plats, allt kan göras med ett par knapptryck. Speciellt nu med Corona, en pandemi som skicka flera miljoner till lockdown. Det är just därför att ha en närvaro och infrastruktur för sitt företag framme och redo för just tillfällen som de här. Corona pandemin fick många företag att förstå den potentiella marknaden av virtuell shopping av allt möjligt från mat leveran appar till gym vikter man kan köpa på Amazon. Marknaden har en oändligt stor framtid som bara ser ljusare ut ju mer samhällen justerar sig till ett liv virtuellt och online, men den ändringen kommer inte ske snabbt det kan ta flera hundratals år innan det sker men marknaden finns där!
Marknadsundersökning
https://docs.google.com/spreadsheets/d/15DriPQnwe2zEkj8XxP-Pp8r880AWvPkNvKDPe9n_9kA/edit?usp=sharing
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScOy6BxGzhOm5HwG4lKWaoWSSqdDOofqPzWt34g1k2ZlDZ-wQ/viewform?usp=sf_link
6.1 Diagram (25 svar)
6.1 Analys
Utifrån dessa 25 svar har vi kommit fram till att det finns lika många kvinnor och män som är i tonårsperiod som har iphone och dessa personer är mest intresserad av att ha själv designad skal med egen färg och mönster. Vi får också reda på att det finns fler iphone users än andra mobilföretag såsom samsung eller hawaii. Utifrån dessa analys och diagram får vi bättre perspektiv åt vad vi behöver att satsa på. Vi behöver lägga mer åt new fashion trend skal eftersom majoriteten som svarade är tonåringar. Vi behöver också satsa mer åt själv designad skal där man kan designa sin egen skal med olika färg och mönster. Detta är mycket bra analys eftersom nu vet vi att vi behöver satsa mer åt själv designad skal vilket är mycket bättre eftersom vi behöver inte producera flera tusen olika färger med olika designer som kommer att leda till att en del av skal inte blir sålda eftersom ingen gillar just den designen. Detta kan leda till att vi förlorar inte pengar åt att producera flera olika färg och mönster för skal, istället kan konsumenten sitta hemma och ta sin tid och välja hur skalen kommer att se ut. Med detta kommer kunden att vara mer nöjd och kommer behålla skalen under en längre tid eftersom den är speciell gjord av kunden sig själv plus kommer kunden inte vara missnöjd med tanken på att skalen är miljövänligt eftersom den är gjort av återvunnet plast. Detta är speciellt bra under denna corona period där folk kan inte gå ut och köpa produkter. Om vi kunde få mer svar kunde vi ha haft ett bättre marknadsanalys och vad vi behöver satsa som mål. Men ändå bra eftersom vi kan använda dessa svar till vår resultatbudget och likviditetsbudget. Där har vi satsat mer åt att sälja mer själv designskal.
Resultatbudget - Likviditetsbudget
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1YkQAxFAWRle4BGvxyIrmud7NQGiVfXEYSfBhrmW9DnI/edit#gid=1117265334 ←- (Resultatbudget och Likviditetsbudget)
7.1 Analys
Som resultat så var inkomsten för företaget +188 960,00 kr för detta år, som är en väldigt bra intäkt som kommer hjälpa företaget att växa vidare, vi vill återinvestera de mesta in till företaget då med hjälp av vår likviditetsbudget och marknadsanalys har kunnat se att intressen för våra skal blir större. Allt fler personer går även in i våra Giveaways och Tävlingar som är bra då vårt företag får mer popularitet. Vi har även sett att våran hemsida har fått rejält med trafik då det närmar sig jul. Då antar vi att runt jul så kommer det vara mest trafik på vår hemsida och därför vill vi uppgradera hemsidan då vi skaffar mer externa servrar hos Wix. Vi märkte även att intäkterna ökade igen runt sommaren, vi tror att detta är på grund av sommarlov och att personer har mer tid på sina händer att surfa internet och då kanske snubblade på våran hemsida eller en av våra Giveaways/tävlingar och blev intresserade i produkten. Det är en generell mönster att runt lov då personer har mer fritid brukar försäljningarna bli mer och i större kvantitet innan loven. Vi ser även att intressen för eget designade skal är högre än de redan färdiga skalen, precis som vi hade tänkt oss, detta visas i vår produktkalkyl #8. Detta lovande resultat i år leder oss att tro att våra intäkter nästa år kommer bli större då Covid-19 har flera människor i sina hus med inte mycket att göra, Det vi vill göra då är att vi ska göra fler Giveaways/tävlingar och försöka få en större existens på sociala medier, vi vill vara aktiva på sociala medier för att få en potentiell kund / kund känslan av att vi är ett företag som menar allvar och att vi är legitima. Med våra förhoppningar så kommer våra försäljningar ökas nästa år, det kommer antagligen starta med en förlust men den förlusten kommer snabbt ändras till vinst inom ett par månader.
7.1.1 Förpackning + frakt (Varukostnader)
Först vi började med att mätning för förpackningen för skalen. Vilket kommer att vara 1,5 x 9 x 18 vilket blir 243 cm^3 vilket väger 25 g och själva skalet kan variera i massa men en ungefärligt estimering kommer vara 50g/skal. Detta kommer bli 75 g total. Kostnaden för att producera förpackningen kommer att kosta 5 kr.
Utifrån postnord (https://portal.postnord.com/skickadirekt/?_ga=2.195766316.1469051227.1607675964-1827158826.1607675964) kan vi veta hur många skal (förpackning) vi kan vi sätta in genom att veta hur mycket det kommer att kosta att frakta en 3 kg 20 x 40 x 50 cm^3 låda vilket blir 470 kr/låda. Då vi vet att volymen för lådan blir 40000 cm^3. Utifrån detta kan vi få fram hur många förpackningar vi kan sätta in i en 3 kg låda vilket blir 40000/243 = 164 st skal som vi kan tillsätta i en 3 kg skal.
Till sist måste vi se hur många 3 kg lådor vi behöver när vi säljer 3715 st skal då vi vet att i en 3 kg låda kommer vi få 164 st skal. Hur många lådor blir 3715/164 = 22 st lådor. Då vi vet hur många lådor det blir måste vi veta det totala priset för lådorna (frakt). Vi vet att en låda kostar 470 och vi behöver 22 st lådor för att sälja 3715 st skal blir det 22 x 470 = 10582 kr total.
Marknadsföring
Produkt är centrala konkurrensmedlen i vår affärsiden. Allt från att tillverka materialet som vi ska använda till skalen. Till hur produkten ska skapas och hur den ska fraktas. Produkt hade varit vår centrala konkurrensmedlen för att kunna föröka vår konkurrensförmåga. Utan produkten finns inte affärsiden alls. Det finns våra 2 liknande produkter som har samma koncept som exempelvis våra konkurrenter 4ocean och Pela Case som har produkt som deras centrala konkurrensmedlen.
Men vad som skiljer oss med våra konkurrenter är att vi har en extra finess och ett bättre pris vilket kan göra att vi står ut från våra konkurrenter. Som sagt vi vill aldrig sträva efter att skilja sig från våra konkurrenter på ett bra sätt. Vi vill istället att att konsumenten ska fastna till just vår produkt men vi säljer och det gör vi genom att utveckla den till en speciell produkt. I detta fall har vi exempelvis att man kan designa sin egen skal med olika varianter av färg eller dekoration så att konsumenten känner sig att hens mobilskal är unik från alla andra vilket gör att andra konsumenter vill också ha en egen special design på sin mobilskal vilket kommer gå i en cykel där vi lockar in konsumenter nya konsumenter av andra konsumenter som har redan köpt och gjort sin egen design för att vara unik och hälsosam. Konsumenten kommer känna sig mer miljövänlig för hen har köpt ett skal gjort av 100% recyclable plast och nöjd med att ha en unik skal som hen har gjort hemma i datorn i vår hemsida och känna sig nöjd med den väl lagom priset. Som sagt ett lägre pris kan göra att kunden känner sig mer nöjd efter köpet gentemot ett högre pris och det är vad vi också strävar efter.
Kärnprodukt
Självaste kärnprodukten vårt företag säljer är komforten samt säkerheten av ett mobilskal. En mobil utan ett skal tar ofta skador samt repor som kan tvinga en att köpa en ny mobil eller reparera den. Kostnaderna att göra detta är väldigt hög, därför vill vi ge ut lösningen på detta genom att sälja en produkt som hjälper skydda mobilen samt som det ger en trevlig upplevelse till våra kunder.
Faktisk Produkt
Vår faktiska produkt är ett mobilskal som skyddar mobilen från skador. Mobilskalen kan komma i många olika färger och mönster samt kan konsumenten beställa sin egendesignade skal så man kan följa sina egna intressen mer, detta är för att vi anser att ingen känner dig bättre än dig själv
Utökad produkt
När man köper en produkt från vårt företag får man en E-Mail som konfirmerar köpet samt en länk från det företag som kommer leverera produkten. I Sverige kommer Postnord ta hand om svenska produkter. Postnord har en app där man kan hålla koll på vart ens produkt är och hur lång tid det ät kvar tills den kommer. Om något skulle ske under leverans kommer vi skicka en sprillans ny mobilskal till dig samt en extra rabattkod på 30% på ditt nästa köp hos oss. Vi garanterar att produkten kommer att komma antingen hem till dig eller hos ditt närmaste postombud beroende på vilket val av leverans du har valt.
8.1 Kampanj och aktivitetsplan
Massmarknadsföring
Vi hade tänkt att vi skulle ha massmarknadsföring inom Instagram för det är en väldigt lätt sida att marknadsföra sig på men det är även gratis, det är även många som använder instagram nu förtiden så det blir lätt att bli igenkänd. Meen vad man kan göra för att bli ännu mer igenkänd är att fråga kändisar om dem vill ge en shout out till oss i deras instagram eller youtube. Men vi har även ett till alternativ som är lite dyrare och då har vi tänkt oss reklam på typ broschyrer men även reklam inom snapchat, instagram och youtube.
Relationsmarknadsföring
En bra ide för relationsmarknadsföring vore att ha giveaways så att våra kunder blir mer taggad på att stanna för att då har dem en chans att vinna ett gratis skall. Vi har även gjort så att vi har rea på vissa saker. Vad vi även kommer göra är att när du köpt ditt skal så vid nästa köp så kommer du får 15% rabatt när du skriver in koden som står på kupongerna.
Resultatbudget - Likviditetsbudget källor
https://www.asianimports.se/ (Fabrik)
https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/driva-eget-foretag/bolagsskatt (Bolagskatt)
https://www.movehub.com/advice/international-container-shipping-costs/#cost-of-shipping (Lastfartyg frakt)
https://www.shiplink.se/sv/boka/ (Lastbil)
https://philipbrittmar1.wixsite.com/website (Hemsida)
https://chalmersrobotics.se/wiki/Prislista (Materialkostnader per kg)
https://www.ehandel.se/forum/ekonomi-foeretagande/2809-kostnader-foer-lagerlokal-i-storleken-200-300-m2.html (Lagerlokal)
https://app.skatteverket.se/rakna-skatt-client-skut-skatteutrakning/lon-efter-skattetabell/fyll-i-dina-uppgifter (Skattkalkylator)
___________________________________________________________________
Varukostnader
https://docs.google.com/document/d/19TSkoR9rkK4nPt106p2qwhWD1RH1yzFl4JSmoG05oQY/edit - Förpackning
https://www.quora.com/How-much-would-it-cost-to-manufacture-plastic-iphone-cases-Which-factories-can-you-get-cases-manufactured-at?share=1 -
Formpressning / Pris per skal
https://docs.google.com/document/d/12an9NaTnJR3UcKpYWYEd_U0cBAfHpWnbHeVjU_XWvtA/edit - Packetering på skalen.
https://portal.postnord.com/skickadirekt/?_ga=2.195766316.1469051227.1607675964-1827158826.1607675964 (Postnord)
___________________________________________________________________