3 svar
102 visningar
Bahga behöver inte mer hjälp
Bahga 123
Postad: 27 sep 2023 18:36

energi och rörelsemängd

En cyklist rullar nerför en 120 m lång backe. Pa backkrönet har cyklisten hastigheten 5,0 m/s. I slutet av backen har hastigheten ökat till 9,5 m/s. Hur stor är bromskraften (luftmotstånd och friktion) under färden nedför backen? Backen är 6,0 m hög och cykel och cyklist väger tillsammans 85 kg.

 

För att beräkna bromskraften (som inkluderar luftmotstånd och friktion) som verkar på cyklisten när hen rullar nerför backen, kan vi använda energibevarande principen. Under färden kommer den totala mekaniska energin att vara konstant, förutom förluster till bromskrafter och luftmotstånd.

Den totala mekaniska energin (E) består av kinetisk energi (rörelseenergi) och potentiell energi (gravitationsenergi):

E = K + U

Kinetisk energi (K) = (1/2) * massa * hastighet^2 Potentiell energi (U) = massa * tyngdacceleration * höjd

Innan cyklisten rullar nerför backen är den totala energin:

E_initial = K_initial + U_initial

K_initial = (1/2) * massa * hastighet_initial^2 U_initial = massa * g * höjd

Där:

massa (m) är cykelns och cyklistens sammanlagda massa, 85 kg.
hastighet_initial (v_initial) är 5,0 m/s.
tyngdacceleration (g) är 9,81 m/s².
höjd (h) är 6,0 m.
Så, E_initial = (1/2) * 85 kg * (5,0 m/s)^2 + 85 kg * 9,81 m/s² * 6,0 m ≈ 6375,75 joule

När cyklisten når slutet av backen är den totala energin:

E_final = K_final + U_final

K_final = (1/2) * massa * hastighet_final^2 U_final = massa * g * 0 (eftersom höjden är noll vid slutet av backen)

Där:

hastighet_final (v_final) är 9,5 m/s.
Så, E_final = (1/2) * 85 kg * (9,5 m/s)^2 ≈ 36918,125 joule

Skillnaden i mekanisk energi (ΔE) mellan början och slutet av backen representerar den arbete som utförs av bromskraften och luftmotståndet:

ΔE = E_final - E_initial

ΔE = 36918,125 J - 6375,75 J ≈ 30542,375 joule

Arbetet som utförs av bromskraften och luftmotståndet är negativt eftersom energin minskar under färden. Så, arbete (W) = -ΔE ≈ -30542,375 joule.

Nu kan vi använda arbets-energiteoremet för att beräkna bromskraften (F_broms) som arbete per sträcka (vägen nedför backen):

W = F_broms * sträcka

F_broms = W / sträcka

Sträckan (s) är 120 m.

F_broms = (-30542,375 J) / 120 m ≈ -254,52 N

Bromskraften (inklusive luftmotstånd och friktion) som verkar på cyklisten när hen rullar nedför backen är ungefär -254,52 Newton. Den negativa tecknet indikerar att kraften verkar i riktning mot färden nedför backen, vilket är emot rörelseriktningen.
 
 

Är svaret rätt?

Macilaci 2178
Postad: 27 sep 2023 21:03

Skillnaden i mekanisk energi (ΔE) mellan början och slutet av backen representerar den arbete som utförs av bromskraften och luftmotståndet:

ΔE = E_final - E_initial

ΔE = 36918,125 J - 6375,75 J ≈ 30542,375 joule

Arbetet som utförs av bromskraften och luftmotståndet är negativt eftersom energin minskar under färden. Så, arbete (W) = -ΔE ≈ -30542,375 joule.

Det är bara uppgiften som säger att energin minskar under färden. Din beräkning visar att den ökar, eftersom du fick ett positivt värde för ΔE.

Antingen uppgiftens påstående elled din beräkning är felaktig.


Tillägg: 27 sep 2023 21:05

Ursäkta: uppgiften säger inte att energin minskar, men det låter väldigt rimligt.

Pieter Kuiper 8033 – Avstängd
Postad: 27 sep 2023 21:19 Redigerad: 27 sep 2023 21:20

Kinetisk energi ökade med 12m(v22-v12)=12m(9,52-52)=32,625 m.\frac{1}{2}m(v_2^2-v_1^2) = \frac{1}{2}m(9,\!5^2-5^2) = 32,\!625 \ m.

Lägesenergi minskade med mgh=m×10×6,0=60 m,mgh = m \times 10 \times 6,\!0 = 60 \ m, nästan två gånger så mycket.

Skillnaden gick åt arbete W=F·s=120 Fbroms.W = F \cdot s = 120 \ F_{\rm broms}. 

Bahga 123
Postad: 28 sep 2023 21:45

använder mgh för att hitta F eller hur

Svara
Close