Energi
Hej, kan någon hjälpa mig med denna uppgiften.
hur kan man med en livscykelanalys få en bild av en elbils miljöpåverkan? Är elbilar alltid miljövänliga?
tack för hjälpen :)
Ann300 skrev:Hej, kan någon hjälpa mig med denna uppgiften.
hur kan man med en livscykelanalys få en bild av en elbils miljöpåverkan? Är elbilar alltid miljövänliga?
tack för hjälpen :)
En LCA är mycket omfattande och ser till allt från tillverkning, användande och återvinning. I en elbil så finns ett stort batteri som ska tillverkas och återvinnas. Tillverkningen kräven en hel del energi och under användandet så spelar elmixen som bilen laddas med stor roll. Är det en elmix med mycket vattenkraft som i Norge eller en med inslag av kolkraft som i Tyskland? Dessa är några frågor som du kan ta hänsyn till. Sen finns det även etiska dilemman med koboltbrytningen (ingår i batteriet) där det i vissa länder förekommer barnarbete i gruvorna.
Engineering skrev:Ann300 skrev:Hej, kan någon hjälpa mig med denna uppgiften.
hur kan man med en livscykelanalys få en bild av en elbils miljöpåverkan? Är elbilar alltid miljövänliga?
tack för hjälpen :)
En LCA är mycket omfattande och ser till allt från tillverkning, användande och återvinning. I en elbil så finns ett stort batteri som ska tillverkas och återvinnas. Tillverkningen kräven en hel del energi och under användandet så spelar elmixen som bilen laddas med stor roll. Är det en elmix med mycket vattenkraft som i Norge eller en med inslag av kolkraft som i Tyskland? Dessa är några frågor som du kan ta hänsyn till. Sen finns det även etiska dilemman med koboltbrytningen (ingår i batteriet) där det i vissa länder förekommer barnarbete i gruvorna.
Så elbilar är inte miljövänliga?
Ann300 skrev:Engineering skrev:Ann300 skrev:Hej, kan någon hjälpa mig med denna uppgiften.
hur kan man med en livscykelanalys få en bild av en elbils miljöpåverkan? Är elbilar alltid miljövänliga?
tack för hjälpen :)
En LCA är mycket omfattande och ser till allt från tillverkning, användande och återvinning. I en elbil så finns ett stort batteri som ska tillverkas och återvinnas. Tillverkningen kräven en hel del energi och under användandet så spelar elmixen som bilen laddas med stor roll. Är det en elmix med mycket vattenkraft som i Norge eller en med inslag av kolkraft som i Tyskland? Dessa är några frågor som du kan ta hänsyn till. Sen finns det även etiska dilemman med koboltbrytningen (ingår i batteriet) där det i vissa länder förekommer barnarbete i gruvorna.
Så elbilar är inte miljövänliga?
Det är en komplex fråga och det får inte att bara svara ja eller nej på den. Om du jämför med en gammal bensin bil utan katalysator och dålig verkningsgrad så är en elbil miljövänlig, men jämför du med en cykel för att åka och handla så är elbilen inte lika miljövänlig.
Engineering skrev:
Det är en komplex fråga och det får inte att bara svara ja eller nej på den. Om du jämför med en gammal bensin bil utan katalysator och dålig verkningsgrad så är en elbil miljövänlig, men jämför du med en cykel för att åka och handla så är elbilen inte lika miljövänlig.
Okej, men hur kan man med en livscykelanalys få en bild av en elbils miljöpåverkan? är LCA en viktig sak?
Ann300 skrev:Engineering skrev:Det är en komplex fråga och det får inte att bara svara ja eller nej på den. Om du jämför med en gammal bensin bil utan katalysator och dålig verkningsgrad så är en elbil miljövänlig, men jämför du med en cykel för att åka och handla så är elbilen inte lika miljövänlig.
Okej, men hur kan man med en livscykelanalys få en bild av en elbils miljöpåverkan? är LCA en viktig sak?
En LCA ser till produktens hela livstid. Om man bars ser till användandefasen så släpper en elbil ut väldogt lite CO2 medan en bensinbil släpper ut mycket. Men tillverkningen av batteriet i elbilen släpper ut massor av CO2, har sett siffror på att det kan motsvara runt 6000-8000mils körning i en modern bensinbil i CO2 utsläpp. Så om batteriet i elbilen inte håller så länge och måste bytas ut efter ca 8000mil så är miljövinsten sett till CO2 utsläpp tveksam.
Engineering skrev:Ann300 skrev:Engineering skrev:Det är en komplex fråga och det får inte att bara svara ja eller nej på den. Om du jämför med en gammal bensin bil utan katalysator och dålig verkningsgrad så är en elbil miljövänlig, men jämför du med en cykel för att åka och handla så är elbilen inte lika miljövänlig.
Okej, men hur kan man med en livscykelanalys få en bild av en elbils miljöpåverkan? är LCA en viktig sak?
En LCA ser till produktens hela livstid. Om man bars ser till användandefasen så släpper en elbil ut väldogt lite CO2 medan en bensinbil släpper ut mycket. Men tillverkningen av batteriet i elbilen släpper ut massor av CO2, har sett siffror på att det kan motsvara runt 6000-8000mils körning i en modern bensinbil i CO2 utsläpp. Så om batteriet i elbilen inte håller så länge och måste bytas ut efter ca 8000mil så är miljövinsten sett till CO2 utsläpp tveksam.
Tack :)