Energi
När hjärtat slår lugnt, pumpar det på ett slag en viss mängd blod
med en viss hastighet ut i blodådrorna (t.ex. 60 g blod med
hastigheten 0,30 m/s). När hjärtat slår snabbare, kan det på ett
slag pumpa ut dubbelt så mycket blod med dubbelt så stor
hastighet ut i ådrorna. Hur många gånger större energi måste då
hjärtat leverera för varje slag?
Jag förstår inte hur jag ska lösa denna uppgift. Skulle någon kunna hjälpa mig?
Om 60 g blod har hastigheten 0.30 m/s, vilken kinetisk energi: har blodet?
Vilken rörelseenergi har blodet från ett slag i de två fallen?
Kaffetskonstant skrev:Om 60 g blod har hastigheten 0.30 m/s, vilken kinetisk energi: har blodet?
Formeln för kinetisk energi är mv^2/2? Så det borde vara 60*0,30^2/? Har jag fel
Student02 skrev:Kaffetskonstant skrev:Om 60 g blod har hastigheten 0.30 m/s, vilken kinetisk energi: har blodet?
Formeln för kinetisk energi är mv^2/2? Så det borde vara 60*0,30^2/? Har jag fel
Du har troligtvis men inte nödvändigtvis fel. Vad har du för enhet hos energin? Det blir inte joule enligt den uppställningen.
Student02 skrev:Kaffetskonstant skrev:Om 60 g blod har hastigheten 0.30 m/s, vilken kinetisk energi: har blodet?
Formeln för kinetisk energi är mv^2/2? Så det borde vara 60*0,30^2/? Har jag fel
Är du säker på att du skall använda enheten gram?
Teraeagle skrev:Student02 skrev:Formeln för kinetisk energi är mv^2/2? Så det borde vara 60*0,30^2/? Har jag fel
Du har troligtvis men inte nödvändigtvis fel. Vad har du för enhet hos energin? Det blir inte joule enligt den uppställningen.
Jaha blir det inte alltid joule? Jag vet inte vad enheten är om den inte är joule. Hur ska jag tänka? Jag använde samma formel för att lösa ut 60*0,30^2/2 och 120*0,6^2/2. Sedan tog jag 21,6/18 vilket ledde till fel svar.
Onödiga citat borttagna. Använd citatfunktionen med måtta. Tummen kan bli utbränd av allt scrollande genom trådarna annars. /Smutstvätt, moderator
Kaffetskonstant skrev:Student02 skrev:Formeln för kinetisk energi är mv^2/2? Så det borde vara 60*0,30^2/? Har jag fel
Är du säker på att du skall använda enheten gram?
Oj juste jag borde nog använda kg!
Onödiga citat borttagna. /Smutstvätt, moderator
Precis, du ska ha massan i kg. Sätter du in gram istället får du ut energin i millijoule (mJ).
Kaffetskonstant skrev:Student02 skrev:Formeln för kinetisk energi är mv^2/2? Så det borde vara 60*0,30^2/? Har jag fel
Är du säker på att du skall använda enheten gram?
får dock fortfarande inte rätt svar :( Får 0,0027 och 0,036. Sedan delar jag 0,0027/0,036 vilket blir 0,075.
Onödiga citat borttagna. /Smutstvätt, moderator
Teraeagle skrev:Precis, du ska ha massan i kg. Sätter du in gram istället får du ut energin i millijoule (mJ).
Får dock fortfarande inte rätt svar :( Får 0,0027 och 0,036. Sedan delar jag 0,0027/0,036 vilket blir 0,075.
Det är hela tiden 60 gram blod som pumpas, men med olika hastigheter
Edit: Läste fel
Student02 skrev:Kaffetskonstant skrev:Är du säker på att du skall använda enheten gram?
Oj juste jag borde nog använda kg!
Vad blir då förhållandet mellan och om du ökar massan och hastigheten med en faktor av 2?
Onödiga citat borttagna. /Smutstvätt, moderator
Kaffetskonstant skrev:Student02 skrev:Oj juste jag borde nog använda kg!
Vad blir då förhållandet mellan och om du ökar massan och hastigheten med en faktor av 2?
När jag ökar massan och hastigheten med en faktor av 2 får jag förhållandet 0,075 mellan de två. Vet ej vad jag gör fel fel. :(
Onödiga citat borttagna. /Smutstvätt, moderator
Teraeagle skrev:Det är hela tiden 60 gram blod som pumpas, men med olika hastigheter!
Nej, det står i uppgiften att det kan vara dubbelt så mycket blod med dubbelt så stor hastighet.
Smaragdalena skrev:Teraeagle skrev:Det är hela tiden 60 gram blod som pumpas, men med olika hastigheter!
Nej, det står i uppgiften att det kan vara dubbelt så mycket blod med dubbelt så stor hastighet.
Jag hänger inte alls med längre. Skulle du kunna förklara hur jag ska lösa uppgiften?
Smaragdalena skrev:Teraeagle skrev:Det är hela tiden 60 gram blod som pumpas, men med olika hastigheter!
Nej, det står i uppgiften att det kan vara dubbelt så mycket blod med dubbelt så stor hastighet.
Ah, missade det. Bortse från mitt inlägg!
Student02 skrev:Smaragdalena skrev:Nej, det står i uppgiften att det kan vara dubbelt så mycket blod med dubbelt så stor hastighet.
Jag hänger inte alls med längre. Skulle du kunna förklara hur jag ska lösa uppgiften?
Vad händer med energin när du ökar massan och hastigheten med faktor 2
Onödiga citat borttagna. /Smutstvätt, moderator
Räkna inte med sifforna de är endast där för exempel. Du ska räkna så här:
(2m(2v)2)/2 delat med (mv2)/2
Om du kan din algebra blir detta 8 vilket innebär att det krävs 8 gånger mer energi för att dubblera hastigheten och massan.
I täljaren har jag multiplicerat både massan och hastigheten med två. Glöm inte att du också ska kvadrera två när du kvadrera hastigheten!
Kaffetskonstant skrev:Student02 skrev:Jag hänger inte alls med längre. Skulle du kunna förklara hur jag ska lösa uppgiften?
Vad händer med energin när du ökar massan och hastigheten med faktor 2
Det krävs mer energi till att omvandla det? Eller
Onödiga citat borttagna. /Smutstvätt, moderator
Leo1337 skrev:Räkna inte med sifforna de är endast där för exempel. Du ska räkna så här:
(2m(2v)2)/2 delat med (mv2)/2
Om du kan din algebra blir detta 8 vilket innebär att det krävs 8 gånger mer energi för att dubblera hastigheten och massan.
I täljaren har jag multiplicerat både massan och hastigheten med två. Glöm inte att du också ska kvadrera två när du kvadrera hastigheten!
Tack så mycket! Hur kom du framtill detta? Det står inget om en sådan formel i boken eller formelbladet.
Student02 skrev:Leo1337 skrev:Räkna inte med sifforna de är endast där för exempel. Du ska räkna så här:
(2m(2v)2)/2 delat med (mv2)/2
Om du kan din algebra blir detta 8 vilket innebär att det krävs 8 gånger mer energi för att dubblera hastigheten och massan.
I täljaren har jag multiplicerat både massan och hastigheten med två. Glöm inte att du också ska kvadrera två när du kvadrera hastigheten!
Tack så mycket! Hur kom du framtill detta? Det står inget om en sådan formel i boken eller formelbladet.
Vad som händer när du ökar massan och hastigheten med en faktor av 2:
detta är den formel som står i ditt formelblad.
Dubblerar vi sedan hastigheten och massan får vi följande:
Kaffetskonstant skrev:Student02 skrev:Tack så mycket! Hur kom du framtill detta? Det står inget om en sådan formel i boken eller formelbladet.
Vad som händer när du ökar massan och hastigheten med en faktor av 2:
detta är den formel som står i ditt formelblad.
Dubblerar vi sedan hastigheten och massan får vi följande:
Åhh tack så himla mycket!! Jag förstår detta nu. Men hade aldrig kommit på detta under provtid. Hur tänker ni så långt?
Onödiga citat borttagna. /Smutstvätt, moderator
Student02 skrev:Kaffetskonstant skrev:Vad som händer när du ökar massan och hastigheten med en faktor av 2:
detta är den formel som står i ditt formelblad.
Dubblerar vi sedan hastigheten och massan får vi följande:
Åhh tack så himla mycket!! Jag förstår detta nu. Men hade aldrig kommit på detta under provtid. Hur tänker ni så långt?
Övning ger färdighet! Gör jättemånga uppgifter så kommer detta att sitta som ett rinnande vatten på nolltid! :)
Onödiga citat borttagna. /Smutstvätt, moderator
Student02 skrev:Leo1337 skrev:Räkna inte med sifforna de är endast där för exempel. Du ska räkna så här:
(2m(2v)2)/2 delat med (mv2)/2
Om du kan din algebra blir detta 8 vilket innebär att det krävs 8 gånger mer energi för att dubblera hastigheten och massan.
I täljaren har jag multiplicerat både massan och hastigheten med två. Glöm inte att du också ska kvadrera två när du kvadrera hastigheten!
Tack så mycket! Hur kom du framtill detta? Det står inget om en sådan formel i boken eller formelbladet.
Värdena i uppgiften (dvs 60 g och 0,3 m/s) är endast för att ge oss en uppfattning om vad de menar. Det kan därför vara enkelt att fastna i att man ska räkna med numeriska värden. Eftersom det är samma formel som gäller (mv2/2) så är det bäst att räkna ut det algebraiskt. Fråga annars Thomas om tips ;)
Du hade även kommit fram till rätt svar genom att sätta in värdena som står i uppgiften, men den lösningen är inte lika elegant (och inte lika generell).
Kaffetskonstant skrev:Student02 skrev:Åhh tack så himla mycket!! Jag förstår detta nu. Men hade aldrig kommit på detta under provtid. Hur tänker ni så långt?
Övning ger färdighet! Gör jättemånga uppgifter så kommer detta att sitta som ett rinnande vatten på nolltid! :)
Tack för tipsen! Varje gång jag ska göra en ny uppgift är det något jag ej förstår. Hur klarar du/ni er i sådana situationer?
Onödiga citat borttagna. /Smutstvätt, moderator
Leo1337 skrev:Student02 skrev:Tack så mycket! Hur kom du framtill detta? Det står inget om en sådan formel i boken eller formelbladet.
Värdena i uppgiften (dvs 60 g och 0,3 m/s) är endast för att ge oss en uppfattning om vad de menar. Det kan därför vara enkelt att fastna i att man ska räkna med numeriska värden. Eftersom det är samma formel som gäller (mv2/2) så är det bäst att räkna ut det algebraiskt. Fråga annars Thomas om tips ;)
Tack så hemskt mycket för all hjälp. Det är precis det jag gjorde.
Onödiga citat borttagna. /Smutstvätt, moderator
Teraeagle skrev:Du hade även kommit fram till rätt svar genom att sätta in värdena som står i uppgiften, men den lösningen är inte lika elegant (och inte lika generell).
Yess, tack så mycket för all hjälp docka!
Läs mycket, skänlitteratur också. Läsförståelse är grunden för både matte och fysik (och kemi också).
Student02 skrev:Kaffetskonstant skrev:Övning ger färdighet! Gör jättemånga uppgifter så kommer detta att sitta som ett rinnande vatten på nolltid! :)
Tack för tipsen! Varje gång jag ska göra en ny uppgift är det något jag ej förstår. Hur klarar du/ni er i sådana situationer?
Allt finns oftast i kurslitteraturen, fast då kanske med ett generellt exempel. Ofta när det kommer till fysik är det ( iallafall för mig) mycket lättare om man ritar upp problemet. Fråga då dig själv: " Vad förväntar jag mig skall hända om...?"
Sedan är matematiken din bästa vän när det kommer till fysik!
Onödiga citat borttagna. /Smutstvätt, moderator
Kaffetskonstant skrev:Student02 skrev:Tack för tipsen! Varje gång jag ska göra en ny uppgift är det något jag ej förstår. Hur klarar du/ni er i sådana situationer?
Allt finns oftast i kurslitteraturen, fast då kanske med ett generellt exempel. Ofta när det kommer till fysik är det ( iallafall för mig) mycket lättare om man ritar upp problemet. Fråga då dig själv: " Vad förväntar jag mig skall hända om...?"
Sedan är matematiken din bästa vän när det kommer till fysik!
Ja att rita upp är väldigt smart. Ibland är det dock väldigt oklart om vad man ska rita etc.
Onödiga citat borttagna. /Smutstvätt, moderator
Student02 skrev:Kaffetskonstant skrev:Allt finns oftast i kurslitteraturen, fast då kanske med ett generellt exempel. Ofta när det kommer till fysik är det ( iallafall för mig) mycket lättare om man ritar upp problemet. Fråga då dig själv: " Vad förväntar jag mig skall hända om...?"
Sedan är matematiken din bästa vän när det kommer till fysik!
Ja att rita upp är väldigt smart. Ibland är det dock väldigt oklart om vad man ska rita etc.
I uppgiften ovan lönar det sig nog inte att skissera problemet. Men i den uppgiften du hade problem med tidigare i dag, där skulle jag definitivt rekommendera dig att skissera upp ett kraftdiagram.
Vad detta gör att det hjälper dig att visualisera problemet, som du sedan kan dra slutsatser utifrån. Med detta sagt är vi alla olika, men det är ett bra tips för såväl matematik som fysik.
Onödiga citat borttagna. /Smutstvätt, moderator
Kaffetskonstant skrev:Student02 skrev:Ja att rita upp är väldigt smart. Ibland är det dock väldigt oklart om vad man ska rita etc.
I uppgiften ovan lönar det sig nog inte att skissera problemet. Men i den uppgiften du hade problem med tidigare i dag, där skulle jag definitivt rekommendera dig att skissera upp ett kraftdiagram.
Vad detta gör att det hjälper dig att visualisera problemet, som du sedan kan dra slutsatser utifrån. Med detta sagt är vi alla olika, men det är ett bra tips för såväl matematik som fysik.
Tack så oerhört mycket, både för all hjälp Samt tips på hur jag ska förbättras i fysiken.
Onödiga citat borttagna. /Smutstvätt, moderator
Student02 skrev:Kaffetskonstant skrev:I uppgiften ovan lönar det sig nog inte att skissera problemet. Men i den uppgiften du hade problem med tidigare i dag, där skulle jag definitivt rekommendera dig att skissera upp ett kraftdiagram.
Vad detta gör att det hjälper dig att visualisera problemet, som du sedan kan dra slutsatser utifrån. Med detta sagt är vi alla olika, men det är ett bra tips för såväl matematik som fysik.
Tack så oerhört mycket, både för all hjälp Samt tips på hur jag ska förbättras i fysiken.
Inga problem! Jag önskar dig lycka till med dina framtida studier!
Onödiga citat borttagna. /Smutstvätt, moderator