21 svar
440 visningar
Tile 7 – Fd. Medlem
Postad: 6 sep 2017 19:04

En vagn rullar utför en ramp

Hej,

En vagn rullar utför en ramp och accelererar. Lutningen på rampen är 30° och vagnens acceleration är beräknad till 25 / 5,2 = 4,807... m/s2

Kan jag med ovanstående uppgifter bestämma tyngdaccelerationen, dvs. 9,82 m/s2?

/Tille,

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 6 sep 2017 19:10

Det står ingenting om friktion i uppgiften, så då skulle jag inte våga tro att man kan försumma den, och i så fall är svaret  nej.

Affe Jkpg 6630
Postad: 6 sep 2017 19:21
smaragdalena skrev :

Det står ingenting om friktion i uppgiften, så då skulle jag inte våga tro att man kan försumma den, och i så fall är svaret  nej.

Igår hade vi en akademisk punktformig bil.
Man kan i detta fall tillåta sig att räkna på tyngdaccelerationen ...

Yngve 40289 – Livehjälpare
Postad: 6 sep 2017 19:28

Jag bodde ett tag i en akademisk kvart 😉

Affe Jkpg 6630
Postad: 6 sep 2017 20:46 Redigerad: 6 sep 2017 20:47
Yngve skrev :

Jag bodde ett tag i en akademisk kvart 😉

Jag hade under flera år akademiska kvartar flera gånger per vardag :-)

Tile 7 – Fd. Medlem
Postad: 7 sep 2017 12:52

I uppgiften skulle man bortse från friktionen.

Guggle 1364
Postad: 7 sep 2017 13:44 Redigerad: 7 sep 2017 13:48

Enligt Newtons andra lag ska kraften vara lika med massan gånger accelerationen, F=ma F=ma .

Kan du sätta upp denna ekvation i rampens riktning? Du säger att du vet att accelerationen är 25/5.2, vad är F? Varför börjar vagnen rulla? Vad  det för mystisk kraft och hur stor är den i rörelseriktningen?

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 7 sep 2017 13:55
Tile skrev :

I uppgiften skulle man bortse från friktionen.

Varför skrev du inte det då? Trodde du att vi skulle kunna gissa det?

Tile 7 – Fd. Medlem
Postad: 7 sep 2017 14:01

Sorry! Betrakta mig som lite av en nubei Fysik då... :-( Någon lösning på frågan? :-)

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 7 sep 2017 14:02

Har du försökt göra som Guggle förselog?

Affe Jkpg 6630
Postad: 7 sep 2017 14:13 Redigerad: 7 sep 2017 14:15
Guggle skrev :

Enligt Newtons andra lag ska kraften vara lika med massan gånger accelerationen, F=ma F=ma .

Kan du sätta upp denna ekvation i rampens riktning? Du säger att du vet att accelerationen är 25/5.2, vad är F? Varför börjar vagnen rulla? Vad  det för mystisk kraft och hur stor är den i rörelseriktningen?

I sammanhang som detta brukar jag påvisa att det finns ett enklare resonemang.
Vi har två vektorer (accelerations-vektorer)
Man ritar dom som två pilar som börjar i samma punkt. Vi kan kalla dom g och a.
g pekar rakt ner...med ett värde vi hoppas kunna beräkna till 9.82
a pekar...fundera över de 30 graderna i uppgiften... 

Tile 7 – Fd. Medlem
Postad: 7 sep 2017 14:24

Massan framgår inte i uppgiften. Det som finns att räkna på är v = 25 m/s, t = 5,2 s, vilket ger a = 5 m/s2. Samt lutningen som är 300. Sedan vet man ju att tyngdaccelerationen är 9,82 m/s2, vilket faktiskt är svaret så klar. Men jag skulle gärna vilja veta ifall det finns något sätt att ställa upp det i en redovisning.

Guggle 1364
Postad: 7 sep 2017 14:35
Tile skrev :

Massan framgår inte i uppgiften. Det som finns att räkna på är v = 25 m/s, t = 5,2 s, vilket ger a = 5 m/s2. Samt lutningen som är 300. Sedan vet man ju att tyngdaccelerationen är 9,82 m/s2, vilket faktiskt är svaret så klar. Men jag skulle gärna vilja veta ifall det finns något sätt att ställa upp det i en redovisning.

Enligt Newtons andra lag måste en kropp med massan m m kg som accelererar med a a m/s vara påverkad av en kraft F F enligt F=ma F=ma

Den kraft som får vagnen att röra sig är tyngdkraften, närmare bestämt tyngdkraftens komposant utmed planet. Vi vet hur stor tyngdkraften är i vertikalled, nämligen mg mg . Hur stor är dess komposant utmed planet som lutar 30°?

Guggle 1364
Postad: 7 sep 2017 15:03
Affe Jkpg skrev :
Guggle skrev :

Enligt Newtons andra lag ska kraften vara lika med massan gånger accelerationen, F=ma F=ma .

Kan du sätta upp denna ekvation i rampens riktning? Du säger att du vet att accelerationen är 25/5.2, vad är F? Varför börjar vagnen rulla? Vad  det för mystisk kraft och hur stor är den i rörelseriktningen?

I sammanhang som detta brukar jag påvisa att det finns ett enklare resonemang.
Vi har två vektorer (accelerations-vektorer)

Jag förstår hur du tänker (du gör bara en komposantuppdelning), men jag köper inte riktigt fysiken i konceptet "affianska accelerationsvektorer". Låt oss t.ex. införa en friktionskoefficient μ \mu . Hur ser dina vektorer ut då?

.

Affe Jkpg 6630
Postad: 7 sep 2017 15:14
Guggle skrev :
Affe Jkpg skrev :
Guggle skrev :

Enligt Newtons andra lag ska kraften vara lika med massan gånger accelerationen, F=ma F=ma .

Kan du sätta upp denna ekvation i rampens riktning? Du säger att du vet att accelerationen är 25/5.2, vad är F? Varför börjar vagnen rulla? Vad  det för mystisk kraft och hur stor är den i rörelseriktningen?

I sammanhang som detta brukar jag påvisa att det finns ett enklare resonemang.
Vi har två vektorer (accelerations-vektorer)

Jag förstår hur du tänker (du gör bara en komposantuppdelning), men jag köper inte riktigt fysiken i konceptet "affianska accelerationsvektorer". Låt oss t.ex. införa en friktionskoefficient μ \mu . Hur ser dina vektorer ut då?

.

Tile har bekräftat att vi ska bortse från friktionen

Affe Jkpg 6630
Postad: 7 sep 2017 15:34

Annars kan man ha funderingar runt mätningen av vagnens acceleration.
Det står inte 25,0m/s resp. 5,20s
Vi kan då inte bekräfta sista siffran i "9,82".
Sedan tycks det i alla fall finnas en "liten broms".
Kan det vara luftmotståndet?

Albiki 5096 – Fd. Medlem
Postad: 7 sep 2017 15:39 Redigerad: 7 sep 2017 15:40

Hej!

Dela upp Tyngdkraften i en komposant som är vinkelrät mot rampen och en komposant som är parallell med rampen. Det är den parallella komposanten som accelererar vagnen.

"Krafttriangeln" som bildas är likformig med den rätvinkliga triangel som rampen bildar. Det betyder att du kan använda rampens lutningsvinkel för att beräkna "krafttriangelns kateter" med hjälp krafttriangelns hypotenusa (Tyngdkraften). 

Albiki

Guggle 1364
Postad: 7 sep 2017 16:02
Affe Jkpg skrev :
Guggle skrev :

I sammanhang som detta brukar jag påvisa att det finns ett enklare resonemang.
Vi har två vektorer (accelerations-vektorer)

Jag förstår hur du tänker (du gör bara en komposantuppdelning), men jag köper inte riktigt fysiken i konceptet "affianska accelerationsvektorer". Låt oss t.ex. införa en friktionskoefficient μ \mu . Hur ser dina vektorer ut då?

.

Tile har bekräftat att vi ska bortse från friktionen

Ja, men jag försöker få DIG att förstå varför affianska accelerationsvektorer, affianer, är ofysikaliska och ett bakvänt sätt att genomföra komposantuppdelningen. Jag misstänker att du tänkt i banor som "det är ju båda någon form av acceleration och har samma enhet!".

Inför vi en liten förändring, t.ex ett en friktionskoefficient μ \mu , får vi en acceleration a=g(sin(θ)-μcos(θ)) a=g(\sin(\theta)-\mu\cos(\theta)) vilket skulle vara svårt att förklara med affianer.

Går att det att definiera affianer på riktigt? Javisst, men det är förknippat med en stor mängd restriktioner och förutsättningar.  Att det fungerar i just denna uppgift beror på en stor mängd lyckliga omständigheter.

Affe Jkpg 6630
Postad: 7 sep 2017 16:18 Redigerad: 7 sep 2017 16:18
Guggle skrev :
Affe Jkpg skrev :
Guggle skrev :

I sammanhang som detta brukar jag påvisa att det finns ett enklare resonemang.
Vi har två vektorer (accelerations-vektorer)

Jag förstår hur du tänker (du gör bara en komposantuppdelning), men jag köper inte riktigt fysiken i konceptet "affianska accelerationsvektorer". Låt oss t.ex. införa en friktionskoefficient μ \mu . Hur ser dina vektorer ut då?

.

Tile har bekräftat att vi ska bortse från friktionen

Ja, men jag försöker få DIG att förstå varför affianska accelerationsvektorer, affianer, är ofysikaliska och ett bakvänt sätt att genomföra komposantuppdelningen. Jag misstänker att du tänkt i banor som "det är ju båda någon form av acceleration och har samma enhet!".

Inför vi en liten förändring, t.ex ett en friktionskoefficient μ \mu , får vi en acceleration a=g(sin(θ)-μcos(θ)) a=g(\sin(\theta)-\mu\cos(\theta)) vilket skulle vara svårt att förklara med affianer.

Går att det att definiera affianer på riktigt? Javisst, men det är förknippat med en stor mängd restriktioner och förutsättningar.  Att det fungerar i just denna uppgift beror på en stor mängd lyckliga omständigheter.

Jag föredrar att använda relevantast möjliga modeller av verkligheten, för att på enklast möjliga sätt lösa en uppgift. Som ytterligare exempel har jag inga problem med att använda mig av begreppen atomer-protoner/osv...- kvarkar/osv...närhelst resp. modeller är som mest relevanta.

Guggle 1364
Postad: 7 sep 2017 16:36 Redigerad: 7 sep 2017 16:47
Affe Jkpg skrev :

 

Jag föredrar att använda relevantast möjliga modeller av verkligheten, för att på enklast möjliga sätt lösa en uppgift. Som ytterligare exempel har jag inga problem med att använda mig av begreppen atomer-protoner/osv...- kvarkar/osv...närhelst resp. modeller är som mest relevanta.

Utmärkt! Den mest relevanta modellen i denna uppgift är Newtons andra lag, F=ma F=ma . Jag ser fram emot att du använder den istället för affianer!

Lagen "Alla accelerationer blir alltid a=gsin(30) a=g\sin (30) " kan verka enklare och är förmodligen det absolut mest effektiva sättet att lösa just denna uppgift, men en student som lärt sig den regeln har inte lärt sig något av värde om naturen.

Affe Jkpg 6630
Postad: 7 sep 2017 17:26
Guggle skrev :
Affe Jkpg skrev :

 

Jag föredrar att använda relevantast möjliga modeller av verkligheten, för att på enklast möjliga sätt lösa en uppgift. Som ytterligare exempel har jag inga problem med att använda mig av begreppen atomer-protoner/osv...- kvarkar/osv...närhelst resp. modeller är som mest relevanta.

Utmärkt! Den mest relevanta modellen i denna uppgift är Newtons andra lag, F=ma F=ma . Jag ser fram emot att du använder den istället för affianer!

Lagen "Alla accelerationer blir alltid a=gsin(30) a=g\sin (30) " kan verka enklare och är förmodligen det absolut mest effektiva sättet att lösa just denna uppgift, men en student som lärt sig den regeln har inte lärt sig något av värde om naturen.

Hade du ritat de två vektorerna hade du säkert i stället skrivit: a=g*cos(60)...samma sak fast i två olika modeller.
Som student ska man lära sig att välja modeller som ger snabbast möjliga lösning på en uppgift. Det ställs närmast "hiskeliga" krav på snabba lösningar i t.ex. dom nationella proven. 

Affe Jkpg 6630
Postad: 7 sep 2017 17:29
Guggle skrev :
Affe Jkpg skrev :

 

Jag föredrar att använda relevantast möjliga modeller av verkligheten, för att på enklast möjliga sätt lösa en uppgift. Som ytterligare exempel har jag inga problem med att använda mig av begreppen atomer-protoner/osv...- kvarkar/osv...närhelst resp. modeller är som mest relevanta.

Utmärkt! Den mest relevanta modellen i denna uppgift är Newtons andra lag, F=ma F=ma . Jag ser fram emot att du använder den istället för affianer!

Lagen "Alla accelerationer blir alltid a=gsin(30) a=g\sin (30) " kan verka enklare och är förmodligen det absolut mest effektiva sättet att lösa just denna uppgift, men en student som lärt sig den regeln har inte lärt sig något av värde om naturen.

Har du något att säga frågeställaren om den avvikelse som uppstår vid beräkningen av g?

Svara
Close