11 svar
90 visningar
poijjan behöver inte mer hjälp
poijjan 609 – Fd. Medlem
Postad: 24 sep 2019 14:09

En till ekvation (Absolutbelopp)

För vilka reella tal a, har ekvationen x-1+2x-2=a  två lösningar ?

 

Jag vet inte hur man tacklar den här uppgiften, ? Provade att ge mig på den på samma sätt som jag gjort med liknande uppgifter för att se om det klarnade, men hänger inte med på hur jag löser denna. Ser tex inte hur jag ska kunna verifiera om det är falska rötter eller inte i de olika intervallen ?

 

pepparkvarn 1871 – Fd. Medlem
Postad: 24 sep 2019 14:16

Har du ritat? Börja med att rita upp funktionen f(x)=x-1+2x-2. Hur ser den ut? :)

joculator 5289 – F.d. Moderator
Postad: 24 sep 2019 14:16 Redigerad: 24 sep 2019 14:22

Har du ritat?

skiss

poijjan 609 – Fd. Medlem
Postad: 24 sep 2019 14:41

Hade hoppats den skulle gå att lösa rent algebraiskt , tar sån tid att skissa grafer på varenda uppgift :-) 

 

 

Är ändå inte helt med, men känslan säger mig att a=2 , dubbelrot ? 

pepparkvarn 1871 – Fd. Medlem
Postad: 24 sep 2019 14:49

Om a = 2, är det samma sak som att säga att linjen y = a, vilket högerledet motsvarar, ska gå där y = 2. Om du ritar in den linjen, hur många lösningar får du? Vad händer om du flyttar linjen i y-led?

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 24 sep 2019 14:53

Hade hoppats den skulle gå att lösa rent algebraiskt , tar sån tid att skissa grafer på varenda uppgift :-) 

Det där är ett klassiskt feltänk. När du har tränat tillräckligt mycket på att rita upp funktioner snabbt, kommer det i stället att SPARA massor av tid för dig - dessutom ökar det förståelsen och minskar risken för att du gör fel (eller åtminstone ökar chansen att du upptäcker att du har gjort fel).

poijjan 609 – Fd. Medlem
Postad: 24 sep 2019 15:10
pepparkvarn skrev:

Om a = 2, är det samma sak som att säga att linjen y = a, vilket högerledet motsvarar, ska gå där y = 2. Om du ritar in den linjen, hur många lösningar får du? Vad händer om du flyttar linjen i y-led?

När du säger det så känns det så enkelt :), alla a>2

Att det ska vara så svårt att se sånt här på egen hand,,, Tackar!!

pepparkvarn 1871 – Fd. Medlem
Postad: 24 sep 2019 15:11

Det gäller att rita och att vänja sig. :)

poijjan 609 – Fd. Medlem
Postad: 24 sep 2019 15:15
Smaragdalena skrev:

Hade hoppats den skulle gå att lösa rent algebraiskt , tar sån tid att skissa grafer på varenda uppgift :-) 

Det där är ett klassiskt feltänk. När du har tränat tillräckligt mycket på att rita upp funktioner snabbt, kommer det i stället att SPARA massor av tid för dig - dessutom ökar det förståelsen och minskar risken för att du gör fel (eller åtminstone ökar chansen att du upptäcker att du har gjort fel).

Vet ju detta e.g men när man känner att kursen håller ett högre tempo än ens inlärningsförmåga är det lätt att lockas av genvägar (som man ändå får ångra senare :))

SvanteR 2746
Postad: 24 sep 2019 15:22

Om du vill lösa den algebraiskt får du ta det du gjort i ditt första inlägg och jobba vidare. Du har redan kommit fram till att om x<1 så gäller x=-a-53

Därav följer -a-53<1

Lös olikheten för a. Du får ett intervall där a kan ligga som ger en lösning om x<1. Gör likadant för dina andra lösningar. Studera intervallen. Du kommer att se samma svar som i den grafiska lösningen.

Yngve 40280 – Livehjälpare
Postad: 24 sep 2019 16:21
poijjan skrev:

När du säger det så känns det så enkelt :), alla a>2

Att det ska vara så svårt att se sånt här på egen hand,,, Tackar!!

Bra att polletten trillade ner.

Men det blev lite fel ändå. Det ska vara alla a > 1

Laguna Online 30497
Postad: 24 sep 2019 17:17

Vill man lösa olikheter med absolutbelopp (eller nåt annat kul) utan att rita så kan man prova på att skriva ett datorprogram för det. Då måste man verkligen vara systematisk. 

Svara
Close