4 svar
348 visningar
detrr behöver inte mer hjälp
detrr 2193 – Fd. Medlem
Postad: 22 mar 2018 19:24

En pulka åker ner för tre olika banor

Hej jag behöver hjälp med denna fråga eftersom jag inte förstår facit. 

Såhär tänker jag: 

1) Hastigheten är stor i början och blir lite mindre sen i slutet av backen. Accelerationen är hög i början 

2) Hastigheten är konstant - acceleration = 0 

3) Hastigheten låg i början och ökar sedan när hon åker nerför backen. Accelerationen ökar (nästan 9,82 m/s^2) 

 

Detta är dock fel  och jag förstår inte varför :(

Yngve 40279 – Livehjälpare
Postad: 22 mar 2018 19:45 Redigerad: 22 mar 2018 19:53
detrr skrev :

Hej jag behöver hjälp med denna fråga eftersom jag inte förstår facit. 

Såhär tänker jag: 

1) Hastigheten är stor i början och blir lite mindre sen i slutet av backen. Accelerationen är hög i början 

2) Hastigheten är konstant - acceleration = 0 

3) Hastigheten låg i början och ökar sedan när hon åker nerför backen. Accelerationen ökar (nästan 9,82 m/s^2) 

 

Detta är dock fel  och jag förstår inte varför :(

1) Accelerationen är stor i början där det är brant men avtar senare där det flackar ur.

2) Accelerationen är konstant hela tiden eftersom det lutar lika mycket hela tiden.

3) Accelerationen är låg i början där det inte lutar så mycket men blir större och större ju brantare det blir.

 

I allmänhet gäller att

  • om accelerationen är större än 0 så ökar hastigheten.
  • om accelerationen är mindre än 0 så minskar hastigheten.
  • om accelerationen är lika med 0 så ändras inte hastigheten alls.

Om accelerationen är stor så ökar hastigheten snabbt och om accelerationen är låg så ökar hastigheten långsamt.

detrr 2193 – Fd. Medlem
Postad: 22 mar 2018 21:03

På 2) hur vet man att det är accelerationen och inte hastigheten som är konstant? 

Yngve 40279 – Livehjälpare
Postad: 22 mar 2018 21:37
detrr skrev :

På 2) hur vet man att det är accelerationen och inte hastigheten som är konstant? 

Det vet man genom sambandet F = m*a.

Eftersom både kraften F och massan m är konstant i 2) så måste även accelerationen a vara konstant.

(luftmotstånd och friktion försummas)

Torgny 6 – Fd. Medlem
Postad: 11 apr 2019 10:53

Hur kommer man fram till att 1. kommer snabbast ner? Sluthastigheten är ju samma pga att lägesenergin innan start = rörelseenergin vid mål.

Svara
Close