En liten silversked väger 20 gram och ska plocka bort 10 stycken silveratomer/s...
Hej alla nördnissar.
Jag har en fråga som jag trasslat in mig lite på...
En liten silversked väger 20 gram. Vi tänker oss att vi plockar bort 10 silveratomer/sekund från skeden. Vi håller på i 100 miljoner år. Hur stor del av skeden har vi då plockat bort? En silveratom har massan: (1,8 * 10^-25) kg.
Jag tänkte först att ta: (1,8*10^-25) kg * 10 och sedan antalet sekunder men det verkar vara fel väg...
Sedan kom jag in på ett annat spår:
Skedens massa = 20 gram
Atommassa = 1,8 * 10^-25 kg
Plocka bort = 10 st/s
Antal år = 10^8 år = 100 000 000 år.
Lösning:
10^8 /(1,8*10^-25) = 5,555...*10^32 st
Betyder det att jag plockat bort 5,5 * 10^32 st på 10^8 år? Hur tar jag mig vidare? Är det en bra start?
Natascha skrev :
Jag tänkte först att ta: (1,8*10^-25) kg * 10 och sedan antalet sekunder men det verkar vara fel väg...
Varför tycker du att det skulle vara fel väg? Det är så jag skulle göra, och jag tycker det verkar enklare än ditt andra sätt. Vad fick du för resultat när du gjorde så?
massan*10*antalet sekunder fick jag följande:
(1,8*10^-25) kg * 10 * 10^8 = 1,8*10^-16 får jag. Är det korrekt start?
Nej, du räknar som om man tar bort 10 atomer per år.
Det här är en uppgift där man måste vara noga med enheterna. Du måste både göra om år till sekunder och kg till gram för att kunna få rätt svar i slutändan.
Jahaaaaaaaaaa, oj Svante... Du det tänkte jag inte alls på... Detta är första gången det händer mig på väldigt väldigt läääänge.... Vänta lite så ska jag prova igen...
Hej Svante! Jag kom hem från skolan nyligen och tänkte att jag tar det nu!
Lösning:
Omvandling från kg till g = (1,8 * 10^-25)*1000 = 1,8 * 10^-22 gram väger en silveratom.
Omvandling från år till sekunder.
På ett år går det 31 556 926 sek/år.
31 556 926 * 100 000 000 = 3,1556926 * 10^15 sekunder.
(1,8 * 10^-22)*(3,1556926 * 10^15) = 0,000000568024668 / 20 = 2,8401... *10^-8.
Jag är nära och det kan skrivas om som 0.28*10^-8 men facit säger 0,28*10^-6!?!?!?!?
VAD GÖR JAG FÖR FEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL???????? :(
Vet du hur man gör när man använder bråkräkning med enheterna för att kontrollera att man har tänkt rätt? Jag menar så här:
En bil kör i 70 km/h. Hur långt har den kommit på 1,5 h?
Om jag i stället skulle göra fel, och göra en division i stället skulle det bli så här:
Nu ser jag att det blir fel eftersom enheten är orimlig. Jag tror du skulle tjäna på att göra om uppgiften och göra så med enheterna.
PS. Men kolla också så att det inte blivit någon förväxling mellan andel och procent när du jämför ditt svar med facit.
Tog bort eftersom jag av misstag svarade i stället för att redigera.
Men kan vi inte bara göra om allt tillsammans? Steg för steg?
Som kemist räknar jag med mol. Molmassan för silver är 107.8682g/mol. 1 mol innehåller atomer. En silversked som väger 20 gram innehåller alltså ungefär silveratomer.
Fortsätter du härifrån?
Alltså jag har fastnat helt! Jag försöker verkligen gång på gång men det släpper inte...
Jag provade att ta hela antalet silveratomer (112 * 10^21) - de antal atomer som försvinner varje sekund i 10^8 år närmare bestämt: 315 569 260 atomer. Jag får fram något helt annat...
Jag kommer inte vidare... :(
Om du inte slarvar så med enheterna skulle det nog gå bättre.
Först skriver du att det gå ungefär 32 miljoner sekunder på ett år . Sedan multiplicerar du detta med 100 000 000 som borde vara Error converting from LaTeX to MathMLoch ger produkten enheten sekunder, när det borde vara atomer.
Det måste nog vara för att jag inte vet hur jag riktigt ska angripa det rådande problemet. Jag har faktiskt försökt lösa detta i snart 2 dagar och 13h... Det börjar faktiskt bli svårt Smaragdalena...
Vi börjar om då?
Börja om, inför gärna beteckningar så att du vet vad du räknar ut, var superpetig med enheterna - det lönar sig. Visa här hur du räknar!
Men det som gör mig så irriterad är att jag är annars fruktansvärt petig när jag räknar ut något och särskilt när flera enheter finns med i problemet. Jag har aldrig riktigt haft problem med det... :(
Det kanske är bättre att börja på det imorgon igen... Det går nog inte idag!
Natascha: Håll dig till en tråd per fråga. Om du har kommit på en nytt förslag till lösning kan du posta det här. Om du inte har fått något svar på din senaste fråga efter 24 timmar kan du bumpa tråden genom att posta ett inlägg och påkalla uppmärksamhet. /Moderator
Jasså, tack så mycket då!
HAAAALLLÅÅÅ... Finns det någon i hela pluggakuten som kan hjälpa mig med denna uppgift! Vi glömmer allt trassel ovan och börjar om... Jag kommer inom kort börja gråta blod... Det är tredje dagen som jag sitter med denna uppgift... Finns det någon snäll människa som har lite tålamod och som kan vägleda mig? Ursäkta, men jag lider utav autismspektrumtillstånd och studerar Naturvetenskap. Det är min första uppgift som jag fastnar med i fysiken då jag annars tycker att detta är högst intressant samt stimulerande för min hjärna...
Jag kan inte hjälpa att jag kopplar en del saker i lite trögare grad men jag försöker så gott jag kan kära människor! :(
Visst finns det "någon snäll människa som har lite tålamod och som kan vägleda mig" här, vad som inte finns här är någon som vill göra din uppgift åt dig. Bollen ligger hos dig, vi har sagt vad du bör göra, du sitter stilla på din bak och väntar på att något skall hända... Det är inte så världen fungerar! Det är 20 timmar sedan jag skrev det här:
Börja om, inför gärna beteckningar så att du vet vad du räknar ut, var superpetig med enheterna - det lönar sig. Visa här hur du räknar!
och du har inte visat minsta försök att lösa din uppgift. Visar du hur du har försökt, kommer ud att få hjälp. Sitter du och väntar på att någon skall servera dig en färdig lösning på silverfat, ja då kommer u datt bli besviken.
Men jag vill inte att någon ska utföra uppgiften åt mig... Jag vänder mig hit för att få hjälp av "genialiska matematiker" som kan bistå till hjälp när jag inte sätter något...
Jag är väldigt tydlig varje gång att jag vill ha hjälp från någon som kan vägleda mig till svaret. Det betyder inte att någon ska skriva ner hela sin teori till mig som jag endast för över i mitt block.... NEJ!
Jag har haft flera teorier ovan och på en av dem var jag väldigt nära men det blev fel...
SLUT PÅ DETTA GNÄLL.... NU KÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖR VI igen...
För att börja...
Det jag anser att jag behöver göra först är att omvandla själva atomviktens enhet vilket jag såhär kära Smaragdalena:
(1,8 * 10^-25) kg skriver jag om till (1,8 * 10^-22) g. Detta gör jag för att skedens totala vikt är skriven i gram.
Jag vill även omvandla från "år" till "sekunder" som kommer se ut såhär: 100 000 000 år = 3,1556 * 10^15 sekunder går det på 10^8 år.
Hur tar jag mig vidare?
Du har skrivit atomens massa korrekt. Du har skrivit tiden korrekt.
Lös nu en mycket enklare uppgift:
Du har 2kg äpplemos. Varje sekund äter du 3 gram äpplemos. Hur mycket finns kvar efter en minut?
Visst känns det lättare med enklare värden? Skriv exakt hur du löser denna enkla uppgift.
Bubo skrev :Du har skrivit atomens massa korrekt. Du har skrivit tiden korrekt.
Lös nu en mycket enklare uppgift:
Du har 2kg äpplemos. Varje sekund äter du 3 gram äpplemos. Hur mycket finns kvar efter en minut?
Visst känns det lättare med enklare värden? Skriv exakt hur du löser denna enkla uppgift.
Hej Bubo!
Lösning:
2 kg äpplemos = 2000 gram äpplemos.
1 minut = 60 sekunder.
3 gram * 60 sekunder = 180 gram uppätet äpplemos efter 60 sekunder.
Kvar av äpplemoset: 2000 gram - 180 gram = 1820 gram kvar efter 180 gram uppätet under 60 sekunders tid.
Visst utförde jag det alldeles genialiskt? <3
Helt rätt.
Ser du att alla värden du har räknat rätt på nu, kan du hitta motsvarighet till i din uppgift om silverskeden?
Bubo skrev :Helt rätt.
Ser du att alla värden du har räknat rätt på nu, kan du hitta motsvarighet till i din uppgift om silverskeden?
Lösning för uppgiften:
Omvandling av enheter:
Beräkning:
Omvandling av ny vikt:
UTFÖRDE JAG DETTA ALLDELES GENIALISKT? FÅR JAG MVG FÖR DENNA FINA UTRÄKNING?
Det ser bra ut tills du har beräknat andelen. Andelen är ett dimensionslöst tal, inte en massa. Resten är ren rappakalja.
Jag förstod inte din kommentar Smaragdalena! Det känns lite som att du bara ska klaga gång på gång...
Eftersom jag inte förstod din kommentar så fattar jag inte vad du menar... Vad vill du att jag ska korrigera... Vart sitter häcken med skit även i denna lösning!?!?!?!?!? 👿👿👿
Du skriver en massa dumheter på slutet som tydlitgt visar att du inte har en aning om vad du håller på med. Om du hade haft koll på att gram/gram tar ut varandra skulle du ha förstått att när du kommit fram till att andelen är var du färdig. Du skall inte göra någon omvandling till ny vikt, det visar bara att du inte har koll på vad du gör.
På grund av en uppgift så anser du att jag har ingen som helst aning om vad jag gör... På grund av ett litet fel så utvecklas du till en så bitter människa Smaragdalena.
Jag studerar fysik för första gången på distans. I och med det så har jag ingen undervisning utan tar allt på egen hand. Det är inget jag ska försöka skylla på nu utan mer berätta för dig att alla här har inte en lärare som står med huvudet upptryckt i en och förklarar... Det blir svårare med fysiken när det är distans, det fattar väl alla!
Fysiken skiljer sig trots allt en del från matematikens regler och det är väl genom dessa fel som jag lär mig hur jag ska tänka framöver!
Du skriver till mig att genom de fel som jag gjorde var ett tydligt bevis på att jag inte vet vad jag gör... Alltså på riktigt Smaragdalena... Bete dig och sluta klanka på minsta lilla...!
PS: En dålig ton förhåller jag mig gärna till vid sådana här patetiska situationer..!
Det är ingen liten detalj som är fel, det tyder på grundläggande brister. Du borde vara glad att få reda på det, så att du har chansen att lära dig det du behöver.
Du skriver att du inte har någon lärare som förklarar - det har du visst, du har ju oss!
Fysik är till största delen tillämpad matematik. Att ha koll på enheterna är en av de viktigaste metoderna man har i fysiken - om enheten på det man räknat fram är rätt, är chansen stor att man har räknat rätt, men om enheten är fel, kan man vara helt säker på at tsvaret är fel.
Vill du inte veta vad det är du gör fel på? Den store danske fysikern Niels Bohr (han med atommodellen) lär ha sagt att "en specialist är en person som har gjort alla fel som finns att göra inom ett mycket begränsat område". Jag gillar den definitionen!
Nja, det är inte lätt att ha koll på allt i början av gymnasiet. Jag misstänker att Natascha är rentav bland de bättre på fysiken av gymnasister.
Men - tyvärr - precis som Smaragdalena skriver så har du faktiskt inte koll. Du kanske är van att få beröm för att du skriver relativt bra svar, men de kan bli betydligt bättre.
Ett enkelt sätt är att använda rätt enheter. Om man gör det konsekvent, så blir allting rätt.
Jag ignorerade dina enhetsfel, men borde ha svarat så här:
3 gram * 60 sekunder = 180 gram uppätet äpplemos efter 60 sekunder.
Nej. Gram gånger sekund blir inte gram. Man äter ju 3 gram per sekund, så med enheter blir beräkningen
Det är rätt jobbigt att förstå fysiken, speciellt om ingen någon gång har korrigerat, utan bara godkänt svar som faktiskt är felaktiga. Nu har du fått en (ganska hård) spark i rätt riktning. Det är mycket bättre än att folk låter dig fortsätta göra fel, bara för att vara "snälla". Tvärtom, tycker jag. Det är riktigt elakt att inte berätta när någon gör fel.
Smaragdalena skrev :Det är ingen liten detalj som är fel, det tyder på grundläggande brister. Du borde vara glad att få reda på det, så att du har chansen att lära dig det du behöver.
Du skriver att du inte har någon lärare som förklarar - det har du visst, du har ju oss!
Fysik är till största delen tillämpad matematik. Att ha koll på enheterna är en av de viktigaste metoderna man har i fysiken - om enheten på det man räknat fram är rätt, är chansen stor att man har räknat rätt, men om enheten är fel, kan man vara helt säker på at tsvaret är fel.
Vill du inte veta vad det är du gör fel på? Den store danske fysikern Niels Bohr (han med atommodellen) lär ha sagt att "en specialist är en person som har gjort alla fel som finns att göra inom ett mycket begränsat område". Jag gillar den definitionen!
Okej.
Det är första fysikkursen jag läser och visst kan ett fel förekomma men att jag har totala grundfel när det handlar om att använda rätt enheter håller jag inte med om. I matematiken har vi en alldeles genialisk lärare som är högst petig med att det ska vara korrekt hela vägen, om inte, då påpekar hen det!
Jag fick faktiskt beröm flertalet gånger vid prov att jag håller mig bra till att använda rätt enheter vid olika matematiska problem. Nu ska jag inte säga att jag är VÄRLDSBÄST på det, det är jag INTE och det ska jag också erkänna men totala grundfel har jag absolut INTE!
Jag förstår det du menar Smaragdalena men om det någon gång händer att jag använder fel enhet vid något tillfälle så behöver du inte göra sådana påhopp... Det får mig att känna total värdelöshet i det jag gör... Ta det lite lugnt ändå om jag står för att du är med all säkerhet en genialisk lärare. Jag skulle aldrig vilja påstå att du är dålig i det du undervisar men det finns folk som reagerar väldigt sorgligt när någon kommer och endast klankar på någon annan!
Jag ber om förlåtelse för min attityd mot dig i dessa senaste meddelande och nu går vi vidare! <3
Bubo skrev :Nja, det är inte lätt att ha koll på allt i början av gymnasiet. Jag misstänker att Natascha är rentav bland de bättre på fysiken av gymnasister.
Men - tyvärr - precis som Smaragdalena skriver så har du faktiskt inte koll. Du kanske är van att få beröm för att du skriver relativt bra svar, men de kan bli betydligt bättre.
Ett enkelt sätt är att använda rätt enheter. Om man gör det konsekvent, så blir allting rätt.
Jag ignorerade dina enhetsfel, men borde ha svarat så här:
3 gram * 60 sekunder = 180 gram uppätet äpplemos efter 60 sekunder.Nej. Gram gånger sekund blir inte gram. Man äter ju 3 gram per sekund, så med enheter blir beräkningen
Det är rätt jobbigt att förstå fysiken, speciellt om ingen någon gång har korrigerat, utan bara godkänt svar som faktiskt är felaktiga. Nu har du fått en (ganska hård) spark i rätt riktning. Det är mycket bättre än att folk låter dig fortsätta göra fel, bara för att vara "snälla". Tvärtom, tycker jag. Det är riktigt elakt att inte berätta när någon gör fel.
Aww, tack för ditt fina meddelande Bubo! Jag strävar verkligen högt och jag har "A" i allt tidigare. Jag vill absolut inte skryta med det utan mer belysa att trots autismspektrumtillstånd och högkänslighet så sitter jag dag ut o dag in och studerar. Jag sitter på biblioteken till stängning för att jag är väldigt studiemotiverad och vill klara allt på den nivå som jag strävar efter. Jag har redan bestämt mig att jag en dag ska kunna söka in till läkarprogrammet på KI. Det är min dröm sen många år tillbaka!
Tack för att du visade hur jag ska tänka kring liknande uppgifter tills nästa gång Bubo. Det betyder mycket för mig!