En ledare är monterad i ett stativ och är horisontell.
Jag förstår inte den här uppgiften alls. Jag antar att kraften måste vara nedåt eftersom viken ökar eller?
Tycker du att facits figur med permanentmagnetens magnetfältlinjer ser rimlig ut? Då ser du att ledaren befinner sig i ett magnetfält som går från vänster till höger. Strömmen i ledaren går ut ur papperet.
Kraften från magneten på ledaren är alltså riktad ...
Enligt Newtons tredje lag är alltså kraften från ledaren på magneten riktad ...
och eftersom ledaren sitter fixerad i ett stativ kommer magneten att tryckas ...
etc
kommer du vidare?
Vad är den första saken man måste inse? Är det att strömmen ska vara riktad ut från pappret? För att det är jag inte med på, hur vet man det?
Oj, jag gick visst händelserna lite i förväg.
Du vet från vågens utslag att magneten trycks ... av ledaren, eftersom ledaren är fixerad.
Alltså trycks ledaren ... av magneten (enligt Newtons tredje lag)
Alltså måste strömmen i ledaren gå ... i pappret
Hänger du med?
Det första du måste inse är slutsatsen om kraftens riktning på magneten, utifrån vågens utslagsändring. Och sedan resonera därifrån.
Jag hänger med på att kraften verkar nedåt på magneten då den ökar i vikt. Och då verkar det också en kraft på ledaren som är riktad uppåt? Stämmer det?
Ja. Och utifrån det kan du resonera dig fram till år vilket håll strömmen måste gå.
Okej då har vi att kraften är uppåt. Men åt vilket håll är magnetfältet? Om vi har magnetfältet så kan vi ju ta reda på ström riktningen.
Eftersom jag i det är fallet redan vet att strömmen är utåt så måste ju fältet vara riktad åt höger. Men hur ska man ta reda på det utan att veta strömriktningen?
Om fältet är åt höger så måste det betyda att ledaren är precis vid toppen av magnetfältet, precis där den vänder från att åka upp till att åka höger och sedan ner igen. Hur vet man då att ledaren är precis vid kanten?
Eller jaha det står ju i frågan att fältet är vinkelrät om ledaren. Då måste strömmen åka utåt.
Då är jag med på hela frågan. Tack så väldigt mycket.