En flicka sitter i en karusell | fysik 2
Jag undrar varför jag i b får svaret 605N medans det i facit står 610N
För stora avrundningsfel på vägen?
Nej, jag får 605.266 ≈ 605 utan att avrunda på vägen.
Du ska avrunda till två värdesiffror enligt avrundningsregler i gymnasiefysik. Svaret 605 avrundas därmed till 610.
Varför ska svaret 605 avrundas till 610? Vad är reglerna?
Vilken bok har du? Bör stå i den. Annars har du säkert tillgång till material som din lärare delat ut vilken förklarar reglerna som gäller i kursen du läser.
Standard inom gymnasiefysik
Standard är att noggrannheten hos ingående variabler ska följas. I det här fallet ges en noggrannhet på två värdesiffror för alla variabler:
varvtal 28 varv/min
radie 2,2 m
massa 32 kg
Detta betyder att svaret inte kan anges noggrannare än två värdesiffror. Om du anger 605 som svar påstår du att svaret är noggrannare än det är.
Exempel
Om radien hade varit given som 2 meter hade svaret tvunget blivit 600 N. Detta för att noggrannheten i svaret styrs av ingående variabel med minst noggrannhet.
Okej nu blev det tydligare! Tackk
Tack Ebola!
Men 610 N, bara som det står, är väl också tre värdesiffror? Mellan 609,5 och 610,5.
Menar man två värdesiffror måste man väl skriva 6,1·10^2 N (även i facit)?
Dvs mellan 6,05 och 6,15 hN , dvs mellan 605 och 615 N.
Eller hur är det?
Arktos skrev:Tack Ebola!
Men 610 N, bara som det står, är väl också tre värdesiffror? Mellan 609,5 och 610,5.
Menar man två värdesiffror måste man väl skriva 6,1·10^2 N (även i facit)?
Dvs mellan 6,05 och 6,15 hN , dvs mellan 605 och 615 N.
Eller hur är det?
Korrekt. Du måste egentligen skriva på grundpotensform. En värdefull notis är att det faktiska svaret är:
Svaret är alltså egentligen ett medelvärde runt 606 N som då (ganska dumt) avrundas till 610 N men som inte ligger mellan 605 och 615 utan mellan 561 och 651.
Denna grova förenkling av noggrannhetsanalys som lärs ut på gymnasiet är typiskt något som måste läras bort på universitetsnivå.