En bilist vill undersöka hur stort friktionstalet är mellan däck och vägbana.
Vilken formel använder jag här, och hur vet jag att det är ?
Är det F*s här? Hjälp mig snälla
På plan mark blir h=0
Affe Jkpg skrev :På plan mark blir h=0
Så ? Men jag känner inte till massan
Har du tur ingår massan även i friktionskraften och då går den att förkorta bort. Rörelseenergin hos bilen är mycket riktigt .
Arbetet som friktionskraften uträttar under sträckan måste alltså vara lika med denna energi. Annars stannar ju inte bilen! Alltså
Nu behöver vi bara klura ut hur friktionskraften hänger ihop med friktionskoefficienten och bilens massa samt sätta in det i formeln, har du några idéer?
Edit: bytte ut d mot s av pedagogiska skäl
Snyggt Guggle!
Btw (lite tillägg kring vf mv^2/2 används ist för t.ex. mgh osv)
mgh ger potentiell energi. Det är energi som kan fås av ett objekt med massan m i en viss höjd h som påverkas av gravitationsaccelerationen g. Man har alltså energi lagrat i föremålet som friges först när föremålet får falla. Denna energin först då över till kinetisk energi.
(mv^2)/2 ger rörelseenergi. Energin som fås när ett objekt med massan m har en viss hastighet v.
fås ju när den potentiella energi överförs till kinetisk energi:
mgh = mv22 ⇒gh=v22⇒v2=2gh ⇒v=2gh. Detta är hastigheten ett fallande föremål får efter fall från höjden h. T.ex. h = 5 meter ger
När andra visar "energi-spåret" kan jag visa ett annat sätt
Noterade att det blivit lite fel i kodningen ska vara:
kommer från:
Det jag postade är bara lite kommentarer kring de olika energi formlerna du nämnde. (Guggle och Affe går mer in på lösningen)
Jag påstår fortfarande at h=0, så lösning med utgångspunkt från potentiell energi fungerar inte.
Lösning 1:
Lösning 2:
PS. Dom där konstiga punkterna i texten beror på den konstiga editorn vi använder :-)
Yepp potentiell energi finns inte i detta fall just pga h=0. Kändes dock viktigt att kommentera kring när kinetisk energi resp. potentiell energi är med i spelet.
Guggle skrev :
Har du tur ingår massan även i friktionskraften och då går den att förkorta bort. Rörelseenergin hos bilen är mycket riktigt .
Arbetet som friktionskraften uträttar under sträckan måste alltså vara lika med denna energi. Annars stannar ju inte bilen! Alltså
Nu behöver vi bara klura ut hur friktionskraften hänger ihop med friktionskoefficienten och bilens massa samt sätta in det i formeln, har du några idéer?
Edit: bytte ut d mot s av pedagogiska skäl
Men då är = . Då kan vi ta bort de två m vi har och lösa ut
Jag får då
Vilket är fel. Det ska bli 0,49
Mariam1999 skrev :Guggle skrev :Nu behöver vi bara klura ut hur friktionskraften hänger ihop med friktionskoefficienten och bilens massa samt sätta in det i formeln, har du några idéer?
Men då är = . Då kan vi ta bort de två m vi har och lösa ut
Jag får då
Vilket är fel. Det ska bli 0,49
Du har räknat rätt men gjort ett enkelt litet slarvfel. Hastigheten måste vara i SI-enheter.
Du får då