En bil som väger 1,2 ton rullar...
En bil som väger 1,2 ton rullar med en avslagen motor utför en backe med lutningen 3,0° och håller då den konstanta farten 80 km/h. På plan mark förbrukas 0,75 liter bensin per mil vid denna fart. Bensinens densitet är 0,80 g/cm^3 och dess energiinnehåll ("värmevärde") är 44MJ/kg.
a) Hur stor effekt utvecklar motorn när bilen håller 80 km/h på plan mark?
b) Hur många liter bensin åtgår per timme?
c) Hur stor är motorns verkningsgrad?
Jag har löst a) och fick fram rätt svar genom att änvända trigonometri och formeln P=F×V. F blev 616,7 N med hjälp av trig. Också omvandla jag 80 km/h till m/s med delning av 3,6; V blev då ungefär 22,22 m/s. Sedan stoppa jag in kraft resultanten och hastigheten i formeln ovan. P=616,7×22,22. P = 13703 W = 14000 W = 14 KW.
Vet inte hur jag ska tänka på b) och c). Skulle någon kunna hjälpa mig på traven?
b) Det går åt 0,75 liter bensin per mil. Bilen håller hastigheten 80 km/h. Hur långt kommer bilen på en timme? Hur mycket bensin behövs för att komma så långt?
Smaragdalena skrev:b) Det går åt 0,75 liter bensin per mil. Bilen håller hastigheten 80 km/h. Hur långt kommer bilen på en timme? Hur mycket bensin behövs för att komma så långt?
Det blir 0,75×8,0= 6 liter. Hur ska man tänka på c)?
RandigaFlugan skrev:Smaragdalena skrev:b) Det går åt 0,75 liter bensin per mil. Bilen håller hastigheten 80 km/h. Hur långt kommer bilen på en timme? Hur mycket bensin behövs för att komma så långt?
Det blir 0,75×8,0= 6 liter. Hur ska man tänka på c)?
Hur har du börjat tänka kring c)?
Verkningensgrad är nyttig effekt/tillförd effekt. Kan du räkna ut dessa värden?
Du vet att bilen håller en jämn hastighet vär den rullar i en nedförsbacke med lutningen 3 %. Det betyder att den sammanlagda kraften på bilen är 0, d v s att förlusterna är lika stora som den energi som skulle ha blivit till ökad rörelseenergi om inte förlusterna hade funnits.
Kommer du vidare med denna ledtråd?
Smaragdalena skrev:Du vet att bilen håller en jämn hastighet vär den rullar i en nedförsbacke med lutningen 3 %. Det betyder att den sammanlagda kraften på bilen är 0, d v s att förlusterna är lika stora som den energi som skulle ha blivit till ökad rörelseenergi om inte förlusterna hade funnits.
Kommer du vidare med denna ledtråd?
Tyvärr inte. Är 44MJ den nyttiga energin och är 14KW den tillförda, eller kanske vice versa?
Smaragdalena skrev:Du vet att bilen håller en jämn hastighet vär den rullar i en nedförsbacke med lutningen 3 %. Det betyder att den sammanlagda kraften på bilen är 0, d v s att förlusterna är lika stora som den energi som skulle ha blivit till ökad rörelseenergi om inte förlusterna hade funnits.
Kommer du vidare med denna ledtråd?
Har nu löst den!