Ellära - visarmetoden
Jag lyckas bara rita upp de amplituder och fasförskjutningar som är givna, har ingen aning om hur jag ska få tag i något av det för i2. Jag vet ju att i0=i1+i2+i3 och uttrycker jag alla i polär form så kan jag enkelt få ut i2, men jag har ingen aning om hur jag visar/avläser detta i ett visardiagram.
Detta är vad jag har ritat upp;
Någon som har ett tips på hur man ska tänka här?
Vektorsummera gärna i din figur och använd figuren för att hålla koll på tecknen.
Exempel ovan på grafisk summering av vektorer, fast i denna uppgift var det ju bara tre ström-vektorer.
Sedan kan man dela upp varje visare i en realdel och en imaginärdel och summera varje del för sig.
Se upp med tecknen! Rita resultatet som en visare och vektorsummera grafiskt, så ser du om det stämmer.
Då får jag så här, men sen för att faktiskt räkna ut det så måste jag göra om till komplexa tal för att summera reella och komplexa separat och sedan gå tillbaka till polär form?
Då får jag längden 355 mA och vinkeln -53 grader, vilket ser rimligt ut med bilden också.
Men förstår inte riktigt hur jag använder visarmetoden för att lösa problemet. Är det samma som komplexa metoden, men att man helt enkelt ritar bilderna till?
lemma57 skrev:Då får jag så här, men sen för att faktiskt räkna ut det så måste jag göra om till komplexa tal för att summera reella och komplexa separat och sedan gå tillbaka till polär form?
Då får jag längden 355 mA och vinkeln -53 grader, vilket ser rimligt ut med bilden också.
Men förstår inte riktigt hur jag använder visarmetoden för att lösa problemet. Är det samma som komplexa metoden, men att man helt enkelt ritar bilderna till?
Jag hade liknade fundering som du.
Jag funderade över om en övergång till "" skulle givit något, men det tycks inte bli något roligt av det.
En visare har trots allt en realdel och en imaginärdel.......
Visarmetoden är ett grafiskt alternativ till att räkna med komplexa tal. Man brukar använda denna på elprogrammet för att slippa lära eleverna komplexa tal. Man måste, men det måste man ju i alla fall, lära eleverna enklare trigonometri. Sedan om man låter visarna bli vektorer kan vi addera dem grafiskt. Till sist kan man bestämma resultanten med hjälp av Pythagoras sats och enkel trigonometri.