Elevuträkning som inte fungerar
Hej!
Jag och en vän funderar över en uträkning som en elev gjort, som ser ut såhär:
( Original-uppgift 892 - 763 )
892 - 763 = 900 - (763 - 8) = 900 - 755
900 - 700 - 55 = 200 - 55 = 145
Varför fungerar det inte att tänka såhär? (Svaret blir ju felaktigt)
Det här fungerar ju (följande uträkning nedan)?
892 + 8 = 900
900 - 763 = 137
137 - 8 = 129
Eleven har skrivit 900 - (763 - 8), den åttan kommer att bli positiv när minustecknet vänder på den. Eftersom 900 är 8 större än 892 måste även 763 bli 8 större än 763.
Smutstvätt skrev :Eleven har skrivit 900 - (763 - 8), den åttan kommer att bli positiv när minustecknet vänder på den. Eftersom 900 är 8 större än 892 måste även 763 bli 8 större än 763.
Absolut! Jag är med på det du säger, och vad eleven har skrivit. Uträkningen är ju inte godkänd.
Men eleven har skrivit ner hur den har tänkt i huvudet, därför det inte fungerar. Men min fråga är varför uträkningen ändå inte blir rätt? Eleven lägger till 8, för att sedan ta bort 8. Hur kan uträkningen inte få samma svar, som när vi räknar ut den? Vi gör ju i princip samma sak - lägger till 8 och sedan tar bort.
Nej, nu är du inte med på vad Smutstvätt skriver.
Eleven har lagt till 8 för att sedan lägga till ytterligare 8.