elever och bänkar
i ett klassrum med 30 bänkar och 30 elever , jag prövar en ny placering varje dag och antar att ett år har 200 dagar, hur många läsår dröjer det innan alla placeringar prövade?
undrar om jag gjorde rätt
30.30.....=30^30
30^30/ 200
Jag antar att du vill undersöka hur många permutationer som 30 elever kan placera sig i i 30 bänkar.
Tänk dig ett mindre exempel:
Vi har ett klassrum med 3 bänkar och 3 elever. Hur många permutationer blir det? Det är så lågt att du kan räkna det för hand.
3(B1,B2, B3) bänkar och 3 elever, första eleven kan sitter i B1,B2,B3 och andra eleven kan sitter på B1 B2 B3 och tredje eleven kan sitta på B1, B2, B3.
3.3.3=3^3
Så det är helt okej att alla sitter vid en och samma bänk?
det betyder att mitt svar är rätt om 30 bänkar och 30 elever
30^30 ÷ 200 läsdag
Är du säker på det? Så som du skrivit det innebär att en godtagbar permutation är att samtliga 30 elever sitter vid en och samma bänk. Det känns en smula absurt.
I alla klassrum där jag har undervisat (eller varit elev, för den delen) har varje elev en egen bänk (men det är inte alltid som alla elever sitter på rätt plats...)
nu tänker jag på placering 30 elever och det blir 30! och det tar 30!/200
Nej, när du har placerat den första eleven i en bänk finns det bara 29 platserkvar för elev nummer två, och 28 platser för elev nummer tre och så vidare.
Nu ger jag upp
Smaragdalena skrev:Nej, när du har placerat den första eleven i en bänk finns det bara 29 platserkvar för elev nummer två, och 28 platser för elev nummer tre och så vidare.
...och detta borde väl ge 30!, som Dara sade.
Oj, jag tittade på det som står högre upp. 30! är helt rätt. Ursäkta!
(Raderad felpost)