Elektricitet 2
På b) och c)
Jag hade tänkt att man ska ta y= at^2/2 där t=2,2*10^-9 och a1= 1.3*10^15 och a2= 3.1*10^15 (det fick vi i a frågan)
men detta ger ej samma svar som facit, och tänker på helt annat sätt, varför?
Visa dina beräkningar, svårt att förstå vad du menar.
De har gjort på följande sätt och fått a1 respektive a2. Kan jag inte sen ta y= at^2/2 där t=2,2*10^-9 och a1= 1.3*10^15 och a2= 3.1*10^15 för att ta reda på sträckan y
och vad menas med höjddled och siddled? finns det inte bara elektrisk fältstyrka neråt?
Mattehjalp skrev:De har gjort på följande sätt och fått a1 respektive a2. Kan jag inte sen ta y= at^2/2 där t=2,2*10^-9 och a1= 1.3*10^15 och a2= 3.1*10^15 för att ta reda på sträckan y
Det kan du göra. Då får du en sträcka i sidled (x-led) och en i höjdled (y-led).
Såhär ser det ut. Måtten stämmer inte. Båda paren av plattor har en spänning med en elektrisk fältstyrka emellan.
ser det alltid ut såhär eller gäller detta endast oscilloskop? och ska jag själv veta att det framkommer två par plattor, en i sidled och en i höjdled eller kommer det alltid stå i frågan? för alla andra frågor gör man som vanligt med endast ett par plattor
Det står nog i frågan. Vet ej exakt hur det fungerar.
okej men är det så att elektronen rör sig från plattorna till skärmen eller vad har skärmen för funktion här?
Från vänstersidan av sidledsfältet till skärmen. Skärmen fångar upp elektronerna.
och höjdledsfältet uppstår då elektronerna rör sig uppåt?
mrpotatohead skrev:Mattehjalp skrev:De har gjort på följande sätt och fått a1 respektive a2. Kan jag inte sen ta y= at^2/2 där t=2,2*10^-9 och a1= 1.3*10^15 och a2= 3.1*10^15 för att ta reda på sträckan y
Det kan du göra. Då får du en sträcka i sidled (x-led) och en i höjdled (y-led).
fast när jag gör så får jag ju ej samma svar
x=v0x*t ger x=(2,6*10^9 * (2,2*10-9)) = 6,4 cm (svaret ska vara 4,4 cm)
testade även att göra x=a*t^2/2 ger x= (1,3*10^15*(2,2*10-9)^2)/2 = 3,4 cm (vet att det orimligt att x=a*t^2/2 )
y= a*t^2/2 ger y= (3,1*1015*(2,2*10-9)2)/2 = 7,5 cm (svaret ska vara 7,4 cm)
Då vet jag inte. Har ej möjlighet att kontrollräkna dina beräkningar.
nån som vet?
Tiden 2.2ns är tiden som elektronerna befinner sig mellan plattorna. I uppgiften ska du bestämma hur långt elektronen hinner färdas under tiden den befinner sig mellan avlänkningsplattorna och skärmen.
Hänger du med?
Jag håller med om att Uppgiften är väldigt otydlig. Det där har inte varit konventionell oscilloskopsfunktion under åtminstone de senaste decennierna. Därmed kan tekniken inte förväntas tillhöra självklarheter hos dagens gymnasieelever. Numera använder oscilloskop helt andra tekniker.
Men om uppgiften hade förklarat hur dessa gamla oscilloskop fungerade, tillsammans med en bra figur, så hade uppgiften blivit jättebra.
JohanF skrev:Jag håller med om att Uppgiften är väldigt otydlig. Det där har inte varit konventionell oscilloskopsfunktion under åtminstone de senaste decennierna. Därmed kan tekniken inte förväntas tillhöra självklarheter hos dagens gymnasieelever. Numera använder oscilloskop helt andra tekniker.
Men om uppgiften hade förklarat hur dessa gamla oscilloskop fungerade, tillsammans med en bra figur, så hade uppgiften blivit jättebra.
Precis. Jag var tvungen att söka upp hur det såg ut, förstod inte mycket av frågan..
Men vi har ju två par plattor, betyder detta att elektronerna befinner sig 2,2ns i plattorna i sidled och sen yttligare 2,2ns i plattorna i höjdled?
Och tiden som jag ska räkna i b) är då från att den lämnat sidplattorna tills dess att den nått skärmen? dvs s=v*t och s är 35 cm och v är 2,3*10^7 (hastigheten för elektronen rakt fram) och så får jag t som jag sen använder igen i s=v*t fast med en annan v och tar reda på s
Stämmerdetta?
Mattehjalp skrev:Stämmerdetta?
Ja, det borde stämma. (Enligt uppgiften sitter också höjdledsavlänkningspkattorna på samma avstånd)
men varför använder jag sedan hastigheten som elektronen har i sidledsfältet, gäller inte denna hastighet bara under tiden den befinner sig i sidledsfältet?
och det är ju 35 cm från sidledsfältet till skärmen, så då borde ju x=35 cm varför blir det 4,4 cm?
Jag kan förstå att det är otroligt frustrerande uppgift eftersom den inte berättar vad det handlar om. Bilden nedan visar geometrin. (Men i uppgiften är alla plattor på samma avstånd). b och c handlar om hur lång sträcka elektronen hinner färdas i x- och y-led från att den lämnar plattorna till att den träffar skärmen.
Mattehjalp skrev:nån som vet?
Enligt reglerna så får du inte bumpa en tråd inom 24 timmar.
/moderator
Mattehjalp skrev:men varför använder jag sedan hastigheten som elektronen har i sidledsfältet, gäller inte denna hastighet bara under tiden den befinner sig i sidledsfältet?
och det är ju 35 cm från sidledsfältet till skärmen, så då borde ju x=35 cm varför blir det 4,4 cm?
Hastigheten i sidled och höjdled skapas under tiden elektronen befinner sig mellan plattorna. Men på grund av massans tröghet så kommer sidleds- och höjdledshastighetskomposanterna att existera även under elektronens fortsatta färd mot skärmen.
Hänger du med?
JohanF skrev:Jag kan förstå att det är otroligt frustrerande uppgift eftersom den inte berättar vad det handlar om. Bilden nedan visar geometrin. (Men i uppgiften är alla plattor på samma avstånd). b och c handlar om hur lång sträcka elektronen hinner färdas i x- och y-led från att den lämnar plattorna till att den träffar skärmen.
(jag läser ju uppgifttexten som en kratta, plattorna är inte alla på samma avstånd från skärmen. mrpotatohead satte ut måtten)
Jag har inte satt ut några mått, bilden är tagen från Google!😃 (skrev oxå att måtten inte stämmer)
mrpotatohead skrev:Jag har inte satt ut några mått, bilden är tagen från Google!😃 (skrev oxå att måtten inte stämmer)
Jag tycker måtten stämmer, eller?
JohanF skrev:mrpotatohead skrev:Jag har inte satt ut några mått, bilden är tagen från Google!😃 (skrev oxå att måtten inte stämmer)
Jag tycker måtten stämmer, eller?
Haha, det tycker jag oxå. Tog bilden helt slumpmässigt så tänkte inte ens på att se om den råkade passa uppgiften😂
Det är förmodligen många som har irriterat sig på uppgiften, tror inte det är en slump 😀
Så är det nog ja😄
äsch ska nog bara hoppa över denna uppgift, tack ändå för alla svar!
Neeej, hoppa inte över denna!!!
Vi trashtalkar den bara för att den är förklaras så dåligt. Den vore annars jättebra eftersom det en sådan typuppgift som kan kopplas till en verklighet och beskriver viktig teknikhistoria. Varianter av den skulle mycket väl kunna dyka upp på moment- eller kursprov i fysik (dock med mycket mer omfattande bakgrundsförklaring). Alltså väldigt nyttig att göra.
Oscilloskopet som beskrivs är ett katodstråleoscillloskop. Ett sådant mäter man spänning med, som visualiseras på en skärm, eftersom skärmen har ett flourescerande fosforskikt som lyser upp när det träffas av elektroner.
y-avlänkningsplattorna skapar ett e-fält som är proportionellt mot den spänning man vill mäta. Det innebär att ju högre spänning man mäter, desto mer av länkas elektronerna i y-led och träffar den flourecerande skärmen, och man uppfattar därmed den uppmätta spänningen som en sträcka i y-led på skärmen.
e-fältet i x-led sveper elektronstrålen i x-led över skärmen, så att man uppfattar tiden som en sträcka i x-led på skärmen.
Det som visas på skärmen är helt enkelt en spänning-tid-graf av den spänning som man undersöker.
I uppgiften ska man alltså räkna ut var på skärmen som elektronstrålen träffar, och lyser upp en punkt.
En gammal tjock-TV fungerade i stort sett på samma sätt.
Är det fler ön jag som har olika ljud i orden sett ich sätt?
Uttalar dem precis likadant:)
Åhh förstår nu, tusen tack!!