8 svar
151 visningar
tapetklister 124 – Fd. Medlem
Postad: 22 jan 2020 21:19

El

hej, blir inte klok på hur jag ska lösa denna.

 

Lindehaven 820 – Lärare
Postad: 22 jan 2020 21:27

Vad har du försökt hittills och vad fastnar du på?

tapetklister 124 – Fd. Medlem
Postad: 23 jan 2020 06:34

Så här går mitt tankesätt. 

Ture Online 10335 – Livehjälpare
Postad: 23 jan 2020 08:16

När spänningen ökar ökar strömmen också. 

Du har antagit att strömmen är oförändrad.

Det finns en formel där effekt, spänning och resistans ingår, använd den. 

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 23 jan 2020 08:22 Redigerad: 23 jan 2020 09:12

Varifrån kommer siffran 400 på andra raden? Varför använder du dig inte av enheter utan bara nakna siffror? Eftersom du har lagt tråden på universitetsnivå borde du föra ett resonemang om att det är (bra nära) rent resistiv belastning i en spis, inte så mycket spolar och kondensatorer.

Lindehaven 820 – Lärare
Postad: 23 jan 2020 13:16
Smaragdalena skrev:

Varifrån kommer siffran 400 på andra raden? Varför använder du dig inte av enheter utan bara nakna siffror? Eftersom du har lagt tråden på universitetsnivå borde du föra ett resonemang om att det är (bra nära) rent resistiv belastning i en spis, inte så mycket spolar och kondensatorer.

Även på gymnasienivå bör studenterna kunna lösa denna typ av uppgifter algebraiskt och redogöra för vad och varför. Och formlerna som Ture tipsar om är okomplicerade.

Lindehaven 820 – Lärare
Postad: 27 jan 2020 14:52

tapetklister, hur gick det?

tapetklister 124 – Fd. Medlem
Postad: 27 jan 2020 14:55

Det gick bra. 

Lindehaven 820 – Lärare
Postad: 27 jan 2020 15:55

Visa gärna hur du löste uppgiften så att andra på forumet kan lära sig av dig.

Svara
Close