Ekvivalens och implikation
Uppgift 11)
Så här tänker jag :
I första fallet är x större eller lika med -2. Det betyder att x kan vara -2,-1,0,1,2,3,4,5......osv
i andra fallet är x större eller lika med 0. Alltså kan x vara 0,1,2,3,4,5,6..osv
Hur ska man den tänka? Finns det någon tankemetod man kan använda sig av i liknande uppgifter?
Ellalisa skrev:Uppgift 11)
Så här tänker jag :
I första fallet är x större eller lika med -2. Det betyder att x kan vara -2,-1,0,1,2,3,4,5......osv
i andra fallet är x större eller lika med 0. Alltså kan x vara 0,1,2,3,4,5,6..osv
Hur ska man den tänka? Finns det någon tankemetod man kan använda sig av i liknande uppgifter?
Ja.
Alla värden på som uppfyller att uppfyller även . Det innebär att om så måste det även gälla att .
Det finns värden på som uppfyller men som inte uppfyller (till exempel . Det betyder att om så måste det inte gälla att .
ska symbolen bara ”<-”?
Om man ska använda sig av ett generellt tankesätt i liknande frågor. Hur ska man tänka då?
Ellalisa skrev:ska symbolen bara ”<-”?
Om man ska använda sig av ett generellt tankesätt i liknande frågor. Hur ska man tänka då?
Ja det stämmer.
Ett generellt tankesätt kan vara att tänka på vad pilarna betyder.
betyder "Om gäller så måste även gälla", dvs det finns inte någon möjlighet att är sann och är falsk.
betyder "Om gäller så måste även gälla", dvs det finns inte någon möjlighet att B är sann och A är falsk.
betyder att båda ovanstående påståendena gäller, dvs " gäller om och endast om gäller", dvs både och måste ha samma sanningsvärde, dvs antingen är både och sanna eller också är både och falska.
Du kan tänka så att du tar reda på vilka av dessa kombinationer som är möjliga för något x:
A sann, B falsk
A sann, B sann
A falsk, B sann
A falsk, A falsk
Kan alla möjligheterna förekomma (för olika x naturligtvis), så finns det ingen pil som passar.