Ekvationssystem. Snälla hjälp.
Kethryn har 11 mynt i fickan. Det är tvåkronor och femkronor och tillsammans är de värda 40 kr. Hur många mynt är det av varje sort? Ställ upp ett ekvationssystem och lös det.
Tänkte först använda det grafiska metoden men vet inte hur jag ska börja. Snälla hjälp!! (har prov imorgon)
x + y = 11
2x + 5y = 40
Sedan tar du den första ekvationen och skriver om antingen y ( y = 11 - x) eller x ( x = 11 - y) och stoppar in det uttrycket i ekvation 2.
Börja med att införa variabler
Kalla antalet tvåkronor för x
Kalla antalet femkronor för y.
x+y=11
(eftersom det var 11 mynt)
Detta är första ekvationen till ekvationssystemet
Kan du skriva upp ett uttryck för hur mycket femkronorna och 2-kronorna är värda?
Jonto skrev:Börja med att införa variabler
Kalla antalet tvåkronor för x
Kalla antalet femkronor för y.
x+y=11
(eftersom det var 11 mynt)
Detta är första ekvationen till ekvationssystemet
Kan du skriva upp ett uttryck för hur mycket femkronorna och 2-kronorna är värda?
Är detta rätt uttryck?
5x + 2x = 40kr
Cache skrev:Jonto skrev:Börja med att införa variabler
Kalla antalet tvåkronor för x
Kalla antalet femkronor för y.
x+y=11
(eftersom det var 11 mynt)
Detta är första ekvationen till ekvationssystemet
Kan du skriva upp ett uttryck för hur mycket femkronorna och 2-kronorna är värda?
Är detta rätt uttryck?
5x + 2x = 40kr
Du kan inte använda x både för fem och två kronorna.
palmen skrev:x + y = 11
2x + 5y = 40
Sedan tar du den första ekvationen och skriver om antingen y ( y = 11 - x) eller x ( x = 11 - y) och stoppar in det uttrycket i ekvation 2.
Så här eller?
2x + 5y = 40
Men vad ska jag göra nu?
Du vet att det är totalt 11 mynt. Det ger dig ytterligare en ekvation.
Har du löst ekvationsystem innan?
palmen skrev:Har du löst ekvationsystem innan?
Ja, men inte såhär jag använder det grafiska metoden.
Yngve skrev:Du vet att det är totalt 11 mynt. Det ger dig ytterligare en ekvation.
Hurså?
x+y=11
(eftersom det var 11 mynt)
Detta är första ekvationen till ekvationssystemet
2x+5y=40
Värdet på mynten
Detta är andra ekvationen.
Det går bra att lösa grafiskt genom att rita in dem i ett koordinatsystem
Jonto skrev:x+y=11
(eftersom det var 11 mynt)
Detta är första ekvationen till ekvationssystemet
2x+5y=40
Värdet på mynten
Detta är andra ekvationen.
Det går bra att lösa grafiskt genom att rita in dem i ett koordinatsystem
Jag har kommit till det andra ekvationen men nu har jag ingen ide om vad jag ska göra näst.
Om du ska rita för hand så är det bra om du skriver om ekvationerna så att de ser ut y=....
ex. x+y=11 --> y=11-x
Skapa en teckentabell och sedan sätt ut punkter för linjerna.
När du har linjerna så tittar du var de skär varandra.
Får du använda digitala verktyg är det enklare då skriver du in linjerna på en grafritare eller Geogebra eller dylikt och tittar var de skär varandra
Så här ser det ut när man använder digitala verktyg för att lösa grafiskt
Du måste först bilda ett ekvationssytem beroende på de uppgifter du fått! Jag gissar att du lärt dig om hur man bildar ett men det kanske är lite svårt i och med att det är problemlösning. Du kan väl lösa ett ekvationssystem va?
Men här får du hur du löser men du måste fråga om det inte är något du inte förstår! Okej? Vi måste lära dig detta och vi kommer ingenvart om vi inte visar hur det ser ut.
//A fellow årskurs 9 elev!
Jonto skrev:Om du ska rita för hand så är det bra om du skriver om ekvationerna så att de ser ut y=....
ex. x+y=11 --> y=11-x
Skapa en teckentabell och sedan sätt ut punkter för linjerna.
När du har linjerna så tittar du var de skär varandra.
Får du använda digitala verktyg är det enklare då skriver du in linjerna på en grafritare eller Geogebra eller dylikt och tittar var de skär varandra
Tack så mycket för hjälpen!
Svaret blev 6 femkronor och 5 tvåkronor.
NoWilliam skrev:Du måste först bilda ett ekvationssytem beroende på de uppgifter du fått! Jag gissar att du lärt dig om hur man bildar ett men det kanske är lite svårt i och med att det är problemlösning. Du kan väl lösa ett ekvationssystem va?
Men här får du hur du löser men du måste fråga om det inte är något du inte förstår! Okej? Vi måste lära dig detta och vi kommer ingenvart om vi inte visar hur det ser ut.
//A fellow årskurs 9 elev!
Tack så mycket! Förstår det nu 😜