Ekvationssystem - Konsert
Hej Allesammans.
Jag har ett a,b,c fråga.
Skulle jag kunnat svara så som jag har gjort nedan i ett prov?
Hej!
Jag är ej lärare utan studerar NA på gymnasiet. Vet du vad? Det är precis på gränsen att man förstår din tankegång vännen. Du måste slipa en hel del på det och göra i princip allt lite tydligare. Det är för spretigt... 😩
Jag håller med Natascha, ifall det här är något som ska lämnas in. Om det är din egen kladd (det heter så), så skriver du som du vill, men renskriv sedan innan du lämnar in det.
Svaret på a kan uttryckas lite längre: "Totala antalet biljetter är 240", t.ex.
Du kan skriva hur du kommer från ekvation 2 till y+2x = 330 (delar med 100, alltså).
Också att du sätter in y=240-x i y+2x=330. Om du skriver bara det nödvändigaste och uppifrån och ner så behövs det inga ord.
Sen är det ju rätt alltihop, och det är förstås det viktigaste.
Förslag på tydligare lösning av ekvationssystemet:
(1) x+y = 240
(2) 200x+100y = 33 000
Dela ekvation (2) med 100:
2x+y = 330
Lös ut y:
y = 330-2x
Sätt in detta i ekvation (1):
x+(330-2x) = 240
Förenkla:
330-x = 240
Lös ut x:
x = 90
Sätt in detta i ekvation (1):
90+y = 240
Lös ut y:
y = 150
-------
Svar: x = 90, y = 150
Jag har svårt att föreställa mig en rättningsmatris som skulle ge dig något annat än 0 poäng.
Yngve skrev:Förslag på tydligare lösning av ekvationssystemet:
(1) x+y = 240
(2) 200x+100y = 33 000
Dela ekvation (2) med 100:
2x+y = 330
Lös ut y:
y = 330-2x
Sätt in detta i ekvation (1):
x+(330-2x) = 240
Förenkla:
330-x = 240
Lös ut x:
x = 90
Sätt in detta i ekvation (1):
90+y = 240
Lös ut y:
y = 150
-------
Svar: x = 90, y = 150
Jag upplever själv att din metod är renare! Jag snor den! Tack igen Yngve!