Ekvationslösning 5
Hej!
Började lösa denna uppgift och tänkte att det vore smart att använda sig att kvadreringsreglerna, så att vi får:
men vet ej vad jag ska göra sen? Skulle verkligen uppskatta om någon kunde hjälpa mig!
Först, det skall stå 3/x i HL
Nu har du 1/x2 -4 = 3/x
Multiplicera båda sidor med x2 kan vara en bra ide här.
Oj, menade självklart 3/x !
När man multiplicerar x2 gör man det då för både nämnaren och täljaren så att vi får eller inte?
Du får:
När du multiplicerar leden måste du multiplicera allt på vardera sidan med samma.
Ser detta rimligt ut?
vad hände med ?
Gjorde på detta vis, kan man då använda pq formeln eller behöver man göra något åt nämnarna i bråken för p och q?
Jag skulle ta hand om minustecknet i nämnarna och skriva om det som och sedan köra pq.
Kan du kolla om detta är rätt och vad ska jag göra sedan, ska jag subtrahera 2,25/2 med - 1/4?
Du tappar rottecknet bland annat.
Vart, menar du för 2,25/2?
Ja på sista raden måste du ha med ett rottecken runt 2,25/2 -1/4.
Det är inte heller (32/4)/2 som du skriver utan ((3/4)/2)2 = (3/8)2 = 9/64.
Sedan skall du byta tecken på -1/4 så det blir +1/4.
Du får alltså
Men förstår inte hur du förenklar ((3/4)/2)2 till (3/8)2 ?
AndersW skrev:Ja på sista raden måste du ha med ett rottecken runt 2,25/2 -1/4.
Det är inte heller (32/4)/2 som du skriver utan ((3/4)/2)2 = (3/8)2 = 9/64.
Sedan skall du byta tecken på -1/4 så det blir +1/4.
Du får alltså
Hur ska man göra när de inte har samma nämnare, kan jag multiplicera 16 på båda sidorna om 1/4 för att få samma nämnare?
Ja det kallas att förlänga bråket.
Fick fram detta, ser det korrekt ut?
16*1 = 16 inte 17 Då får du ett uttryck under rottecknet du enkelt kan dra roten ur eftersom du kan dra roten ut täljaren och nämnaren för sig.
Fick fram svaren till det här, stämmer det?
Ja, det stämmer