Ekvationsläsning
Hej! Jag förstår inte vart jag gjort fel då jag endast kommer fram till icke realla rötter
svaret: x=9/4
Vet att det egentligen blir +6/4 i förska
Hör är ett fel: Du löser ekvationen HL = 0 och glömmer då bort att VL = x.
Gör istället så att du subtraherar x från båda sidor innan du använder pq-formeln.
Upptäckte att jag hade omvandlat fel bråk. Nu får jag x=3/4 vilket fortfarande inte stämmer med facit 9/16:(
Jo jag vet men de sa att man ska lösa det så i boken:(
Jag menar de säger 9/4 är rätt svar
Maddefoppa skrev:Jo jag vet men de sa att man ska lösa det så i boken:(
De hoppar över ett steg i det lösningsförslaget. Jag visar:
Utveckla kvadraterna på båda sidor:
>>> Det här hoppar de över: Subtrahera x från båda sidor:
Dividera båda sidor med 4:
Och så vidare.
De ser alltså till att det står 0 på ena sidan innan de använder pq-formeln.
Du måste göra på samma sätt, dvs se till att der står 0 på ena sidan av likhetstecknet innan du kan använda pq-formeln:
x2+px+q = 0
tror jag lyckades komma fram till att x1 & x2 blir 1/4 & 9/4.
Ser det korrekt ut?💡
Ja, nu ser det bra ut.
Nästa steg blir att kontrollera dina två lösningar och föra ett resonemang kring varför en av dem inte löser ursprungsekvationen.
Steg 3: insättning ursprungs ekvation
Ursprungs ekvation: x − √x = ¾.
x₁=9/4
9/4− √9/4 = ¾.
9/4 - 3/2=¾
3/4-3/2=¾
x₁= stämmer✅
x₂=1/4
1/4 − √1/4 = ¾.
√1/4=¾
x₂= stämmer ej = falskt rot
Maddefoppa skrev:x₁=9/4
9/4− √9/4 = ¾.
OK
9/4 - 3/2=¾
OK
3/4-3/2=¾
Nej, hur räknar du då? Om du förenklar VL så blir det 9/4-6/4, vilket är lika med 3/4.
x₁= stämmer✅
Japp
x₂=1/41/4 − √1/4 = ¾.
OK
√1/4=¾
Nej, hur räknar du då? Om du förenklar VL så blir det 1/4-1/2, vilket är lika med -1/4
x₂= stämmer ej = falskt rot
Det stämmer.
Kan du säga varför vi fick den?
Menar du att 1/4-√1/4är 1/4-1/2 i VL
Maddefoppa skrev:Menar du att 1/4-√1/4är 1/4-1/2 i VL
Ja, det gäller att
Tack så mycket yngve:) You made my day as usaul:)
Jag tycker att du ska pröva en annan lösningsmetod och se om du föredrar den:
Sätt . Då är och ekvationen kan skrivas .
Lös ut och byt sedan tillbaka från till
Tack för tipset! Ska testa:) Gjorde på liknande sätt i annan uppgift fast då istället x2=t.
Maddefoppa skrev:Tack för tipset! Ska testa:) Gjorde på liknande sätt i annan uppgift fast då istället x2=t.
Ja, det är samma tankesätt.
Det gäller att se mönstret, i det här fallet att en av exponenterna är dubbelt så stor som den andra.
Om vi skriver om som och som så blir det tydligt: . Här är exponenten 1 dubbelt så stor som exponenten 1/2.
Den andra uppgiften:
. Här är exponenten 4 dubbelt så stor som exponenten 2.
Smart ju:) Som vanligt:) Tack för tipset