Ekvations system
Välkommen till Pluggakuten! Hur långt har du själv kommit på uppgiften?
Detta ska ge två ekvationer som kan lösas som ett ekvationssystem.
Börja med att göra ett antagande och benämn variabler.
Ex.
x=antalet femkronor
y=antalet tvåkronor
Hur kan du skriva ekvationen att antalet tvåkronor och antalet femkronor tillsammans är 15 mynt.
x + y = 15
5x + 2y = 60
Lös nu detta ekvationssystem och få ut dina variabler, alltså det du söker efter.
Ingår verkligen linjära ekvationssystem i årskurs 9?
@Moa, om du känner till hur du kan lösa ett sådant ekvationssystem så gör det och be om mer hjälp om du kär fast.
Annars ger jag dig här en alternativ lösningsmetod anpassad för årskurs 9:
Klicka för att se alternativ lösningsmetod
Antag att alla 15 mynten var tvåkronor.
Då skulle värdet endast vara 15*2 = 30 kronor.
Alltså måste några av mynten vara femkronor.
Byt nu ut lämpligt antal tvåkronor mot femkronor så att värdet ökar till 60 kronor.
Tips: För varje tvåkrona du byter mot en femkrona så ökar det totala värdet med 5-2 = 3 kronor. Se om du kan använda det som en genväg på något sätt.
Yngve skrev:Ingår verkligen linjära ekvationssystem i årskurs 9?
Nej, det är inget man förväntas kunna förrän i Ma2 på gymnasiet - däremot kan ju extremt smarta elever på A-nivå klura ut det betydligt tidigare!
@Moa, om du känner till hur du kan lösa ett sådant ekvationssystem så gör det och be om mer hjälp om du kär fast.
Annars ger jag dig här en alternativ lösningsmetod anpassad för årskurs 9:
Klicka för att se alternativ lösningsmetod
Antag att alla 15 mynten var tvåkronor.
Då skulle värdet endast vara 15*2 = 30 kronor.
Alltså måste några av mynten vara femkronor.
Byt nu ut lämpligt antal tvåkronor mot femkronor så att värdet ökar till 60 kronor.
Tips: För varje tvåkrona du byter mot en femkrona så ökar det totala värdet med 5-2 = 3 kronor. Se om du kan använda det som en genväg på något sätt.