Ekvationer/funktioner/f(x)
Jag lägger ut denna igen eftersom att jag ville försöka mer själv och sedan be om hjälp.
Min lösningar:
a) y(0)= 280 x 0,930
y(0) = 280 x 1000
y(0) = 280 000
Svar: Bilen kostar 280 000 i inköp
b) y(1) = 280 x 0,91
y(1) = 252
252 x 1000 = 252 000
Nya värdet/gamla värdet = 252 000/280 000 = 0,9
0,9 = 9%
Svar: Bilens värde minskar med 9% varje år.
c) y(10) = 280 x 0,910
y(10) = ca 98
98 x 1000 = 98 000
280 000 - 98 000 = 182 000
Svar: Bilen är värd 182 000kr 10 år efter inköp
d) Vet ej hur jag ska lösa.
Har jag löst uppgifterna korrekt? Hur löser jag d?
Enligt ursprungliga talet hur mycket var värdeminskningen per år?
rapidos skrev:Enligt ursprungliga talet hur mycket var värdeminskningen per år?
9%?
På (d) kan du bara fortsätta från den du fick fram i (c). Du har räknat vad bilen är värd efter 10 år. Du har funktionen: f(x) = 280•0,9^x och istället för 0,9 så blir förändringsfaktorn 0,95, alltså 5% värdeminskning/år. Beräkna mha f(x) = 280•0,95^x vad bilen är värd efter 10 år.
Jag hoppas att jag också tänker rätt...
Du har även ett fel i hur du tolkar din ff. Det är inte minskning med 9% utaaaaaan?
bilens återstående värde efter ett år är 90% av det ursprungliga. Hur stor är då värde minskningen i procent.
Natascha skrev:På (d) kan du bara fortsätta från den du fick fram i (c). Du har räknat vad bilen är värd efter 10 år. Du har funktionen: f(x) = 280•0,9^x och istället för 0,9 så blir förändringsfaktorn 0,95, alltså 5% värdeminskning/år. Beräkna mha f(x) = 280•0,95^x vad bilen är värd efter 10 år.
Jag hoppas att jag också tänker rätt...
Du har även ett fel i hur du tolkar din ff. Det är inte minskning med 9% utaaaaaan?
Ohhh, tack tack!!!
Hmmm, du syftar på uppg b va? är det då 100% - 90% = 10%. Alltså minskar bilens värde med 10%???
rapidos skrev:bilens återstående värde efter ett år är 90% av det ursprungliga. Hur stor är då värde minskningen i procent.
10%?
Exakt! Bilens värde minskar med 10%. 0,9 är detsamma som 90% ifall du lyckades tolka det annorlunda. 🤪
Natascha skrev:Exakt! Bilens värde minskar med 10%. 0,9 är detsamma som 90% ifall du lyckades tolka det annorlunda. 🤪
Jag gör mycket slarvfel i matematik har jag märkt, tack så mycket för hjälpen!!!!!!!
Det är bara att tagga ner och se till att lära sig som i detta fall y=Ca^x dvs exponentialfunktioner framifrån och bakifrån. Det som är viktigt att förstå är att att mycket räknande egentligen inte ger dig något ifall du inte tänker ”Varför behövde jag lösa denna uppgift såhär?” Eller ”Varför var det minskning med 10% och inte 9% som du trodde?” Ifall du tar dig tiden att förstå det så lovar jag dig att du både kommer få det lättare och få ett lite mer analytisk tänkande i framtida matematikuppgifter.
Jag tänkte leda dig till det som Natascha ställde upp. 5% värdeminskning på ett år ger 95% återstående värde, 0,95.
rapidos skrev:Jag tänkte leda dig till det som Natascha ställde upp. 5% värdeminskning på ett år ger 95% återstående värde, 0,95.
Förlåt Rapidos! 😩
Natascha skrev:rapidos skrev:Jag tänkte leda dig till det som Natascha ställde upp. 5% värdeminskning på ett år ger 95% återstående värde, 0,95.
Förlåt Rapidos! 😩
Problemet är fördröjningen i systemet. 2 kan svara på en uppgift med några minuters mellanrum vilket märks senare. Och då kan det bli lite tokigt, om man följer olika upplägg.😊
rapidos skrev:Natascha skrev:rapidos skrev:Jag tänkte leda dig till det som Natascha ställde upp. 5% värdeminskning på ett år ger 95% återstående värde, 0,95.
Förlåt Rapidos! 😩
Problemet är fördröjningen i systemet. 2 kan svara på en uppgift med några minuters mellanrum vilket märks senare. Och då kan det bli lite tokigt, om man följer olika upplägg.😊
Tack till er båda!!