Ekvationer
Hej! Hur skulle jag kunna gå tillväga när jag får en sådan här uppgift?(:
Försök bryta en faktor ur 4x + 2y. Vad får du?
creamhog skrev:Försök bryta en faktor ur 4x + 2y. Vad får du?
Hej! Vad menas med att bryta en faktor?
Ha en fin dag skrev:creamhog skrev:Försök bryta en faktor ur 4x + 2y. Vad får du?
Hej! Vad menas med att bryta en faktor?
Vet du vad som menas med faktor?
3,14ngvinen_(rebus..) skrev:Ha en fin dag skrev:creamhog skrev:Försök bryta en faktor ur 4x + 2y. Vad får du?
Hej! Vad menas med att bryta en faktor?
Vet du vad som menas med faktor?
De ”beståndsdelarna” för att få en produkt. 2*2=4 där 2:orna är faktorer
Bra. Om du har en summa där båda termerna har en gemensam faktor, då kan du bryta ut det. I ditt fall: 2*2*x + 2*y blir 2 * (2 * x + y). Kan du lösa uppgiften a nu? :)
Om det inte ser bekant ut, försök bara tänka på ett tal du kan multiplicera eller dividera den första ekvationens båda led med för att få de uttryck du behöver räkna.
Precis. Om man däremot inte känner igen eller tycker denna metod är svår skulle man även kunna försöka hitta en skillnad mellan uttrycken.
prova att dela 4x+2y med de uttryck som står i uppgifterna. Därefter kan man multiplicera summan av 4x+2y med detta, och därav får man också fram vad summan för de andra uttrycken blir.
3,14ngvinen_(rebus..) skrev:Precis. Om man däremot inte känner igen eller tycker denna metod är svår skulle man även kunna försöka hitta en skillnad mellan uttrycken.
prova att dela 4x+2y med de uttryck som står i uppgifterna. Därefter kan man multiplicera summan av 4x+2y med detta, och därav får man också fram vad summan för de andra uttrycken blir.
Jag är inte helt säker på att jag hänger med. Om jag delar 4x+2y med det första uttrycket får jag 4x+2y/2x+y=2x+y. Sen tappar jag bort mig
Kanske förklarade jag mig otydligt. {är inte helt säker på hur jag ska uttrycka mig ; förkorta eller dividera}Tänker att man förkortar bort variablerna för att se skillnaden (förhållandet)
se nedan mer ingående
Visa spoiler
4x+2y/2x+y= 2
för att förklara kan det skrivas ut såhär
4•x + 2•y / 2•x + 1•y
jag stryker sedan variablerna (förkortar bort) då ja gör samma sak på båda sidor divisions tecknet.
(4+2) / (2+1)
6/3=2/1
ordinarie uttrycket är alltså hur många ggr större? Samma sak som hur många ggr mindre det nya uttrycket är?
vad måste du då göra med summan av det ordinarie uttrycket?
Använd gärna parenteser, så man inte lär sig fel: (4+2)/(2+1).
Laguna skrev:Använd gärna parenteser, så man inte lär sig fel: (4+2)/(2+1).
Ja självklart! Blir ju fel med ordningen annars. (I mitt huvud är det underförstått men såklart är det super viktigt när man förklarar för andra och även när man räknar ut) ändrar det även i min!
tack för tips och förtydligande.
3,14ngvinen_(rebus..) skrev:Kanske förklarade jag mig otydligt. {är inte helt säker på hur jag ska uttrycka mig ; förkorta eller dividera}Tänker att man förkortar bort variablerna för att se skillnaden (förhållandet)
se nedan mer ingående
Visa spoiler
4x+2y/2x+y= 2
för att förlora kan det skrivas ut såhär
4•x + 2•y / 2•x + 1•y
jag stryker sedan variablerna (förkortar bort) då ja gör samma sak på båda sidor divisions tecknet.
(4+2) / (2+1)
6/3=2/1
ordinarie uttrycket är alltså hur många ggr större? Samma sak som hur många ggr mindre det nya uttrycket är?
vad måste du då göra med summan av det ordinarie uttrycket?
ordinarie uttrycket är 3 gånger större. Förstår inte riktigt hur 4x+2y/2x+y kan bli bara 2?(:
Ha en fin dag skrev:3,14ngvinen_(rebus..) skrev:Kanske förklarade jag mig otydligt. {är inte helt säker på hur jag ska uttrycka mig ; förkorta eller dividera}Tänker att man förkortar bort variablerna för att se skillnaden (förhållandet)
se nedan mer ingående
Visa spoiler
4x+2y/2x+y= 2
för att förlora kan det skrivas ut såhär
4•x + 2•y / 2•x + 1•y
jag stryker sedan variablerna (förkortar bort) då ja gör samma sak på båda sidor divisions tecknet.
(4+2) / (2+1)
6/3=2/1
ordinarie uttrycket är alltså hur många ggr större? Samma sak som hur många ggr mindre det nya uttrycket är?
vad måste du då göra med summan av det ordinarie uttrycket?
ordinarie uttrycket är 3 gånger större. Förstår inte riktigt hur 4x+2y/2x+y kan bli bara 2?(:
Är det möjligt att du missar att efter man strukit variablerna, att y et faktiskt skrivs som 1•y (se i spoilern) därav blir det (4+2)/(2+1)
Sedan anledningen till att bara 2/1 eller 2 är kvar är ju eftersom att du förkortar bort allt det som är detsamma i täljare och nämnare.
3,14ngvinen_(rebus..) skrev:Ha en fin dag skrev:3,14ngvinen_(rebus..) skrev:Kanske förklarade jag mig otydligt. {är inte helt säker på hur jag ska uttrycka mig ; förkorta eller dividera}Tänker att man förkortar bort variablerna för att se skillnaden (förhållandet)
se nedan mer ingående
Visa spoiler
4x+2y/2x+y= 2
för att förlora kan det skrivas ut såhär
4•x + 2•y / 2•x + 1•y
jag stryker sedan variablerna (förkortar bort) då ja gör samma sak på båda sidor divisions tecknet.
(4+2) / (2+1)
6/3=2/1
ordinarie uttrycket är alltså hur många ggr större? Samma sak som hur många ggr mindre det nya uttrycket är?
vad måste du då göra med summan av det ordinarie uttrycket?
ordinarie uttrycket är 3 gånger större. Förstår inte riktigt hur 4x+2y/2x+y kan bli bara 2?(:
Är det möjligt att du missar att efter man strukit variablerna, att y et faktiskt skrivs som 1•y (se i spoilern) därav blir det (4+2)/(2+1)
Sedan anledningen till att bara 2/1 eller 2 är kvar är ju eftersom att du förkortar bort allt det som är detsamma i täljare och nämnare.
Jaha ok!(:
3,14ngvinen_(rebus..) skrev::)
Stämmer det att det första uttrycket är 3 gånger så stort som det andra och vad kan jag göra med den informationen isåfall?
Nej inte riktigt…
vad blir (4+2) / (2+1)
3,14ngvinen_(rebus..) skrev:Nej inte riktigt…
vad blir (4+2) / (2+1)
Jaha oj, menade dubbelt så stort… så alltså 16/2… 8?
Precis, nu blev det rätt!
denna informationen kan också tolkas som att det nya uttrycket är ______ än ordinarie uttrycket?
_________
redigerat: detta inlägg var precis vad du besvarade i föregående inlägg
Ha en fin dag skrev:3,14ngvinen_(rebus..) skrev:Nej inte riktigt…
vad blir (4+2) / (2+1)
Jaha oj, menade dubbelt så stort… så alltså 16/2… 8?
Precis helt rätt!
kan du nu lösa upg b?
3,14ngvinen_(rebus..) skrev:Ha en fin dag skrev:3,14ngvinen_(rebus..) skrev:Nej inte riktigt…
vad blir (4+2) / (2+1)
Jaha oj, menade dubbelt så stort… så alltså 16/2… 8?
Precis helt rätt!
kan du nu lösa upg b?
Så om jag då tar 4x+2y/8x+4y och stryker variablerna så att det blir (4+2)/(8+4)=6/12. Det första uttrycket är alltså hälften så stort som b och b är därmed dubbelt så stort som det första exemplet. Dvs 32?eller så skriver man också om 8x+4y som 2(4x+2y) och då också kommer fram till 1/2
Ha en fin dag skrev:3,14ngvinen_(rebus..) skrev:Ha en fin dag skrev:3,14ngvinen_(rebus..) skrev:Nej inte riktigt…
vad blir (4+2) / (2+1)
Jaha oj, menade dubbelt så stort… så alltså 16/2… 8?
Precis helt rätt!
kan du nu lösa upg b?
Så om jag då tar 4x+2y/8x+4y och stryker variablerna så att det blir (4+2)/(8+4)=6/12. Det första uttrycket är alltså hälften så stort som b och b är därmed dubbelt så stort som det första exemplet. Dvs 32?eller så skriver man också om 8x+4y som 2(4x+2y) och då också kommer fram till 1/2
Snyggt jobbat! Helt rätt
3,14ngvinen_(rebus..) skrev:Ha en fin dag skrev:3,14ngvinen_(rebus..) skrev:Ha en fin dag skrev:3,14ngvinen_(rebus..) skrev:Nej inte riktigt…
vad blir (4+2) / (2+1)
Jaha oj, menade dubbelt så stort… så alltså 16/2… 8?
Precis helt rätt!
kan du nu lösa upg b?
Så om jag då tar 4x+2y/8x+4y och stryker variablerna så att det blir (4+2)/(8+4)=6/12. Det första uttrycket är alltså hälften så stort som b och b är därmed dubbelt så stort som det första exemplet. Dvs 32?eller så skriver man också om 8x+4y som 2(4x+2y) och då också kommer fram till 1/2
Snyggt jobbat! Helt rätt
Tack så jättemycket för hjälpen!!!<3