5 svar
149 visningar
Larareskabli 23
Postad: 12 aug 2023 14:12

Ekvation

Hur löser jag denna ekvation?

13-3(x+1)=x-10

 

ska jag göra om tecknet i parentes först till minus? eller bara ta bort parenteserna? hjälp mig gärna att lösa ekvationen, visa hur ni löser

naytte 5155 – Moderator
Postad: 12 aug 2023 14:17

Börja med att multiplicera in -3 i parantesen.

Jonto 9686 – Moderator
Postad: 12 aug 2023 14:35 Redigerad: 12 aug 2023 14:36

Det är helt riktigt att du måste ta hand om parentesen på vänstersidan först.

Man kan tänka på två olika sätt när man gör det. Olika sätt passar olika elever.

Man kan antingen först tänka att man multiplicerar in 3 i parentesen först men behåller kvar den och byter tecken efteråt. Det ser ut så här:

13-3(x+1)Multiplicera in trean13-(3x+3)Nu byter jag tecken i parentesen för att det finns ett minustecken framförDå kan jag sen ta bort parentesen13-3x-310-3x

Andra varianten är att om man vet hur man multiplicerar med negativa tal så kan man göra det i ett steg

-3 * x=-3x

-3*1=-3

13-3(x+1)13-3x-310-3x

 

Därefter så har du

10-3x=x-10

och kan börja lösa ekvationen genom att samla x på ena sidan och talen på andra sidan genom balansmetoden(göra samma sak båda sidor)

naytte 5155 – Moderator
Postad: 12 aug 2023 16:36 Redigerad: 12 aug 2023 16:36

Jag tror inte det är så pedagogiskt att säga att man "byter tecken" i parantesen för att det finns ett minustecken framför. Det man gör egentligen är att man multiplicerar in faktorn -1. En petitess såklart, men jag tycker det är viktigt att man förklarar vad som faktiskt sker.

(Nu gjorde du ju ändå det i fallet under, men jag menar i allmänhet)

Jonto 9686 – Moderator
Postad: 12 aug 2023 23:00 Redigerad: 12 aug 2023 23:05
naytte skrev:

Jag tror inte det är så pedagogiskt att säga att man "byter tecken" i parantesen för att det finns ett minustecken framför. Det man gör egentligen är att man multiplicerar in faktorn -1. En petitess såklart, men jag tycker det är viktigt att man förklarar vad som faktiskt sker.

(Nu gjorde du ju ändå det i fallet under, men jag menar i allmänhet)

Ett evigt pedagogiskt dilemma huruvida man ska lära ut en metod som är enkel att tillämpa eller förklara vad som sker. Jag anser normalt att man bör göra både och. Så kan eleverna själva välja hur som passar dem att tänka och minnas det.  Vissa läromedel sätter ibland käppar i hjulet där de exempelvis i årskurs 8-läromedlet tar upp uttryck med parenteser med minus framför, innan de i årskurs 9-boken går igenom multiplikation med negativa tal. Då behöver man själv som lärare avgöra om man ska tidigarelägga avsnittet med multiplikation med negativa tal och ta det i samband eller tills vidare arbeta med "byta tecken"-metoden och senare gå in djupare på vad som händer i samband med multiplikation av negativa tal.

Jag tycker dock det finns en bra poäng med att förstå multiplikation av negativa tal som en "teckenbytare" för det är precis i praktiken vad den gör, den ändrar plus till minus och minus till plus. 

Problemet här på Pluggakuten är att vi sällan vet vilken undervisning som användarna fått och hur de fått det presenterat. För en elev med svårigheter i matematik är det oftast bäst att ha en fungerande metod/förklaring att använda sig av, för att klara sig fram. Medan för en elev som är stark i matematik är det oftast bäst att få flera förklaringar, förstå det på olika sätt och ha en stor verktygslåda att välja och vraka från. 

elizabethbolund 268
Postad: 14 aug 2023 23:01

Tänk på att det ALLTID finns ett tecken framför ett tal, plus eller minus, plus är oftast osynligt.

 

Du kan inte byta tecknet i parentesen eftersom det är multiplikation innan parentesen och inte subtraktion. Därför måste du multiplicera talet innan parentesen med allt i parentesen. Glöm inte att talet har ett tecken, i detta fall ett synligt minus. Jag hoppas detta får dig att kunna komma vidare!

Svara
Close