Ej godkänd uppgift på prov.
Hej, hade matteprov på kapitel 1-2 matematik 3bc igår. Fick tillbaka provet idag men får inte ihop hur detta svar kan bli fel.
Om vi börjar med c uppgiften så är det mycket enklare ifall talen du multiplicerar har samma bas. Då kan du ju bara addera potenserna. Kan du på något sätt skriva om dem så basen är samma?
Välkommen till Pluggakuten! Lägg varje fråga i en egen tråd, så blir det mindre rörigt. Behåll första frågan i den här tråden, och ta bort de andra. Du kan ändra i ditt inlägg i upp till två timmar genom att trycka på "Redigera". :) /Smutstvätt, moderator
På den första tycker jag det är oklart vad du menar med om det hade varit kilopris. Tydligen var det det som gav fel, för första meningen säger ju att funktionen är diskret.
I b borde du nog ha skrivit 3*ln(3) i stället för 3,3, för det är väl så du har räknat ut det?
Jag håller med om att uppgift 2 och 3 är fel - det borde ha funnits med "ln3" i båda derivatorna. Om det inte står annorlunda mycket tydligt så bör man alltid försöka ge ett exakt svar.
Däremot tycker jag att du borde ha rätt på uppgift 1, men eftersom man inte har möjlighet att betala i mindre "steg" än 1 kr kommer priset (och därmed förtjänsten) att vara diskret även om det är kilopris på majskolvarna, men rent principiellt har du rätt i att det "borde" vara en kontinuerlig funktion.
Laguna skrev:På den första tycker jag det är oklart vad du menar med om det hade varit kilopris. Tydligen var det det som gav fel, för första meningen säger ju att funktionen är diskret.
I b borde du nog ha skrivit 3*ln(3) i stället för 3,3, för det är väl så du har räknat ut det?
Eftersom det stod att man skulle motivera sitt svar så la jag till att om det hade varit kilopris så skulle den bli kontinuerlig. Men själva svaret på frågan är ju diskret.
Eftersom jag ville utveckla svaret så mycket som möjligt så räknade jag ut 3*ln3 med. Något jag har tagit med mig från matteboken. Ger inte ett exakt svar men borde fortfarande vara godkänt, tänket är ju rätt?
Om du avrundar så blir svaret fel, när det handlar om "ren matematik". Om du inte har lärt dig det, är det helt rätt att ge dig fel.
qwerty1234 skrev:Om vi börjar med c uppgiften så är det mycket enklare ifall talen du multiplicerar har samma bas. Då kan du ju bara addera potenserna. Kan du på något sätt skriva om dem så basen är samma?
Ska man göra så när man ska deriverar?
Elin113 skrev:qwerty1234 skrev:Om vi börjar med c uppgiften så är det mycket enklare ifall talen du multiplicerar har samma bas. Då kan du ju bara addera potenserna. Kan du på något sätt skriva om dem så basen är samma?
Ska man göra så när man ska deriverar?
Du behöver inte men är mycket enklare att derivera ett tal jämfört med produkten av två. Skriv ifall du inte vet hur man ska göra
Smaragdalena skrev:Om du avrundar så blir svaret fel, när det handlar om "ren matematik". Om du inte har lärt dig det, är det helt rätt att ge dig fel.
Då kanske inte matteboken ska vara upplagd på de viset som de är. Jag räknade aldrig ihop de i början men då fick jag ju fel av facit.
Att derivera en produkt av två funktioner lär man sig inte förrän i Ma4, så i Ma3 är det nödvändigt.
qwerty1234 skrev:Elin113 skrev:qwerty1234 skrev:Om vi börjar med c uppgiften så är det mycket enklare ifall talen du multiplicerar har samma bas. Då kan du ju bara addera potenserna. Kan du på något sätt skriva om dem så basen är samma?
Ska man göra så när man ska deriverar?
Du behöver inte men är mycket enklare att derivera ett tal jämfört med produkten av två. Skriv ifall du inte vet hur man ska göra
Har jag rätt tankesätt här?
Nja är fortfarande enklast att bara räkna med ett tal :) .Tänk på att
Alltså kan du skriva det som
Nu ser du att baserna är detsamma och du kan nu (efter lite justering) använda potenslagarna för att multiplicera ihop talen till ett.
"Eftersom majskolvarna säljs styckvis så är funktionen diskret."
"Eftersom man endast köper hela majskolvar så blir denna funktion diskret."
Jättekonstigt att du inte fick rätt där med tanke på att ditt svar är närmast identiskt med lärarens förklaring.