Efterfrågan->konkurrens->utbud
Tänker jag rätt när jag säger att stor efterfrågan leder till att konkurrensen mellan företagen blir större vilket i sin tur leder till större utbud och billigare varor?
Tacksam för hjälp!
Jag tänker så här:
Är efterfrågan stor betyder det i någon mening att det finns många kunder som vill ha. Då är det mindre konkurrens bland företagen som säljer den efterfrågade produkten eller tjänsten skulle jag säga. Utbudet behöver öka för att kunna tillgodose marknaden (den ökade efterfrågan).
Är däremot efterfrågan låg ökar konkurrensen då antalet kunder är lågt skulle jag säga. Företagen bör då antagligen marknadsföra sig mer för att få de få antal kunder som finns att välja dem. Utbudet behöver då inte vara lika stort som vid stor efterfrågan.
sprite111 skrev:Jag tänker så här:
Är efterfrågan stor betyder det i någon mening att det finns många kunder som vill ha. Då är det mindre konkurrens bland företagen som säljer den efterfrågade produkten eller tjänsten skulle jag säga. Utbudet behöver öka för att kunna tillgodose marknaden (den ökade efterfrågan).
Är däremot efterfrågan låg ökar konkurrensen då antalet kunder är lågt skulle jag säga. Företagen bör då antagligen marknadsföra sig mer för att få de få antal kunder som finns att välja dem. Utbudet behöver då inte vara lika stort som vid stor efterfrågan.
aha! tack!
Vänta o se vad någon annan kan tyckas säga. Kolla eventuellt med t.ex lärare också ^^
Det förutsätter ju även att vi har en fri marknad. Om efterfrågan på vin och sprit ökar påverkar det inte konkurrensen eftersom Systembolaget har monopol på handeln. De stora oljeproducenterna i världen har bildat en kartell (OPEC) med syfte att hålla uppe priset även när efterfrågan är stor liten. De är alltså ense om att inte sälja olja till vrakpriser eftersom det skulle tvinga alla länder att sänka priserna och därmed minska deras oljeintäkter.
Teraeagle skrev:Det förutsätter ju även att vi har en fri marknad. Om efterfrågan på vin och sprit ökar påverkar det inte konkurrensen eftersom Systembolaget har monopol på handeln. De stora oljeproducenterna i världen har bildat en kartell (OPEC) med syfte att hålla uppe priset även när efterfrågan är stor. De är alltså ense om att inte sälja olja till vrakpriser eftersom det skulle tvinga alla länder att sänka priserna och därmed minska deras oljeintäkter.
aha okej tack så mycket!