Effektförlust
Hejsan! Jag sitter och gör lite fysikuppgifter och det är en uppgift som lyder såhär:
Om en bil kan man läsa följande:
Motoreffekt: 70kw
Acc: 0-100 km/h på 12s.
Vikt: 1210 kg
Hur stora är effektförlusterna vid accelerationsprovet om motorn utnyttjas maximalt?
Vad betyder effektförlust?
Jag har tagit fram accelerationen 2,31 m/s2 (detta är säkert fel dock)
Jag vet att F= a*m men jag vet inte vad de egentligen efterfrågar? Vad är ett accelerationsprov och effektförlust?
TACKSAM FÖR HJÄLP
KarlJohanG skrev :Hejsan! Jag sitter och gör lite fysikuppgifter och det är en uppgift som lyder såhär:
Om en bil kan man läsa följande:Motoreffekt: 70kw
Acc: 0-100 km/h på 12s.
Vikt: 1210 kgHur stora är effektförlusterna vid accelerationsprovet om motorn utnyttjas maximalt?
Vad betyder effektförlust?
Jag har tagit fram accelerationen 2,31 m/s2 (detta är säkert fel dock)Jag vet att F= a*m men jag vet inte vad de egentligen efterfrågar? Vad är ett accelerationsprov och effektförlust?
TACKSAM FÖR HJÄLP
Det som efterfrågas är vad för effekt har bilen om du accar den maximalt under 12 s, och sedan kan du jämföra effektvärdet när den accar med motorns effekt föratt ta reda på vad förlusten blir.
Okej. Så ska jag då ta:
P=F*v dvs 2.31*1210*100=279510 W och sen detta minus Motoreffekten?
Dvs 420 Kw?
Nej skippa det. det är ju helt fel. Ska jag tänka att om jag accar bilen maximalt så har jag rörelseenergin i hastighet 100 km/h genom 12 s?
Eller hur räknar man ut effekt plus acceleration? jag vet ju P=F*V men är det verkligen rätt?
KarlJohanG skrev :Nej skippa det. det är ju helt fel. Ska jag tänka att om jag accar bilen maximalt så har jag rörelseenergin i hastighet 100 km/h genom 12 s?
Eller hur räknar man ut effekt plus acceleration? jag vet ju P=F*V men är det verkligen rätt?
Tänk att accelerationen pågår från en start hastighet till en slut hastighet från en start tid till en slut tid.
När du har accelerationen kan du dra nytta av newtons andra lag, och sedan ta ut effekten via kraften.
Enklast är nog att titta på tillförd energi, dvs effekt*tid och jämföra med erhållen rörelseenergi dvs (mv^2)/2
ja precis accelerationen är 27,7-0/12-0=2,31.
F=2.31*1210=2795 N
Så lång är jag med. Sen har vi P=F*v VIlket v menar dom? 27.7 m/s då?
Effekten är då:
2795*27.7=77421.5
Vad ska jag göra sen? Subtraktion genom 70kw?
Svaret ska bli 0.37 MJ men kan verkligen inte förstå hur man tar fram det.
KarlJohanG skrev :ja precis accelerationen är 27,7-0/12-0=2,31.
F=2.31*1210=2795 N
Så lång är jag med. Sen har vi P=F*v VIlket v menar dom? 27.7 m/s då?
Effekten är då:
2795*27.7=77421.5
Vad ska jag göra sen? Subtraktion genom 70kw?
Svaret ska bli 0.37 MJ men kan verkligen inte förstå hur man tar fram det.
Arbetet är kraften•sträckan, inte hastigheten.
jag rekomenderar dig att titta på mitt förra inlägg
Ja!! Nu löste jag det. Isåfall hade alltså inte accelerationen någon betydelse alls då utan du tog bara rörelseenergin vid 100 km/h och jämförde den effekten med föregående och omvandlade det till Joule!
KarlJohanG skrev :ja precis accelerationen är 27,7-0/12-0=2,31.
F=2.31*1210=2795 N
Så lång är jag med. Sen har vi P=F*v VIlket v menar dom? 27.7 m/s då?
Effekten är då:
2795*27.7=77421.5
Vad ska jag göra sen? Subtraktion genom 70kw?
Svaret ska bli 0.37 MJ men kan verkligen inte förstå hur man tar fram det.
Effekt är ju energi under en viss tid.
Energi är samma sak som att ett arbete utförs.
Genom att veta accelerationen så vet du vilken kraft bilen utför och under vilken sträcka, vilket du sedan kan beräkna arbetet med som ju är energi.
KarlJohanG skrev :Ja!! Nu löste jag det. Isåfall hade alltså inte accelerationen någon betydelse alls då utan du tog bara rörelseenergin vid 100 km/h och jämförde den effekten med föregående och omvandlade det till Joule!
Just så. Det hade gått att lösa på det andra sättet också.