Effekt bil
P = Ek/t
P1 = 1450 x (65/3,6)^2 / 7,2 = 65653,39... w
P2 = 1450 x (55/3,6)^2 / 7,2 = 169222,6... w
(P1 + P2) / 2 = 117438,0.. w
Enligt facit blir svaret 9,3 kW vad har jag gjort för fel?
Justerade din rubrik så att det syns att det inte är en dubbelpost. Det står i Pluggakutens regler att olika trådar skall ha olika rubriker. /Smaragdalena, moderator
Vad har du använt för fysikalisk princip?
Om man kör med konstant hastighet är nettokraften 0, men eftersom man har friktion,luftmotsånd och sådant, så måste man kompensera för detta genom att gasa lite lagom. Om man inte gasar, kommer bilen att bromsas med en lika stor bromskraft som den kraft man skulle ha behövt för att hålla konstant hastighet.
Använd dig av Newtons andra lag, istället.
a = (55/3,6 - 65/3,6) / 7,2 = -0.38... m/s^2
F = 1450 x -0,38... = -559,41.... N
W = F x s
s = v x t = (65/3,6 - 55/3,6) = 20 m
W = - 11188,27... J
P = w / t = -1553,92... kW
Är det så här man ska göra ?
Du har räknat ut sträckan fel. Eftersom accelerationen är konstant kan du räkna med medelhastigheten 60 km/h istället för att räkna med momentanhastighetena, men glöm inte att göra om till m/s.
a = (60/3,6) / 7,2 = 2,3... m/s^2
F = 1450 x a = 3356,48... N
(60/3,6) x 7,2 = 120 m
W = F x s = 402777,7778 Nm
W / 7,2 = 55941,35... w
Tänk annars på hur många värdesiffror du arbetar med. Nu är dom alldeles för många :-)
Hur blir P = F x v ? Är det inte P = W / t?
Arbete=Kraft*Sträcka
Effekt=Arbete/Tid
Alltså:
Effekt=Kraft*Sträcka/Tid
Effekt=Kraft*Hastighet
Epatraktor skrev:Hur blir P = F x v ? Är det inte P = W / t?