Dygdetik
Hej! Jag har lite svårt att förstå dygdetiken helt och hållet. Jag förstår att det handlar om vissa dygder som man bör träna upp och följa. Det finns praktiska och intellektuella dygder. Något jag undrar är om alla människor följer samma dygder eller om det kan vara olika för varje person? Och är en handling god enligt dygdetiken så länge man följt sin dygd eller är den god om man handlat efter den gyllene medelvägen av dygden?
När man går på gymnasiet får man ofta saker fint paketerade på ett sätt som man kan känna inte stämmer. Dygdetiken kritiseras ofta för att vara flummig av anhängare till andra läror. Den klassiska dygdetikern är Aristotoles och det klassiska verket i dygdetik är hans Nikomakiska etik. Om du googlar upp den så tror jag du kan se att det är en del saker som Aristotoles säger som den moderna människan i allmänhet inte håller med om. Hur skall man handla i en situation som kräver mod? Var går gränsen mellan att vara modig och feg? Var går gränsen mellan att vara modig och att vara grälsjuk eller obstinat? Jag vet inte alls själv och har ändå studerat dessa ämnen på universitetet.
Kan olika människor ha olika dygder beroende på kultur, kön osv? Eller följer alla samma?
fy18002 skrev:Kan olika människor ha olika dygder beroende på kultur, kön osv? Eller följer alla samma?
Det finns ingen riktig konsensus om det. Dygdetiken får ibland kritik för att vara för subjektiv eller relativistisk, och dess försvarare har bemött den kritiken på lite olika sätt. T.ex. har David Solomon skrivit att det är ett problem för dygdetiken, men inte mer än det är för andra etiska teorier. Martha Nussbaum har istället skrivit att dygderna inte är så relativa som kritikerna hävdar, utan att det egentligen finns väldigt lite variation mellan olika kulturers uppfattning om vad dygderna är. Hon menar att folk lever på lite olika sätt under olika omständigheter, men att man i stort sett överallt skulle hålla med om att t.ex. uppriktighet/ärlighet, rättvisa, mod, ödmjukhet, självkännedom, tålamod, osv är goda kvalitéer för en människa att ha.