Dubbla motorer i elbil
Jag bygger en elbil och gör teoretiska konstruktionsändringar för att kunna optimera bilens funktion. En ändring jag resonerar om är hur min bils funktion skulle påverkas om jag satte dit en till motor som driver bakhjulen. Jag har fortfarande lika många batterier och motorerna och batterierna är seriekopplade. Jag funderar på hur detta skulle påverka bilens hastighet och har skrivit såhär:
Batterierna har en viss spänning. När jag har en motor kommer batteriets spänning fördelas på en motor som ger en viss strömstyrka. När jag sedan kopplar in en till motor i kretsen kommer batteriets spänning behöva fördelas på två motorer vilket borde ge halva strömstyrkan på varje motor. Då kommer varje motor ge hälften energi till hjulen som troligen kommer snurra hälften så snabbt. Däremot kommer nu alla hjulen snurra med varsin motor vilket gör att framhjulen driver för sig och bakhjulen driver för sig. Eftersom det är lika stor spänning i batterierna så är det fortfarande lika mycket energi som ges ut till hjulen. Då borde bilen fortfarande gå ungefär lika snabbt. Eftersom det är en längre krets kommer det nu vara mer resistans i kretsen vilket minskar strömstyrkan och borde få bilen att gå långsammare.
Vad tror ni andra? Hur kommer bilens hastighet påverkas av två motorer?
Jag antar att du vill jämföra de här två fallen:
Som du säger, kommer en ensam motor att få hela batterispänningen. Två seriekopplade, likadana motorer kommer att få halva batterispänningen vardera. Sant också att strömmen I2 blir hälften av I1.
Vi antar att bilens hastighet bara beror på hur mycket effekt som motorn eller motorerna utvecklar. Det räcker inte att bara titta på strömmen eller spänningen var för sig, effekten = spänning x ström. Eller formeln P = UxI som du kanske känner igen.
I första fallet får du då P = Ubatt x I1
I andra fallet får vi, för varje motor Pm = Um x I2 = Ubatt/2 x I1/2 = Ubatt x I1 / 4
De två motorerna utvecklar alltså tillsammans bara halva effekten så hastigheten påverkas ju samma grad.