5 svar
46 visningar
mattegeni1 3231
Postad: 6 okt 2020 10:47

dubbelt av x+1/4

x+14  jag fick det till 2x+24 varför är det fel?

Korra 3798
Postad: 6 okt 2020 10:49 Redigerad: 6 okt 2020 10:51
mattegeni1 skrev:

x+14  jag fick det till 2x+24 varför är det fel?

Dubbelt av x+14
Då multiplicerar du med 2 vilket du har gjort och det stämmer. 
Eller så kan man också skriva 2x+24=2x+24=2x4+24=x2+12=x+12 (GJORDE OM DETTA DÅ JAG RÄKNADE FEL!)
Ett annat sätt att se det: 2(x+1)4=2(x+1)2·2=

mattegeni1 3231
Postad: 6 okt 2020 10:52
Korra skrev:
mattegeni1 skrev:

x+14  jag fick det till 2x+24 varför är det fel?

Dubbelt av x+14
Då multiplicerar du med 2 vilket du har gjort och det stämmer. 
Eller så kan man också skriva 2x+24=2x+24=2x4+24=x2+12=x+12 (GJORDE OM DETTA DÅ JAG RÄKNADE FEL!)
Ett annat sätt att se det: 2(x+1)4=2(x+1)2·2=

Du är bäst på att förklara!!!!! hur kan du vara så tydlig :) men varför skriver man inte 21 och sedan försöker få samma nämnare? i vilket tillfälle gör man så och när får man inte göra så?

Korra 3798
Postad: 6 okt 2020 10:59 Redigerad: 6 okt 2020 11:00

Har nog haft samma svårigheter när jag själv försökt lära mig matte, därav kanske jag kan förklara bättre för vissa. 

Jo, försök att läsa detta noggrant nu. Om man ska Plussa ihop två bråk, då måste de ha samma nämnare. 23+32=4+96=136
När man ska subtrahera (Minus) ett bråk med ett annat måste de ha samma nämnare: 32-23=9-46=56

När man multiplicerar ett bråk med ett annat då tar man NÄMNARE×NÄMNARE & TÄLJARE×TÄLJARE

För att detta ska bli tydligt kan man skriva om ett tal till bråkform. t.ex: 4·32=41·32=4·31·2=122=6

Om vi annars har: 32·57=3·52·7=1514

mattegeni1 3231
Postad: 6 okt 2020 11:01
Korra skrev:

Har nog haft samma svårigheter när jag själv försökt lära mig matte, därav kanske jag kan förklara bättre för vissa. 

Jo, försök att läsa detta noggrant nu. Om man ska Plussa ihop två bråk, då måste de ha samma nämnare. 23+32=4+96=136
När man ska subtrahera (Minus) ett bråk med ett annat måste de ha samma nämnare: 32-23=9-46=56

När man multiplicerar ett bråk med ett annat då tar man NÄMNARE×NÄMNARE & TÄLJARE×TÄLJARE

För att detta ska bli tydligt kan man skriva om ett tal till bråkform. t.ex: 4·32=41·32=4·31·2=122=6

Om vi annars har: 32·57=3·52·7=1514

bästa förklaringen önskar du var min lärare du förklarar allt så enkelt och tydligt så man förstår!

Korra 3798
Postad: 6 okt 2020 11:03 Redigerad: 6 okt 2020 11:03
mattegeni1 skrev:
Korra skrev:

Har nog haft samma svårigheter när jag själv försökt lära mig matte, därav kanske jag kan förklara bättre för vissa. 

Jo, försök att läsa detta noggrant nu. Om man ska Plussa ihop två bråk, då måste de ha samma nämnare. 23+32=4+96=136
När man ska subtrahera (Minus) ett bråk med ett annat måste de ha samma nämnare: 32-23=9-46=56

När man multiplicerar ett bråk med ett annat då tar man NÄMNARE×NÄMNARE & TÄLJARE×TÄLJARE

För att detta ska bli tydligt kan man skriva om ett tal till bråkform. t.ex: 4·32=41·32=4·31·2=122=6

Om vi annars har: 32·57=3·52·7=1514

bästa förklaringen önskar du var min lärare du förklarar allt så enkelt och tydligt så man förstår!

Jag är din online lärare, men inget formellt. Posta dina frågor och skicka ett pm  med länk till tråden när du vill att jag ska förklara något. Går till biblioteket nu. Läs förklaringarna i din bok flera gånger tills de sätter sig. Repetition är nyckeln. Goodluck vi hörs.

Svara
Close