Du sitter inne i en laborationssal och du har tre burkar med olika innehåll framför dig.
Du sitter inne i en laborationssal och du har tre burkar med olika innehåll framför dig. Du har ingen aning om vilken burk som innehåller vad men du vet att det som finns i burkarna är
NaOH (aq)
CH3CH2CH2CH2CH3 (l)
NaCl (aq)
Du har inget internet eller böcker att tillgå så du måste förlita dig på dina kemikunskaper för att lösa problemet.
Med hjälp av det du har läst från kemiavsnittet ska du försöka komma på analysmetoder för att identifiera de olika vätskorna så att du vet vilken burk som är vilken.
Tänk dig att du har burkarna framför dig. Beskriv utifrån dina kemiska kunskaper hur du ska gå till väga. Motivera dina metodval!
(l) = flytande form
(aq) = vattenlösning av ämnet
(g) = gasform
(s) = fast form
Hej och välkommen till Pluggaktuten!
Hur långt har du kommit? Börja med att visa vad du kommit fram till så blir det lättare för oss att hjälpa dig vidare mot ditt svar.
Jag har bara kommit fram till vad respektive sak är och bet sedan inte hur jag ska gå vidare.
pentan, natriumklorid och natriumhydroxid
förstår liksom inte hur jag ska gå vidare
Tror du att man har tillgång till pH-papper i labsalen?
Är det någon av vätskorna som beter sig annorlunda än de andra om man häller några droppar av den i vatten?
Natriumklorid blir väl neutral/gul? Ph7
och natriumhydroxid blir blå? Ph 13
men fattar liksom noll hur jag ska få ihop det bara sådär😅
Du behöver hitta en kombination av olika sätt att få reda på mer information om dina tre vätskor, och sedan med denna information slutleda dig till vilken burk som innehåller vilket ämne.
pH pappret ger dig information om ämnets pH, och som du skrev kommer NaOH att få en annan färg än NaCl.
Smaragdalena frågade dig om det var något av ämnen som beter sig lite annorlunda om du droppar det i lite vatten (en inte så liten ledtråd är att titta på parentesen efter ämnets namn i uppgiften).
Ja men vad är skillnaden på vattenlösning av ämnet samt flytande form? Min hjärna vill få det till samma sak 🤷🏻♀️ men kan tänka mig att pentan blir det skillnad i vatten?
Allt som flyter är inte vatten. Har ni gått igenom polaritet? Det begreppet förklarar t.ex. varför matolja inte blandar sig med vatten.
Är något av ämnena brännbara?
Alltså det måste ju finnas antingen mer begränsningar på hur man ska undersöka ett tydligare på vad som är ok.
Har man tillgång till all möjlig utrustning kan man ju göra alla möjliga saker inklusive lägga prover i en massspektrometer som säger vad det är automagiskt.
Om målet är att förstå hur dessa skiljer sig så borde uppgiften vara att lista skillnader.
Om målet är att faktiskt avgöra vilket som är vilket på enklast sätt så räcker det ju att skaka burken för att med sina ögon se vilken som är en olja och sedan doppa fingrarna vätskan, gnugga dem och se om det känns som såpa då naoh gör fettet till såpa och i värsta fall varsamt smaka på vätskan då ingen av dem är giftiga.
Visst om natriumhydroxiden är koncentrerad kan man inte göra dopptest eller smaktest men späd i så fall ut det med 10 delar vatten först för att vara säker och och arbeta sig till högre konc tills man får en effekt. Förstår att man såklart inte kan ta detta som en allmän kemimetod men att veta att två av tre är ofarliga och att naoh endast är farligt i hög konc är ju saker man kan veta. Blir en lösning bara från fakta och utan verktyg.
Åter: Att lista alla skillnader är en bra aktivitet men själva frågeställningen är ett besynnerligt fordon för den frågan.
Densiteten kan vara intressant.
SeriousCephalopod skrev:Alltså det måste ju finnas antingen mer begränsningar på hur man ska undersöka ett tydligare på vad som är ok.
Har man tillgång till all möjlig utrustning kan man ju göra alla möjliga saker inklusive lägga prover i en massspektrometer som säger vad det är automagiskt.
Om målet är att förstå hur dessa skiljer sig så borde uppgiften vara att lista skillnader.
Om målet är att faktiskt avgöra vilket som är vilket på enklast sätt så räcker det ju att skaka burken för att med sina ögon se vilken som är en olja och sedan doppa fingrarna vätskan, gnugga dem och se om det känns som såpa då naoh gör fettet till såpa och i värsta fall varsamt smaka på vätskan då ingen av dem är giftiga.
Visst om natriumhydroxiden är koncentrerad kan man inte göra dopptest eller smaktest men späd i så fall ut det med 10 delar vatten först för att vara säker och och arbeta sig till högre konc tills man får en effekt. Förstår att man såklart inte kan ta detta som en allmän kemimetod men att veta att två av tre är ofarliga och att naoh endast är farligt i hög konc är ju saker man kan veta. Blir en lösning bara från fakta och utan verktyg.
Åter: Att lista alla skillnader är en bra aktivitet men själva frågeställningen är ett besynnerligt fordon för den frågan.
Stoppa saker i munnen är inte något som lärs ut under kemiundervisning, snarare precis motsatsen - inget man överhuvudtaget får göra under kemiundervisningen. Hemma i köket är det en annan sak, men i ett laboratorium stoppar man inget i munnen. Inte heller stoppar man fingrarna i en lösning på ett labb, för att känna på vätskan.
Förtvålningen med NaOH skulle funka om det var en karboxylsyra, men det andra ämnet i lisan är kolvätet pentan. Ture tipsade om att försöka antända ämnena. En annan skillnad är att kolväten är opolära och blandar sig därför inte med vatten (som är oplärt).
Att skriva upp skillnaderna mellan ämnena är ett bra tips, då dessa skillnader kan användas för att lista ut vilket ämne som finns i vilken burk.
Olej nu fattar jag lite mera tack 🙏 😊