3 svar
40 visningar
Siri2003 54
Postad: 24 apr 11:45

Dopplereffekt

Hej! 
jag har två frågor angående svaret på b.

1) Hur vet vi att frekvensen har ökat med exakt 1200 Hz åt varje håll och inte till exempel 1000 Hz åt ena håll och 1400 Hz på väg tillbaka? 

2) är inte f0 frekvensen för vågen som är utsänd och f är frekvensen för den mottagna vågen ? Eller har jag förstått fel? Eftersom i svaret ser det ut som att det är tvärtom. 

Pieter Kuiper 8033 – Avstängd
Postad: 24 apr 12:24 Redigerad: 24 apr 12:24
Siri2003 skrev:

1) Hur vet vi att frekvensen har ökat med exakt 1200 Hz åt varje håll och inte till exempel 1000 Hz åt ena håll och 1400 Hz på väg tillbaka? 

Jo, så skulle det kunna bli för ljud. Men här är det radar med mycket högre frekvenser än ljud, 12 GHz, och då blir en minskning med t ex en promille en lika stor frekvensskillnad som en ökning med en promille. Inte helt exakt förstås, men det spelar ingen roll.

Jag tror inte att facit har gjort detta med f0 tvärtom, men man har ju detta med reflektion som gör det lite rörigt.

Siri2003 54
Postad: 24 apr 12:36

Så vilken är för den utsända vågen och vilken är för den reflekterade vågen? 
jag förstår frtf inte 😭

Pieter Kuiper 8033 – Avstängd
Postad: 24 apr 13:38 Redigerad: 24 apr 13:41
Siri2003 skrev:

Så vilken är för den utsända vågen och vilken är för den reflekterade vågen? 
jag förstår frtf inte 😭

Exemplet i boken räknar med att den 2400 Hz högre frekvensen uppstår i två steg, att det blir 1200 Hz högre frekvens vid bilen och sedan att den reflekterade vågen förskjuts en gång till med samma belopp.

Sedan räknar de ut hastigheten utifrån det första steget, som jag förstår det.

Ett alternativt sätt att räkna ut detta skulle vara att dopplerförskjutningen är Δff=240012·109=2,0·10-7\frac{{\rm \Delta}f}{f} = \frac{2400}{12 \cdot 10^9} = 2,\!0 \cdot 10^{-7} och att det motsvarar 60 m/s. Sedan ändras längden av vågen fram-och-tillbaka med det dubbla av bilens fart. Så bilen kör med 30 m/s.

Svara
Close