Division med potenser
Hej..
Hur löser man följande:
(1,2×10^16) - (4 × 10^15) / 2 × 10^13
Svaret är tydligen 4×10^2.
I vanlig ordning så förstår jag inte, jag vill få det till:
-4.8 × 10^1 / 2 × 10^13
= -2.4 × 10^-12
Börja med att göra om den första terman till 12x10^15 så klarnar det nog...
matsC skrev:Börja med att göra om den första terman till 12x10^15 så klarnar det nog...
Nej, inte riktigt tyvärr. Inte gällande potenserna i alla fall. Är det då inte 10^15-10^15 vilket är 10^0 = 1 i så fall?
Dkcre skrev:matsC skrev:Börja med att göra om den första terman till 12x10^15 så klarnar det nog...
Nej, inte riktigt tyvärr. Inte gällande potenserna i alla fall. Är det då inte 10^15-10^15 vilket är 10^0 = 1 i så fall?
Hur ser täljaren ut när du har gjort om den första termen så som matsC föreslog?
Och du får inte glömma att sätta de båda termerna i täljaren inom parenteser, annars betyder det något annat när du inte har ett långt bråkstreck!
Satte jag dom inte i paranteser? Du menar en stor parantes? Okej, jag försöker men jag är inte med på språket riktigt, helst vill jag skriva som det står i boken men det ska man inte göra vad jag har förstått.
Ja det är 12×10^15-4×10^15
Så 8-10^15×-10×15
Vilket jag inte kan några lagar för, men utifrån multiplikationlagen så bör det bli 15+-15 för potenserna så 10 blir 10^0=1.
Så i slutändan 8-1 = 7
Smaragdalena skrev:Dkcre skrev:matsC skrev:Börja med att göra om den första terman till 12x10^15 så klarnar det nog...
Nej, inte riktigt tyvärr. Inte gällande potenserna i alla fall. Är det då inte 10^15-10^15 vilket är 10^0 = 1 i så fall?
Hur ser täljaren ut när du har gjort om den första termen så som matsC föreslog?
Och du får inte glömma att sätta de båda termerna i täljaren inom åarenteser, annars betyder det något annat när du inte har ett långt bråkstreck!
Dkcre skrev:Satte jag dom inte i paranteser? Du menar en stor parantes? Okej, jag försöker men jag är inte med på språket riktigt, helst vill jag skriva som det står i boken men det ska man inte göra vad jag har förstått.
Ja det är 12×10^15-4×10^15
korrekt
Så 8-10^15×-10×15
Vad menar du? Det blir (12-4).1015 = 8.1015. Hela bråket blir alltså . Kommer du vidare?
Vilket jag inte kan några lagar för, men utifrån multiplikationlagen så bör det bli 15+-15 för potenserna så 10 blir 10^0=1.
Så i slutändan 8-1 = 7
...
???
Smaragdalena skrev:Dkcre skrev:Satte jag dom inte i paranteser? Du menar en stor parantes? Okej, jag försöker men jag är inte med på språket riktigt, helst vill jag skriva som det står i boken men det ska man inte göra vad jag har förstått.
Ja det är 12×10^15-4×10^15
korrekt
Så 8-10^15×-10×15
Vad menar du? Det blir (12-4).1015 = 8.1015. Hela bråket blir alltså . Kommer du vidare?
Vilket jag inte kan några lagar för, men utifrån multiplikationlagen så bör det bli 15+-15 för potenserna så 10 blir 10^0=1.
Så i slutändan 8-1 = 7
...
???
Ja får man bråket att se ut där är det ju glasklart...men först måste man få bort en 10^15 term utan att den andra påverkas, och jag är inte med på hur det går till.
Läser man lagarna i boken står det att en potens × potens är lika med potens+potens. I täljaren står det 10^15-×10^15.
Hur räknar du ut 12 bananer minus 4 bananer?
Smaragdalena skrev:Hur räknar du ut 12 bananer minus 4 bananer?
Varför är 10^15×-10^15 = 10^15?
Dkcre skrev:Smaragdalena skrev:Hur räknar du ut 12 bananer minus 4 bananer?
Varför är 10^15×-10^15 = 10^15?
Det står inte så, det står 12.1015-4.1015, då kan man bryta ut 1015: 12.1015-4.1015 = (12-4).1015 = 8.1015.
Smaragdalena skrev:Dkcre skrev:Smaragdalena skrev:Hur räknar du ut 12 bananer minus 4 bananer?
Varför är 10^15×-10^15 = 10^15?
Det står inte så, det står 12.1015-4.1015, då kan man bryta ut 1015: 12.1015-4.1015 = (12-4).1015 = 8.1015.
Tack för att du orkar svara. Jag är med på att det är samma sak eftersom 10^15 multipliceras in med samtliga värden inom parantesen, eller med bara ett värde om man räknar ut det först. Så det används två gånger i alla fall, därför räcker det med att skriva ut det en gång.
Sen hade jag nog aldrig kommit på att göra om det så på egen hand men.