Didaktisk fråga
Jag ska Utgår från uppgiften 9+7. Jag ska förklara och visa på två olika effektiva huvudräknings-
strategier eleverna kan använda för att lösa uppgiften. Välj passande modeller att
synliggöra de olika strategierna för eleverna?
Välkommen till Pluggakuten!
Detta är väl snarare en fråga om pedagogik eller matematikdidaktik än matematik, eller? Handlar det om lågstadieelever?
Vilka huvudräkningsstrategier kan du tänka dig?
Flyttade tråden från Matematik/Universitet till Fler ämnen/Andra ämnen /moderator
Jag tänka mig att de kan först låna 1 från 7 då bli det 9+1=10 och sedan 10+6=16
Så tycker jag också är bekvämast att räkna.
En annan variant värd att tänka på är att många elever trivs med "dubblor". Kan man använda det i den här uppgiften?
Hej,
Man kan även räkna hur många femmor som ryms i de två talen. Metoden baseras på uppdelningen
(5+4)+(5+2) = 2 femmor och 6 ettor = 1 tio och 6 ettor = 16.
Varför femmor? Därför att 5 fingrar är en hand.
Man kan dubbla också
7+7=14+2=16
Leza skrev:Man kan dubbla också
7+7=14+2=16
Japp!
Du får dock inte skriva det så. Ser du varför? Likhetstecknet blir lite fel där 7+7 är inte lika mycket som 14+2.
Om man vill skriva den uträkningen så måste man skriva den på två rader.
7+7=14
14+2=16
Tack för svaret :)