7 svar
103 visningar
Leza 18
Postad: 9 okt 2020 13:58 Redigerad: 9 okt 2020 14:18

Didaktisk fråga

Jag ska Utgår från uppgiften 9+7. Jag ska förklara och visa på två olika effektiva huvudräknings-
strategier eleverna kan använda för att lösa uppgiften. Välj passande modeller att
synliggöra de olika strategierna för eleverna? 

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 9 okt 2020 14:11 Redigerad: 9 okt 2020 14:22

Välkommen till Pluggakuten!

Detta är väl snarare en fråga om pedagogik eller matematikdidaktik än matematik, eller? Handlar det om lågstadieelever?

Vilka huvudräkningsstrategier kan du tänka dig?

Flyttade tråden från Matematik/Universitet till Fler ämnen/Andra ämnen /moderator

Leza 18
Postad: 9 okt 2020 14:27

Jag tänka mig att de kan först låna 1 från 7 då bli det 9+1=10 och sedan 10+6=16

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 9 okt 2020 14:39

Så tycker jag också är bekvämast att räkna.

En annan variant värd att tänka på är att många elever trivs med "dubblor". Kan man använda det i den här uppgiften?

Albiki 5096 – Fd. Medlem
Postad: 9 okt 2020 14:57 Redigerad: 9 okt 2020 14:58

Hej,

Man kan även räkna hur många femmor som ryms i de två talen. Metoden baseras på uppdelningen 

(5+4)+(5+2) = 2 femmor och 6 ettor = 1 tio och 6 ettor = 16.

Varför femmor? Därför att 5 fingrar är en hand.

Leza 18
Postad: 9 okt 2020 15:00

Man kan dubbla också 

7+7=14+2=16

Jonto 9632 – Moderator
Postad: 9 okt 2020 15:24
Leza skrev:

Man kan dubbla också 

7+7=14+2=16

Japp!

Du får dock inte skriva det så. Ser du varför? Likhetstecknet blir lite fel där 7+7 är inte lika mycket som 14+2. 

Om man vill skriva den uträkningen så måste man skriva den på två rader.

7+7=14

14+2=16

Leza 18
Postad: 9 okt 2020 17:20

Tack för svaret :)

Svara
Close