Derivera y(prick)(prick)
Hej. Jag har stött på en dynamikuppgift där jag ska derivera längden av en snara.
Vet att första uttrycket är rätt och även klarat mig till andra.
Det är sedan när jag ska derivera till som allt blir galet. Hänger helt inte med på hur man lägger till x^prick osv till derivationen.
Någon som kan hjälpa till ?
Ta det steg för steg. Vad är derivatan av täljaren? Av nämnaren?
Hej!
Har bra koll på derivering med produktregeln samt kvotregeln, frågan lyder mer hur man hanterar just faktorn i detta sammanhang. letat på många ställen men hittar ingen bra förklaring.
Derivatan av är
Prickarna representerar ju en derivata med avseende på tiden, som dx/dt. Deriveringen görs på vanligt sätt, t.ex.
Hej!
Jag tror att det blir enklare om du deriverar istället för ; undvik att arbeta med kvadratrötter om du kan. Kom ihåg att multiplicera varje derivering med (-1) eftersom är negativ; denna information går förlorad då man kvadrerar . Då blir
(och jag antar att inte beror på tiden). Derivera med avseende på tiden för att få
Albiki
Hej!
En upprepad derivering ger dig informationen du behöver för att få fram den sökta andraderivatan.
Albiki
Tack!
Tipset med att undvika kvadratrötter blev mycket lättare :D