17 svar
147 visningar
mattegeni1 3231
Postad: 24 nov 2020 12:30

Derivatan av potensfunktioner

Någon som kan förklara varför dom har förlängt i nämnaren också och varför just med plus när den orginala är i minus?

Mohammad Abdalla 1350
Postad: 24 nov 2020 12:41

Hej!

Så att de kan utnyttja konjugat regeln, d.v.s (a-b)(a+b)= a2 - b2

steget eter så kommer alla rötter i täljaren försvinna. Täljaren blir de x+h-x = x

Mvh

mattegeni1 3231
Postad: 24 nov 2020 12:43
Mohammad Abdalla skrev:

Hej!

Så att de kan utnyttja konjugat regeln, d.v.s (a-b)(a+b)= a2 - b2

steget eter så kommer alla rötter i täljaren försvinna. Täljaren blir de x+h-x = x

Mvh

men jag förstår inte varför dom förlängt med just plustecken när det är minus från början?

Mohammad Abdalla 1350
Postad: 24 nov 2020 12:53

För att vi ska utnyttja konjugat regeln så måste vi multiplicera med antigen (a+b) eller (a-b) beroende vad vi har i början.

Har vi (a-b) så förlänger vi med (a+b) så får vi produkten (a-b)(a+b)=a2-b2

Har vi  däremot (a+b) från början så förlänger vi med (a-b) så får vi produkten (a+b)(a-b)=a2 -b2

mattegeni1 3231
Postad: 24 nov 2020 12:54
Mohammad Abdalla skrev:

För att vi ska utnyttja konjugat regeln så måste vi multiplicera med antigen (a+b) eller (a-b) beroende vad vi har i början.

Har vi (a-b) så förlänger vi med (a+b) så får vi produkten (a-b)(a+b)=a2-b2

Har vi  däremot (a+b) från början så förlänger vi med (a-b) så får vi produkten (a+b)(a-b)=a2 -b2

ok men kunde man inte bara upphöja till 2 för att bli av med roten ur tecken istället?

Mohammad Abdalla 1350
Postad: 24 nov 2020 12:58
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:

För att vi ska utnyttja konjugat regeln så måste vi multiplicera med antigen (a+b) eller (a-b) beroende vad vi har i början.

Har vi (a-b) så förlänger vi med (a+b) så får vi produkten (a-b)(a+b)=a2-b2

Har vi  däremot (a+b) från början så förlänger vi med (a-b) så får vi produkten (a+b)(a-b)=a2 -b2

ok men kunde man inte bara upphöja till 2 för att bli av med roten ur tecken istället?

Det finns ingen räkneregel som säger att  ab=a2b2.

Även om det finns en sån regel så kommer den inte hjälpa till. Roten ur tecknet ska finnas kvar i täljaren.

mattegeni1 3231
Postad: 24 nov 2020 13:04
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:

För att vi ska utnyttja konjugat regeln så måste vi multiplicera med antigen (a+b) eller (a-b) beroende vad vi har i början.

Har vi (a-b) så förlänger vi med (a+b) så får vi produkten (a-b)(a+b)=a2-b2

Har vi  däremot (a+b) från början så förlänger vi med (a-b) så får vi produkten (a+b)(a-b)=a2 -b2

ok men kunde man inte bara upphöja till 2 för att bli av med roten ur tecken istället?

Det finns ingen räkneregel som säger att  ab=a2b2.

Även om det finns en sån regel så kommer den inte hjälpa till. Roten ur tecknet ska finnas kvar i täljaren.

varför ska den finnas kvar jag menar är det inte bättre att försöka göra om till heltal istället för roten ur tal?

Mohammad Abdalla 1350
Postad: 24 nov 2020 13:11 Redigerad: 24 nov 2020 13:16
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:

För att vi ska utnyttja konjugat regeln så måste vi multiplicera med antigen (a+b) eller (a-b) beroende vad vi har i början.

Har vi (a-b) så förlänger vi med (a+b) så får vi produkten (a-b)(a+b)=a2-b2

Har vi  däremot (a+b) från början så förlänger vi med (a-b) så får vi produkten (a+b)(a-b)=a2 -b2

ok men kunde man inte bara upphöja till 2 för att bli av med roten ur tecken istället?

Det finns ingen räkneregel som säger att  ab=a2b2.

Även om det finns en sån regel så kommer den inte hjälpa till. Roten ur tecknet ska finnas kvar i täljaren.

varför ska den finnas kvar jag menar är det inte bättre att försöka göra om till heltal istället för roten ur tal?

För det första som sagt att det inte finns en sån regel.

Om vi tar ett exempel 12=0,5(1)2(2)2=14=0,25 vilket inte är lika med 0,5Detta betyder att om man tar täljaren upphöjt till 2 och nämnaren upphöjt till 2 så får man ett bråk som inte har samma värde som man hade innan.

Är du med på det?

Edit: Vilket inte är lika med 0,5

mattegeni1 3231
Postad: 24 nov 2020 13:20 Redigerad: 24 nov 2020 13:24
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:

För att vi ska utnyttja konjugat regeln så måste vi multiplicera med antigen (a+b) eller (a-b) beroende vad vi har i början.

Har vi (a-b) så förlänger vi med (a+b) så får vi produkten (a-b)(a+b)=a2-b2

Har vi  däremot (a+b) från början så förlänger vi med (a-b) så får vi produkten (a+b)(a-b)=a2 -b2

ok men kunde man inte bara upphöja till 2 för att bli av med roten ur tecken istället?

Det finns ingen räkneregel som säger att  ab=a2b2.

Även om det finns en sån regel så kommer den inte hjälpa till. Roten ur tecknet ska finnas kvar i täljaren.

varför ska den finnas kvar jag menar är det inte bättre att försöka göra om till heltal istället för roten ur tal?

För det första som sagt att det inte finns en sån regel.

Om vi tar ett exempel 12=0,5(1)2(2)2=14=0,25 vilket inte är lika med 0,5Detta betyder att om man tar täljaren upphöjt till 2 och nämnaren upphöjt till 2 så får man ett bråk som inte har samma värde som man hade innan.

Är du med på det?

Edit: Vilket inte är lika med 0,5

ja jag förstår nu men om det står tex f(x)=1/x och dom säger derivera hur ska jag veta om jag ska lägga in i formeln
lim h-->0 f(a+h)-f(a)/h eller om jag ska derivera såhär 1/x=x-1 = -1*x-1-1=-x2

Mohammad Abdalla 1350
Postad: 24 nov 2020 13:30
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:

För att vi ska utnyttja konjugat regeln så måste vi multiplicera med antigen (a+b) eller (a-b) beroende vad vi har i början.

Har vi (a-b) så förlänger vi med (a+b) så får vi produkten (a-b)(a+b)=a2-b2

Har vi  däremot (a+b) från början så förlänger vi med (a-b) så får vi produkten (a+b)(a-b)=a2 -b2

ok men kunde man inte bara upphöja till 2 för att bli av med roten ur tecken istället?

Det finns ingen räkneregel som säger att  ab=a2b2.

Även om det finns en sån regel så kommer den inte hjälpa till. Roten ur tecknet ska finnas kvar i täljaren.

varför ska den finnas kvar jag menar är det inte bättre att försöka göra om till heltal istället för roten ur tal?

För det första som sagt att det inte finns en sån regel.

Om vi tar ett exempel 12=0,5(1)2(2)2=14=0,25 vilket inte är lika med 0,5Detta betyder att om man tar täljaren upphöjt till 2 och nämnaren upphöjt till 2 så får man ett bråk som inte har samma värde som man hade innan.

Är du med på det?

Edit: Vilket inte är lika med 0,5

ja jag förstår nu men om det står tex f(x)=1/x och dom säger derivera hur ska jag veta om jag ska lägga in i formeln
lim h-->0 f(a+h)-f(a)/h eller om jag ska derivera såhär 1/x=x-1 = -1*x=-1*1=-1 ? f(x)=-1 ?

Det beror på själva frågan. Om det står i uppgiften att du ska derivera med hjälp av derivatans definition så ska du använda limes. Annars kan du använda deriveringsregler.

Förresten när man deriverar f(x)=1/x  så använder man kvotregeln 

Kvot regeln säger (f(x)g(x))'=f'(x)×g(x)- f(x)×g'(x)(g(x))2Om   f(x)=1xf'(x)=(1x)'=(1)'×(x)-1×(x)'x2=0-1x2=-1x2f'(x) = -1x2

mattegeni1 3231
Postad: 24 nov 2020 14:39
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:

För att vi ska utnyttja konjugat regeln så måste vi multiplicera med antigen (a+b) eller (a-b) beroende vad vi har i början.

Har vi (a-b) så förlänger vi med (a+b) så får vi produkten (a-b)(a+b)=a2-b2

Har vi  däremot (a+b) från början så förlänger vi med (a-b) så får vi produkten (a+b)(a-b)=a2 -b2

ok men kunde man inte bara upphöja till 2 för att bli av med roten ur tecken istället?

Det finns ingen räkneregel som säger att  ab=a2b2.

Även om det finns en sån regel så kommer den inte hjälpa till. Roten ur tecknet ska finnas kvar i täljaren.

varför ska den finnas kvar jag menar är det inte bättre att försöka göra om till heltal istället för roten ur tal?

För det första som sagt att det inte finns en sån regel.

Om vi tar ett exempel 12=0,5(1)2(2)2=14=0,25 vilket inte är lika med 0,5Detta betyder att om man tar täljaren upphöjt till 2 och nämnaren upphöjt till 2 så får man ett bråk som inte har samma värde som man hade innan.

Är du med på det?

Edit: Vilket inte är lika med 0,5

ja jag förstår nu men om det står tex f(x)=1/x och dom säger derivera hur ska jag veta om jag ska lägga in i formeln
lim h-->0 f(a+h)-f(a)/h eller om jag ska derivera såhär 1/x=x-1 = -1*x=-1*1=-1 ? f(x)=-1 ?

Det beror på själva frågan. Om det står i uppgiften att du ska derivera med hjälp av derivatans definition så ska du använda limes. Annars kan du använda deriveringsregler.

Förresten när man deriverar f(x)=1/x  så använder man kvotregeln 

Kvot regeln säger (f(x)g(x))'=f'(x)×g(x)- f(x)×g'(x)(g(x))2Om   f(x)=1xf'(x)=(1x)'=(1)'×(x)-1×(x)'x2=0-1x2=-1x2f'(x) = -1x2

en fråga hur ska man veta hur man ska svara när man räknar derivatan av potensfunktioner? ska man svara i bråk eller vanlig ekvation? förstår inte riktigt och när man vill bli av med roten ur ibland tar dom upphöjt till 0,5 och ibland 1/2 jag vet att de är samma sak men hur ska jag veta vilket jag ska använda?

Mohammad Abdalla 1350
Postad: 24 nov 2020 14:52
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:

För att vi ska utnyttja konjugat regeln så måste vi multiplicera med antigen (a+b) eller (a-b) beroende vad vi har i början.

Har vi (a-b) så förlänger vi med (a+b) så får vi produkten (a-b)(a+b)=a2-b2

Har vi  däremot (a+b) från början så förlänger vi med (a-b) så får vi produkten (a+b)(a-b)=a2 -b2

ok men kunde man inte bara upphöja till 2 för att bli av med roten ur tecken istället?

Det finns ingen räkneregel som säger att  ab=a2b2.

Även om det finns en sån regel så kommer den inte hjälpa till. Roten ur tecknet ska finnas kvar i täljaren.

varför ska den finnas kvar jag menar är det inte bättre att försöka göra om till heltal istället för roten ur tal?

För det första som sagt att det inte finns en sån regel.

Om vi tar ett exempel 12=0,5(1)2(2)2=14=0,25 vilket inte är lika med 0,5Detta betyder att om man tar täljaren upphöjt till 2 och nämnaren upphöjt till 2 så får man ett bråk som inte har samma värde som man hade innan.

Är du med på det?

Edit: Vilket inte är lika med 0,5

ja jag förstår nu men om det står tex f(x)=1/x och dom säger derivera hur ska jag veta om jag ska lägga in i formeln
lim h-->0 f(a+h)-f(a)/h eller om jag ska derivera såhär 1/x=x-1 = -1*x=-1*1=-1 ? f(x)=-1 ?

Det beror på själva frågan. Om det står i uppgiften att du ska derivera med hjälp av derivatans definition så ska du använda limes. Annars kan du använda deriveringsregler.

Förresten när man deriverar f(x)=1/x  så använder man kvotregeln 

Kvot regeln säger (f(x)g(x))'=f'(x)×g(x)- f(x)×g'(x)(g(x))2Om   f(x)=1xf'(x)=(1x)'=(1)'×(x)-1×(x)'x2=0-1x2=-1x2f'(x) = -1x2

en fråga hur ska man veta hur man ska svara när man räknar derivatan av potensfunktioner? ska man svara i bråk eller vanlig ekvation? förstår inte riktigt och när man vill bli av med roten ur ibland tar dom upphöjt till 0,5 och ibland 1/2 jag vet att de är samma sak men hur ska jag veta vilket jag ska använda?

Regeln säger att om            f(x)=xn  f'(x)=n×xn-1    Den regeln kan vi använda när n är lika med vilket tal som helst förutom n=-1.Så när      f(x)=1x=x-1   Vi kan inte använda samma ovanstående regel för att exponenten n är lika med -1.Därför måste vi hitta en annan deriveringsregel som passar ihop med f(x)=1x. Den regeln är ju kvotregeln.

f(x)=x=x12=x0,5    Vilken deriveringsregel kan vi använda, tycker du?f(x)=1x2=x-2      Vilken deriveringsregel kan vi använda, tycker du?

mattegeni1 3231
Postad: 24 nov 2020 15:28
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:

För att vi ska utnyttja konjugat regeln så måste vi multiplicera med antigen (a+b) eller (a-b) beroende vad vi har i början.

Har vi (a-b) så förlänger vi med (a+b) så får vi produkten (a-b)(a+b)=a2-b2

Har vi  däremot (a+b) från början så förlänger vi med (a-b) så får vi produkten (a+b)(a-b)=a2 -b2

ok men kunde man inte bara upphöja till 2 för att bli av med roten ur tecken istället?

Det finns ingen räkneregel som säger att  ab=a2b2.

Även om det finns en sån regel så kommer den inte hjälpa till. Roten ur tecknet ska finnas kvar i täljaren.

varför ska den finnas kvar jag menar är det inte bättre att försöka göra om till heltal istället för roten ur tal?

För det första som sagt att det inte finns en sån regel.

Om vi tar ett exempel 12=0,5(1)2(2)2=14=0,25 vilket inte är lika med 0,5Detta betyder att om man tar täljaren upphöjt till 2 och nämnaren upphöjt till 2 så får man ett bråk som inte har samma värde som man hade innan.

Är du med på det?

Edit: Vilket inte är lika med 0,5

ja jag förstår nu men om det står tex f(x)=1/x och dom säger derivera hur ska jag veta om jag ska lägga in i formeln
lim h-->0 f(a+h)-f(a)/h eller om jag ska derivera såhär 1/x=x-1 = -1*x=-1*1=-1 ? f(x)=-1 ?

Det beror på själva frågan. Om det står i uppgiften att du ska derivera med hjälp av derivatans definition så ska du använda limes. Annars kan du använda deriveringsregler.

Förresten när man deriverar f(x)=1/x  så använder man kvotregeln 

Kvot regeln säger (f(x)g(x))'=f'(x)×g(x)- f(x)×g'(x)(g(x))2Om   f(x)=1xf'(x)=(1x)'=(1)'×(x)-1×(x)'x2=0-1x2=-1x2f'(x) = -1x2

en fråga hur ska man veta hur man ska svara när man räknar derivatan av potensfunktioner? ska man svara i bråk eller vanlig ekvation? förstår inte riktigt och när man vill bli av med roten ur ibland tar dom upphöjt till 0,5 och ibland 1/2 jag vet att de är samma sak men hur ska jag veta vilket jag ska använda?

Regeln säger att om            f(x)=xn  f'(x)=n×xn-1    Den regeln kan vi använda när n är lika med vilket tal som helst förutom n=-1.Så när      f(x)=1x=x-1   Vi kan inte använda samma ovanstående regel för att exponenten n är lika med -1.Därför måste vi hitta en annan deriveringsregel som passar ihop med f(x)=1x. Den regeln är ju kvotregeln.

f(x)=x=x12=x0,5    Vilken deriveringsregel kan vi använda, tycker du?f(x)=1x2=x-2      Vilken deriveringsregel kan vi använda, tycker du?

alltså när man deriverar ska man alltid svara med bråk? om vi har exempel 3*5/rot(x) ska jag först göra om till gemensam bråk? 

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 24 nov 2020 15:47
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:

För att vi ska utnyttja konjugat regeln så måste vi multiplicera med antigen (a+b) eller (a-b) beroende vad vi har i början.

Har vi (a-b) så förlänger vi med (a+b) så får vi produkten (a-b)(a+b)=a2-b2

Har vi  däremot (a+b) från början så förlänger vi med (a-b) så får vi produkten (a+b)(a-b)=a2 -b2

ok men kunde man inte bara upphöja till 2 för att bli av med roten ur tecken istället?

Det finns ingen räkneregel som säger att  ab=a2b2.

Även om det finns en sån regel så kommer den inte hjälpa till. Roten ur tecknet ska finnas kvar i täljaren.

varför ska den finnas kvar jag menar är det inte bättre att försöka göra om till heltal istället för roten ur tal?

För det första som sagt att det inte finns en sån regel.

Om vi tar ett exempel 12=0,5(1)2(2)2=14=0,25 vilket inte är lika med 0,5Detta betyder att om man tar täljaren upphöjt till 2 och nämnaren upphöjt till 2 så får man ett bråk som inte har samma värde som man hade innan.

Är du med på det?

Edit: Vilket inte är lika med 0,5

ja jag förstår nu men om det står tex f(x)=1/x och dom säger derivera hur ska jag veta om jag ska lägga in i formeln
lim h-->0 f(a+h)-f(a)/h eller om jag ska derivera såhär 1/x=x-1 = -1*x=-1*1=-1 ? f(x)=-1 ?

Det beror på själva frågan. Om det står i uppgiften att du ska derivera med hjälp av derivatans definition så ska du använda limes. Annars kan du använda deriveringsregler.

Förresten när man deriverar f(x)=1/x  så använder man kvotregeln 

Kvot regeln säger (f(x)g(x))'=f'(x)×g(x)- f(x)×g'(x)(g(x))2Om   f(x)=1xf'(x)=(1x)'=(1)'×(x)-1×(x)'x2=0-1x2=-1x2f'(x) = -1x2

Kvotregeln lär man sig i Ma4. Den här tråden ligger i Ma3, så kvotregeln är inte relevant.

Soderstrom 2768
Postad: 24 nov 2020 15:58
Smaragdalena skrev:
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:

För att vi ska utnyttja konjugat regeln så måste vi multiplicera med antigen (a+b) eller (a-b) beroende vad vi har i början.

Har vi (a-b) så förlänger vi med (a+b) så får vi produkten (a-b)(a+b)=a2-b2

Har vi  däremot (a+b) från början så förlänger vi med (a-b) så får vi produkten (a+b)(a-b)=a2 -b2

ok men kunde man inte bara upphöja till 2 för att bli av med roten ur tecken istället?

Det finns ingen räkneregel som säger att  ab=a2b2.

Även om det finns en sån regel så kommer den inte hjälpa till. Roten ur tecknet ska finnas kvar i täljaren.

varför ska den finnas kvar jag menar är det inte bättre att försöka göra om till heltal istället för roten ur tal?

För det första som sagt att det inte finns en sån regel.

Om vi tar ett exempel 12=0,5(1)2(2)2=14=0,25 vilket inte är lika med 0,5Detta betyder att om man tar täljaren upphöjt till 2 och nämnaren upphöjt till 2 så får man ett bråk som inte har samma värde som man hade innan.

Är du med på det?

Edit: Vilket inte är lika med 0,5

ja jag förstår nu men om det står tex f(x)=1/x och dom säger derivera hur ska jag veta om jag ska lägga in i formeln
lim h-->0 f(a+h)-f(a)/h eller om jag ska derivera såhär 1/x=x-1 = -1*x=-1*1=-1 ? f(x)=-1 ?

Det beror på själva frågan. Om det står i uppgiften att du ska derivera med hjälp av derivatans definition så ska du använda limes. Annars kan du använda deriveringsregler.

Förresten när man deriverar f(x)=1/x  så använder man kvotregeln 

Kvot regeln säger (f(x)g(x))'=f'(x)×g(x)- f(x)×g'(x)(g(x))2Om   f(x)=1xf'(x)=(1x)'=(1)'×(x)-1×(x)'x2=0-1x2=-1x2f'(x) = -1x2

Kvotregeln lär man sig i Ma4. Den här tråden ligger i Ma3, så kvotregeln är inte relevant.

Det spelar väl ingen roll om det är Ma3 c eller Ma4? Det kan iaf bidra till förståelsen. 

När jag läste Ma2 så visade min lärare oss hur man löser ekvationssystem med gauss eliminering. Menar du då att han visade oss något irrelevant? 

Mohammad Abdalla 1350
Postad: 24 nov 2020 16:12
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:

För att vi ska utnyttja konjugat regeln så måste vi multiplicera med antigen (a+b) eller (a-b) beroende vad vi har i början.

Har vi (a-b) så förlänger vi med (a+b) så får vi produkten (a-b)(a+b)=a2-b2

Har vi  däremot (a+b) från början så förlänger vi med (a-b) så får vi produkten (a+b)(a-b)=a2 -b2

ok men kunde man inte bara upphöja till 2 för att bli av med roten ur tecken istället?

Det finns ingen räkneregel som säger att  ab=a2b2.

Även om det finns en sån regel så kommer den inte hjälpa till. Roten ur tecknet ska finnas kvar i täljaren.

varför ska den finnas kvar jag menar är det inte bättre att försöka göra om till heltal istället för roten ur tal?

För det första som sagt att det inte finns en sån regel.

Om vi tar ett exempel 12=0,5(1)2(2)2=14=0,25 vilket inte är lika med 0,5Detta betyder att om man tar täljaren upphöjt till 2 och nämnaren upphöjt till 2 så får man ett bråk som inte har samma värde som man hade innan.

Är du med på det?

Edit: Vilket inte är lika med 0,5

ja jag förstår nu men om det står tex f(x)=1/x och dom säger derivera hur ska jag veta om jag ska lägga in i formeln
lim h-->0 f(a+h)-f(a)/h eller om jag ska derivera såhär 1/x=x-1 = -1*x=-1*1=-1 ? f(x)=-1 ?

Det beror på själva frågan. Om det står i uppgiften att du ska derivera med hjälp av derivatans definition så ska du använda limes. Annars kan du använda deriveringsregler.

Förresten när man deriverar f(x)=1/x  så använder man kvotregeln 

Kvot regeln säger (f(x)g(x))'=f'(x)×g(x)- f(x)×g'(x)(g(x))2Om   f(x)=1xf'(x)=(1x)'=(1)'×(x)-1×(x)'x2=0-1x2=-1x2f'(x) = -1x2

en fråga hur ska man veta hur man ska svara när man räknar derivatan av potensfunktioner? ska man svara i bråk eller vanlig ekvation? förstår inte riktigt och när man vill bli av med roten ur ibland tar dom upphöjt till 0,5 och ibland 1/2 jag vet att de är samma sak men hur ska jag veta vilket jag ska använda?

Regeln säger att om            f(x)=xn  f'(x)=n×xn-1    Den regeln kan vi använda när n är lika med vilket tal som helst förutom n=-1.Så när      f(x)=1x=x-1   Vi kan inte använda samma ovanstående regel för att exponenten n är lika med -1.Därför måste vi hitta en annan deriveringsregel som passar ihop med f(x)=1x. Den regeln är ju kvotregeln.

f(x)=x=x12=x0,5    Vilken deriveringsregel kan vi använda, tycker du?f(x)=1x2=x-2      Vilken deriveringsregel kan vi använda, tycker du?

alltså när man deriverar ska man alltid svara med bråk? om vi har exempel 3*5/rot(x) ska jag först göra om till gemensam bråk? 

Nej, inte alltid. Det beror på hur funktionen du ska derivera ser ut. Det ända du behöver göra är att du ska veta vilken deriveringsregel du ska använda som passar funktionen.

Till exempel

Om du ska derivera  f(x)=3×5x=15x

Vi har inte en deriveringsregel som passar till funktionen (Om du inte har börjat syssla med kvotregeln). Därför behöver vi skriva om funktionen på ett annat sätt

f(x)=15x=15x0,5=15×x-0,5

Nu kan vi derivera funktionen för att det finns en deriveringsregel som passar den     f(x)=axn  f'(x)=a×n×xn-1

Då blir 

  f'(x)=15×(-0,5)×x-0,5-1=-7,5×x-1,5 f'(x) =-7,5×x-1,5

Sen kan vi skriva svaret på ett bättre sätt 

f'(x)=-7,5×x-1,5=-7,5x1,5=-7,5x32=-7,5x3

mattegeni1 3231
Postad: 24 nov 2020 19:49 Redigerad: 24 nov 2020 19:50
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:

För att vi ska utnyttja konjugat regeln så måste vi multiplicera med antigen (a+b) eller (a-b) beroende vad vi har i början.

Har vi (a-b) så förlänger vi med (a+b) så får vi produkten (a-b)(a+b)=a2-b2

Har vi  däremot (a+b) från början så förlänger vi med (a-b) så får vi produkten (a+b)(a-b)=a2 -b2

ok men kunde man inte bara upphöja till 2 för att bli av med roten ur tecken istället?

Det finns ingen räkneregel som säger att  ab=a2b2.

Även om det finns en sån regel så kommer den inte hjälpa till. Roten ur tecknet ska finnas kvar i täljaren.

varför ska den finnas kvar jag menar är det inte bättre att försöka göra om till heltal istället för roten ur tal?

För det första som sagt att det inte finns en sån regel.

Om vi tar ett exempel 12=0,5(1)2(2)2=14=0,25 vilket inte är lika med 0,5Detta betyder att om man tar täljaren upphöjt till 2 och nämnaren upphöjt till 2 så får man ett bråk som inte har samma värde som man hade innan.

Är du med på det?

Edit: Vilket inte är lika med 0,5

ja jag förstår nu men om det står tex f(x)=1/x och dom säger derivera hur ska jag veta om jag ska lägga in i formeln
lim h-->0 f(a+h)-f(a)/h eller om jag ska derivera såhär 1/x=x-1 = -1*x=-1*1=-1 ? f(x)=-1 ?

Det beror på själva frågan. Om det står i uppgiften att du ska derivera med hjälp av derivatans definition så ska du använda limes. Annars kan du använda deriveringsregler.

Förresten när man deriverar f(x)=1/x  så använder man kvotregeln 

Kvot regeln säger (f(x)g(x))'=f'(x)×g(x)- f(x)×g'(x)(g(x))2Om   f(x)=1xf'(x)=(1x)'=(1)'×(x)-1×(x)'x2=0-1x2=-1x2f'(x) = -1x2

en fråga hur ska man veta hur man ska svara när man räknar derivatan av potensfunktioner? ska man svara i bråk eller vanlig ekvation? förstår inte riktigt och när man vill bli av med roten ur ibland tar dom upphöjt till 0,5 och ibland 1/2 jag vet att de är samma sak men hur ska jag veta vilket jag ska använda?

Regeln säger att om            f(x)=xn  f'(x)=n×xn-1    Den regeln kan vi använda när n är lika med vilket tal som helst förutom n=-1.Så när      f(x)=1x=x-1   Vi kan inte använda samma ovanstående regel för att exponenten n är lika med -1.Därför måste vi hitta en annan deriveringsregel som passar ihop med f(x)=1x. Den regeln är ju kvotregeln.

f(x)=x=x12=x0,5    Vilken deriveringsregel kan vi använda, tycker du?f(x)=1x2=x-2      Vilken deriveringsregel kan vi använda, tycker du?

alltså när man deriverar ska man alltid svara med bråk? om vi har exempel 3*5/rot(x) ska jag först göra om till gemensam bråk? 

Nej, inte alltid. Det beror på hur funktionen du ska derivera ser ut. Det ända du behöver göra är att du ska veta vilken deriveringsregel du ska använda som passar funktionen.

Till exempel

Om du ska derivera  f(x)=3×5x=15x

Vi har inte en deriveringsregel som passar till funktionen (Om du inte har börjat syssla med kvotregeln). Därför behöver vi skriva om funktionen på ett annat sätt

f(x)=15x=15x0,5=15×x-0,5

Nu kan vi derivera funktionen för att det finns en deriveringsregel som passar den     f(x)=axn  f'(x)=a×n×xn-1

Då blir 

  f'(x)=15×(-0,5)×x-0,5-1=-7,5×x-1,5 f'(x) =-7,5×x-1,5

Sen kan vi skriva svaret på ett bättre sätt 

f'(x)=-7,5×x-1,5=-7,5x1,5=-7,5x32=-7,5x3

alltså jag förstår inte riktigt om jag ska skriva till 1/2 eller 0,5 när vi tar bort x från nämnare och skriver x^1/2 eller x^0,5 

Mohammad Abdalla 1350
Postad: 24 nov 2020 19:51
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:
mattegeni1 skrev:
Mohammad Abdalla skrev:

För att vi ska utnyttja konjugat regeln så måste vi multiplicera med antigen (a+b) eller (a-b) beroende vad vi har i början.

Har vi (a-b) så förlänger vi med (a+b) så får vi produkten (a-b)(a+b)=a2-b2

Har vi  däremot (a+b) från början så förlänger vi med (a-b) så får vi produkten (a+b)(a-b)=a2 -b2

ok men kunde man inte bara upphöja till 2 för att bli av med roten ur tecken istället?

Det finns ingen räkneregel som säger att  ab=a2b2.

Även om det finns en sån regel så kommer den inte hjälpa till. Roten ur tecknet ska finnas kvar i täljaren.

varför ska den finnas kvar jag menar är det inte bättre att försöka göra om till heltal istället för roten ur tal?

För det första som sagt att det inte finns en sån regel.

Om vi tar ett exempel 12=0,5(1)2(2)2=14=0,25 vilket inte är lika med 0,5Detta betyder att om man tar täljaren upphöjt till 2 och nämnaren upphöjt till 2 så får man ett bråk som inte har samma värde som man hade innan.

Är du med på det?

Edit: Vilket inte är lika med 0,5

ja jag förstår nu men om det står tex f(x)=1/x och dom säger derivera hur ska jag veta om jag ska lägga in i formeln
lim h-->0 f(a+h)-f(a)/h eller om jag ska derivera såhär 1/x=x-1 = -1*x=-1*1=-1 ? f(x)=-1 ?

Det beror på själva frågan. Om det står i uppgiften att du ska derivera med hjälp av derivatans definition så ska du använda limes. Annars kan du använda deriveringsregler.

Förresten när man deriverar f(x)=1/x  så använder man kvotregeln 

Kvot regeln säger (f(x)g(x))'=f'(x)×g(x)- f(x)×g'(x)(g(x))2Om   f(x)=1xf'(x)=(1x)'=(1)'×(x)-1×(x)'x2=0-1x2=-1x2f'(x) = -1x2

en fråga hur ska man veta hur man ska svara när man räknar derivatan av potensfunktioner? ska man svara i bråk eller vanlig ekvation? förstår inte riktigt och när man vill bli av med roten ur ibland tar dom upphöjt till 0,5 och ibland 1/2 jag vet att de är samma sak men hur ska jag veta vilket jag ska använda?

Regeln säger att om            f(x)=xn  f'(x)=n×xn-1    Den regeln kan vi använda när n är lika med vilket tal som helst förutom n=-1.Så när      f(x)=1x=x-1   Vi kan inte använda samma ovanstående regel för att exponenten n är lika med -1.Därför måste vi hitta en annan deriveringsregel som passar ihop med f(x)=1x. Den regeln är ju kvotregeln.

f(x)=x=x12=x0,5    Vilken deriveringsregel kan vi använda, tycker du?f(x)=1x2=x-2      Vilken deriveringsregel kan vi använda, tycker du?

alltså när man deriverar ska man alltid svara med bråk? om vi har exempel 3*5/rot(x) ska jag först göra om till gemensam bråk? 

Nej, inte alltid. Det beror på hur funktionen du ska derivera ser ut. Det ända du behöver göra är att du ska veta vilken deriveringsregel du ska använda som passar funktionen.

Till exempel

Om du ska derivera  f(x)=3×5x=15x

Vi har inte en deriveringsregel som passar till funktionen (Om du inte har börjat syssla med kvotregeln). Därför behöver vi skriva om funktionen på ett annat sätt

f(x)=15x=15x0,5=15×x-0,5

Nu kan vi derivera funktionen för att det finns en deriveringsregel som passar den     f(x)=axn  f'(x)=a×n×xn-1

Då blir 

  f'(x)=15×(-0,5)×x-0,5-1=-7,5×x-1,5 f'(x) =-7,5×x-1,5

Sen kan vi skriva svaret på ett bättre sätt 

f'(x)=-7,5×x-1,5=-7,5x1,5=-7,5x32=-7,5x3

alltså jag förstår inte riktigt om jag ska skriva till 1/2 eller 0,5 när vi tar bort x från nämnare och skriver x^1/2 eller x^0,5 

Det spelar ingen roll.

Svara
Close