Derivata
hej, kan någon rätta dessa två uppgifter om jag gjort rätt.
Första uppgiften
och denna
3.
Du har ett konsekvent teckenfel när du räknar.
f(1)=4-1-3=0
f(2)=8-4-3=1
f(4)=16-16-3=-3
Du kan även skriva
f(x)=-(2-x)^2+1
och se direkt att max är 1 och då symmetrilinjen är x=2 är min=f(4)
men ett - tal i kvadrat blir ju positivt?
-(2^2)=-4
men (-2)^2=4
Ok så jag får då 0 poäng
I detta fallet hade du kanske fått 1/2p för deriveringen som är rätt och lösning av ekv.
Jag förstår ej, genom att ha sett många frågor på detta forum, varför dagens skolelever verkar allergiska inför att rita en graf. På min tid ritade vi alltid en skiss (om inte grafen exakt). Då kan man direkt se om man har gjort fel, eller i vissa fall svaret direkt. Det verkar som antingen lärarna (och böckerna?) är odugliga att lära ut grundläggande saker som gör livet enklare och poängantalet högre på proven. Möjligen har eleverna blivit bekvämare, men jag undrar… Så bekväma är väl inte dagens ungdom. End of rant. :)
tror du jag får 1 poäng av uträkningen på extrempunkten
Trinity2 skrev:I detta fallet hade du kanske fått 1/2p för deriveringen som är rätt och lösning av ekv.
Jag förstår ej, genom att ha sett många frågor på detta forum, varför dagens skolelever verkar allergiska inför att rita en graf. På min tid ritade vi alltid en skiss (om inte grafen exakt). Då kan man direkt se om man har gjort fel, eller i vissa fall svaret direkt. Det verkar som antingen lärarna (och böckerna?) är odugliga att lära ut grundläggande saker som gör livet enklare och poängantalet högre på proven. Möjligen har eleverna blivit bekvämare, men jag undrar… Så bekväma är väl inte dagens ungdom. End of rant. :)
Ja det är smart att rita en graf men exempelvis min lärare har inte gått igenom så mycket om det, dock har jag sett att vissa lärare på youtube gör det
elefantcat3 skrev:Trinity2 skrev:I detta fallet hade du kanske fått 1/2p för deriveringen som är rätt och lösning av ekv.
Jag förstår ej, genom att ha sett många frågor på detta forum, varför dagens skolelever verkar allergiska inför att rita en graf. På min tid ritade vi alltid en skiss (om inte grafen exakt). Då kan man direkt se om man har gjort fel, eller i vissa fall svaret direkt. Det verkar som antingen lärarna (och böckerna?) är odugliga att lära ut grundläggande saker som gör livet enklare och poängantalet högre på proven. Möjligen har eleverna blivit bekvämare, men jag undrar… Så bekväma är väl inte dagens ungdom. End of rant. :)
Ja det är smart att rita en graf men exempelvis min lärare har inte gått igenom så mycket om det, dock har jag sett att vissa lärare på youtube gör det
Jag tror det har med den allmänna "teknologiseringen" av skolmatematiken. Förr hade vi inte grafräknare, vi hade kurvmallar. Det var en begränsad uppsättning mallar som man fick "trixa med" för att få grafen rätt. På så sätt lärde man sig allt om grafens "egenskaper" på ett helt annat sätt. När jag ser denna uppgift tänker jag "Konkav parabel (har 1 max), symmetrilinje x=2. Då 4 ligger längre från 2 än vad 1 gör är min för x=4. Uppgift löst." Det tar mig 10 sekunder max. och då har jag inte ens ritat figuren. Det är synd att skolan har blivit så "korkad" och beroende av hjälpmedel. Det är ej rättvist mot elever. Matematik, även om det låter konstigt, är inte så svårt på denna nivå och man gör det svårare än vad det är.
Ja exakt, du har rätt