Definitionsmängd och kvadratrötter
Hej! Jag har en fråga ang. hur man bestämmer definitionsmängd och löser följande ekvation:
Jag löser ekvationen på detta sätt, först kontrollerar jag dess definitionsmängd och löser ekvationen genom att kvadrera båda leden och får sedan två rötter (varav ena av dem är falsk). Definitionsmängden bestäms lätt genom att konstatera att värdet under rottecknet ska vara större än eller lika med noll och göra ett teckenschema:
När det gäller att kontrollera ev. falska rötter brukar jag stoppa in värdena i ursprungsekvationen för att se om det stämmer. I just detta fall visade det sig vara ganska omständlig räkning, men enligt denna hemsida: https://www.symbolab.com/solver/equation-calculator/2x%20%2B%20%5Csqrt%7Bx%5E%7B%5E2%7D%2Bx%7D%3D1 är alltså den rätta lösningen x2.
Det som jag dock blir oerhört förvirrad över är den metod min föreläsare använde för att lösa denna uppgift. Han skrev först om ekvationen enligt
där han sedan hävdar att den definitionsmängd jag angav är (delvis) felaktig, och säger att eftersom vi i vänsterledet har ett rotuttryck så måste högerledet (dvs 1-2x) vara positivt, eftersom det är så vi definierar kvadratrot. Alltså
Där han sedan utnyttjar att
Vilket resulterar i att x2 är rätt lösning. Detta var alltså hur en föreläsare löste denna uppgift. Och jag förstår inte hur man kan säga att x måste vara mindre än 1/2. När vi har ett rotuttryck i vänsterled har jag aldrig sett förut att man då säger att högerledet måste vara större än noll. Han hänvisade i detta fall till definitionen av en kvadratrot, men det känns helt ointressant i detta fall eftersom det är en ekvation vi ska lösa? Kollar man dessutom upp definitionsmängden på valfri internetsida för ekvationen i fråga så är ju rätt definitionsmängd den jag själv angav när jag löste uppgiften. Jag förkastade bort den falska roten genom prövning av rötterna, vilket jag alltid gjort.
Är jag helt ute och cyklar eller gjorde föreläsaren en miss i sin lösning? Jag hoppas jag kunnat förklara ordentligt vad jag menar. Mvh!
Man kan inte prata om någon definitionsmängd för en ekvation, det finns ingen sådan. Definitionsmängder är något man har för funktioner och inte ekvationer.
Man kan däremot se vilka x som potentiellt skulle kunna vara relevanta för ekvationen. Din föreläsare använder ett sätt för att bestämma vilka x som potentiellt är intressanta, och du använder ett annat sätt. Din föreläsares sätt utesluter fler irrelevanta x än det sättet du använde dig av vilket gör att det är lättare att utesluta som rot. Eftersom det inte finns något som kallas för definitionsmängd när det kommer till ekvationer så är inget av sätten fel.
Att det gäller att kan man se från att , vilket alltså innebär att .
Eftersom latexen buggade ur och redigera funktionen lika så så skriver jag ett nytt inlägg istället.
Att det gäller att följer av att , vilket alltså innebär att
Nu fattar jag inte riktigt vad du menar när du säger att ekvationen saknar definitionsmängd. Ekvationen är ju inte definierad förutom just i .
Anledningen att jag reagerar så starkt på föreläsarens metod är just att det (i min mening) ingenting som säger att högerledet i ekvationen (dvs efter omskrivning 1-2x) skulle vara större än noll. Alltså känns det skumt att hävda att x måste vara mindre än 1/2.
Han säger ju egentligen att vilket inte känns rätt. Jag menar, vi kan ju ha ett negativt tal som är lika med roten ur någonting eftersom det är en ekvation vi löser och inte ser på defintionen av kvadratrot (som jag vet innebär att roten ur ett tal alltid är det positiva talet vars kvadrat är lika med talet).
Nyttjandet av ordet definitionsmängd är här lite konstigt både från dig och föreläsaren då man generellt talar om definitionsmängder till funktioner och blir underdefinierat när man försöker applicera det på ekvationer.
Vad ni rent praktiskt försöker uttrycka här är "en mängd inom vilken lösningarna måste ligga" men det är från den definitionen klart att en sådan mängd inte är unikt definierad. Den minsta sådana mängden är "mängden av lösningar" men skulle man ha denna skulle problemet vara löst.
Detta förklarar varför ni kan ha olika svar, båda är bara hjälpmängder, även om ordet "definitionsmängd" här använd felaktigt.
Låt oss lite mer allmänt bryta ner strukturen hos den här typen av problem för att förstå varför vi gör vad vi gör.
1. Man börjar med ursprungsekvationen. Låt oss kalla den f(x) = 0. Det är inte möjligt att lösa denna ekvation genom direk inspektion.
2. Man konstruerar genom en serie implikationer en ny ekvation F(x) = 0 som man genrellt kallar hjälpekvationen
Den kritiska egenskapen hos denna ekvation är att om är en lösning till så är det även en lösning till så lösningsrummet till kommer garanterat att innehålla lösningarna, och vi kan kalla dessa för kandidatlösningar. Ekvationen kan dock ha lösningar som inte är lösningar till . Vi kallar dessa för falska rötter.
Det viktiga är dock att alla lösningar till ligger i lösningsrummet till hjälpekvationen så man behöver inte oroa sig för att man missat någon om man löst den.
3. Man löser hjälpekvationen.
4. I det sista steget så identifierar man vilka av lösningarna till som är lösningar till . DETTA KAN GÖRAS PÅ FLERA OLIKA SÄTT.
4.1 Alternativ 1 är med kontroll. Man stoppar in talen man fick från i och ser vilka som ger 0.
4.2 Alternativ 2 är med uteslutning. Man hittar ett antal kriterier som lösningarna till måste ha och ser om de gäller för kandidatlösningarna och utesluter de som inte har dessa egenskaper. Det är vad föreläsaren gjorde genom att hitta en "mängd som lösningarna måste ligga i"
Notera att detta endast kan användas för att avgöra om en lösning är falsk, inte om den är sann. Bara för att en lösning till ligger i en mängd som en lösning till måste ligga i så behöver det inte vara en riktig lösning. I rent strikt mening så har föreläsaren inte bevisat att är sann bara för att är falsk. Däremot så kan denna metod kombineras med principer såsom att ekvationen måste ha minst en lösning (tex via att det är en kontinuerlig funktion) och om man efter uteslutning bara får en lösning kvar så måste den vara en lösning till
tarkovsky123_2 skrev :Nu fattar jag inte riktigt vad du menar när du säger att ekvationen saknar definitionsmängd. Ekvationen är ju inte definierad förutom just i .
Jag säger inte bara att den saknar definitionsmängd. Jag säger att det inte ens finns ett begrepp som heter definitionsmängd när det kommer till ekvationer.
Jag antar att du tänker på funktionen , dennes definitionsmängd är den du skriver. Men det är inte samma sak som att säga att ekvationen har den definitionsmängden. Det finns ingen ekvation som har en definitionsmängd, begreppet finns inte för ekvationer.
Utan det föreläsaren gör är att försöka se vilka x som omöjligen skulle kunna lösa ekvationen, det kan man ju göra på flera olika sätt. Så att från föreläsarens argument komma fram till att lösningen måste ligga inom säger inte på något sätt att funktionen skulle ha denna definitionsmängd.
Jag tackar för era svar. Det var nog i brist på ord som jag använde definitionsmängd i sammanhanget.
På sättet man kan utesluta andra rötter genom att kontrollera ifall dem är eller inte är med i "mängden av lösningar" är jag helt på det klara med. Det som jag inte förstår är hur han kan säga att bara för att vi har ett rottecken, så måste det som står på andra sidan likhetstecknet vara positivt? Ur detta får han sedan att x i så fall måste vara mindre än 1/2.
Okej, kvadratroten är alltid positiv per definition. Om man då har att
så måste ju VL vara positiv. Om båda sidor ska vara lika så måste även HL vara positiv. HL är positiv om det gäller att
Därför måste x vara mindre än 1/2 för att HL ska vara positiv.
Just det. Nu tror jag att jag fattar. Så om vi istället skulle lösa denna ekvation
Eftersom kvadratroten, som funktion, per definition alltid är positiv (även om man i ekvationer kan "lägga till i efterhand" ett plus- eller minustecken).
Japp det där stämmer bra det.
Om jag nu testar att lösa en annan ekvation på detta sätt, ser min lösningsgång och motivering bra ut om jag gör på följande sätt:
Det ser bra ut. Men tänk på att det bara gäller att så betyder inte det nödvändigtvis att den löser ekvationen, åtminstone så skulle det behöva motiveras i sådana fall. Så det skadar ju inte att efter man konstaterat att inte är en lösning skriva något i stil med att "man ser att 2 löser ekvationen så därför är detta enda lösningen".
Precis. Tack för alla era svar!