Decimal till bråk
Hej, jag undrar hur man ska tänka här:
Plussa 0,375 på sig självt några gånger tills du får ett lättare tal som du vet hur du kan beskriva som ett bråk:
OMs lag skrev :Plussa 0,375 på sig självt några gånger tills du får ett lättare tal som du vet hur du kan beskriva som ett bråk:
Nu hänger jag inte med. Så jag ska plusa 0,375 med sig själv tills jag får ett tal jag kan beskriva som ett bråk. Men sen så förstår jag inte varför vi ska multiplicera.
Det är en metod du kan använda dig av för att lösa problemet, det enklaste sättet jag kunde beskriva med.
Att du multiplicerar båda sidor med är samma sak som att du delar båda sidor med 2.
Försök att läsa igenom min lösning en gång till och försök greppa vad jag gör. Det jag gör kan även uttryckas i text:
Säg att "ett tal" är 4, då är
där 1,5 = = känt bråk
OMs lag skrev :Det är en metod du kan använda dig av för att lösa problemet, det enklaste sättet jag kunde beskriva med.
Att du multiplicerar båda sidor med är samma sak som att du delar båda sidor med 2.
Försök att läsa igenom min lösning en gång till och försök greppa vad jag gör. Det jag gör kan även uttryckas i text:
Säg att "ett tal" är 4, då är
där 1,5 = = känt bråk
Ok, nu förstår jag lite mer. Men jag fattar inte man ska dela ett känt bråk med ett tal. Och sedan när man ska dela fyra på båda sidorna ska man multiplicera 2 med 4.
Det var längesedan jag var i din situation när det kommer till bråkräkning. Det är säkert så att jag har använt mig av metoder du inte stött på ännu - så jag tycker att du ska bortse från mina inlägg. Invänta om någon kan beskriva bättre än vad jag gjorde - annars uppmuntrar jag dig att prata med lärare och klasskamrater, man lär sig jättemycket av att diskutera matematik med andra.
OMs lag skrev :Det var längesedan jag var i din situation när det kommer till bråkräkning. Det är säkert så att jag har använt mig av metoder du inte stött ännu - så jag tycker att du ska bortse från mina inlägg. Invänta om någon kan beskriva bättre än vad jag gjorde - annars uppmuntrar jag dig att prata med lärare och klasskamrater, man lär sig jättemycket av att diskutera matematik med andra.
Ok, tack för hjälpen, ändå!
Naturligtvis kunde du direkt se att förkorta med tex 25 eller 125 hade varit snabbare. Men om man inte ser det kan man ta ett tal i taget.
joculator skrev :Naturligtvis kunde du direkt se att förkorta med tex 25 eller 125 hade varit snabbare. Men om man inte ser det kan man ta ett tal i taget.
Ok, så jag ska bara förkorta talet.
Ja, efter att du har förlängt det så det blir heltal. I detta fall mutliplicera med 1000, så kan du bara förkorta så långt det går (så länge det fortfarande är heltal.
joculator skrev :Ja, efter att du har förlängt det så det blir heltal. I detta fall mutliplicera med 1000, så kan du bara förkorta så långt det går (så länge det fortfarande är heltal.
Ok, men vad händer om täljaren är större än nämnare, som t ex 1,6 och jag ska skriva det i bråkform. Jag får fram det till 4/25, är det rätt svar eller har jag tänkt fel?
joculator skrev :
Jaha, så det är 16 tiondelar och inte 16 hundradelar, men hur ska jag veta ifall det är tiondel eller hundradel
Det vet du om du räknar hur många steg du måste flytta komma-tecknet till höger för att få ett heltal. Med 1,6 måste du flytta det ett steg till höger för att få 16 -- alltså behöver du bara multiplicera med 10. Du måste multiplicera med 10 i både täljare och nämnare dock, annars ändrar du värdet av talet... ger inte samma svar som , eller hur? Och det är ju bara 1,6 som vi är intresserade av att skriva som bråktal.
Sabotskij83 skrev :Det vet du om du räknar hur många steg du måste flytta komma-tecknet till höger för att få ett heltal. Med 1,6 måste du flytta det ett steg till höger för att få 16 -- alltså behöver du bara multiplicera med 10. Du måste multiplicera med 10 i både täljare och nämnare dock, annars ändrar du värdet av talet... ger inte samma svar som , eller hur? Och det är ju bara 1,6 som vi är intresserade av att skriva som bråktal.
Ok, nu fattar jag. Tack för hjälpen