Debet och kredit
Hej
jag behöver hjälp när det gäller debet och kredit på T-konton!
jag vet att debet alltid är på vänstra sidan och kredit alltid är på höger sida
dessutom att det på tillägskonton ökar i debet och minskar i kredit jämfört med eget kapital och skuldkonton där det är tvärt om minskar i debet och ökar i kredit.
men det jag inte förstår är varför det är så? Att de är skillnad på minskning och ökning på debet och kredit beroende på konto
min förklaring/gissning:
när man ska registrera en affärshändelser så så man ju skriva in den en gång i debet och en gång i kredit (det är en grundregel) . Så därför måste de va motsatsen i minskning och ökning för när man då registrerar en affärshändelse så sker det mellan två konton
(har lite svårt att få ner minförklaringar i ord)
Ja det är inte alltid så enkelt, men ofta kan man se att ett av de två kontona som ska konteras är mer rätt och vet man det ena så gäller regeln att det är tvärtom på det andra.
Varför det är så blir ganska klart när man gör årsavslut i kassaboken. Då måste kontona balansera varandra så att totalen blir noll eftersom plus i ett konto ger minus i motkontot.
Gör man sedan ett bokslut så blir det ännu tydligare varför konteringen görs på ett visst sätt.
Så försök att se helheten. Det är rörigt i början, men titta på hur andra gjort. Det finns gott om exempel på både mindre och större företag på internet.
Vad gäller ordens betydelse så blir det inte heller så klart eftersom det är gamla uttryck och ordet kredit används när man får låna pengar dvs. handla utan att betala meddetsamma.
Om vi försöker oss på en försiktig gissning av ursprungsbetydelserna så kan vi ta två företagare. Den ena företagaren debiterar den andra dvs. han skickar en kravräkning (numer faktura)
Av någon anledning vill den andre inte betala, kanske det visade sig att frukten var rutten, eller vad det nu kunde vara.
Då måste den förste kreditera, ta tillbaka hela eller delar av räkningen och skickar då en kreditnota (numer kreditfaktura)
När sedan bokföringen kom in i bilden så fick den ena företagaren debitera i sina konton och den andre kreditera i sina konton.
Senare när dubbel bokföring kom så utvecklades det hela så bägge hade varsitt motkonto.Sedan "var förvirringen igång 😊
Har du något konkret exempel så skriv gärna en fråga här på forumet.
Edit: Kollade ordet kreditnota och minnet svek mig där. Det är den som klagar som skickar kreditnotan och den som skrivit fakturan som ska skicka en kreditfaktura.