De matematiska förmågorna
Hej!
Jag ska snart läsa matematik 4 och behöver repetera gymnasiematten inför det, eftersom att det var åtta år sedan jag pluggade på gymnasiet. För att hinna återfå förståelse för så många av kursernas olika delar som möjligt satsar jag i första hand på betyg E. Därför har jag en fråga om de matematiska förmågorna som man ska skaffa sig för det här betyget i gymnasiets mattekurser:
Har jag förstått rätt att man ska kunna visa prov på alla de sju matematiska förmågorna i alla kursernas olika centrala innehåll, förutom den sjunde förmågan? Exempel på centrala innehåll är geometri, samband och förändring, algebra. Anledningen till att jag gör den här tolkningen av de här eftersökta förmågorna är att Skolverket har skrivit att den sjunde förmågan innebär att kunna "relatera matematiken till dess betydelse och användning inom andra ämnen, i ett yrkesmässigt, samhälleligt och historiskt sammanhang" och att man för betyg E "relaterar något i kursens innehåll till dess betydelse inom andra ämnen, yrkesliv, samhällsliv och matematikens kulturhistoria". Se https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne?url=1530314731%2Fsyllabuscw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DMAT%26tos%3Dgy&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa92a3
Orsaken till att jag tänker att man behöver träna upp övriga sex förmågor i alla kursmomenten är att Skolverket inte specificerar vilka kursmoment varje förmåga ska utvecklas i. Undantaget är som sagt den sjunde förmågan där de i alla fall anger hur många av kursens kapitel som den sjunde förmågan ska tillämpas i.
Med vänlig hälsning Joel H.
De svenska kursplanerna är inte genomtänkt skrivna och det finns ingen faktiskt plan eller idé man kan tolka ut från att läsa dem noggrant. Det fanns riktlinjer från Skolverket runt 2011 om att förmågor skulle visas på det ena, andra eller alla områdena men de drogs tillbaka och ersattes aldrig av något. /lärare
I praktiken är den rådande tolkningen alla förmågor på alla områden, men vid bedömning störst betoning på moment i slutet av en kurs över de som är i början utifall det finns stor variation i prestation. Så typ det du skrev i stycke 2.
Idén med förmågorna är att elever kan vara olika bra på olika saker och att examinatorn ska se till att utveckla och betona de olika aspekterna snarare än att lägga ensidigt fokus på en.