6 svar
93 visningar
Maria123 290
Postad: 1 apr 13:08

Cylinderkoordinater

Hej, jag får fel svar till denna uppgift. Jag har försökt bestämma hastigheten till kolven P genom att bestämma den radiella komponenten samt den transversella komponenten, och sedan addera dem. Men jag får inte samma svar som facit…

PATENTERAMERA 6064
Postad: 2 apr 00:37

Du tappade bort basvektorerna. v=vrer+vθeθ.

Sedan har du att vx=vex=vrcosθ - vθsinθ.

PATENTERAMERA 6064
Postad: 2 apr 00:41

Ett enklare sätt är att se att

x=btanθ

vx=x˙=ddtbtanθ=-bωsin2θ.

Maria123 290
Postad: 2 apr 13:12

Jag förstår inte vart vx kommer ifrån? Sen undrar jag vart x = b/(tan täta) kommer ifrån? Är inte hastigheten dessutom bara summan av den radiella och transversella hastighetskomponenten, såsom jag räknat ut?

PATENTERAMERA 6064
Postad: 2 apr 16:15

Du blandar i hop vektorer och skalärer.

r = b/sinθ är en skalär och det är r˙ = vr också.

Detsamma gäller för vθ = rθ˙, dvs skalär.

Hastigheten är en vektor v=vrer+vθeθ-bωcosθsin2θer+bωsinθeθ.

Notera att vi måste få med basvektorerna er och eθ för att det skall bli en vektor.

Sedan gäller det generellt att om du har en vektor u och vill ha dess x-komponent så kan du få den genom att skalärmultiplicera med enhetsvektorn ex, dvs ux=uex.

Så för att få vx så kan vi skalärmultiplicera v med ex

Sedan utnyttjar jag att

erex=cosθ

eθex=-sinθ.

När det gäller formeln för x så se figuren nedan. Fråga om något är oklart.

Maria123 290
Postad: 23 apr 19:18 Redigerad: 23 apr 19:19

Varför är vi ute efter hastighetsvektorns x-komponent? Räcker det inte med att bara ange hastigheten som hastighetsvektorn? Jag förstår alltså inte varför vi söker vx när uppgiften bara frågar efter v?

PATENTERAMERA 6064
Postad: 23 apr 19:25

Eftersom P endast kan röra sig i x-riktningen så gäller det att

v=vxex.

Så hastigheten bestäms helt av dess komponent i x-led.

Svara
Close