13 svar
62 visningar
naturnatur1 3204
Postad: 21 apr 18:35

cykelhjul

Skulle jag kunna få hjälp på traven?

Bubo 7347
Postad: 21 apr 19:18

Jag tror att man förstår problemet bättre om man börjar med färre provningar. 

Om cykeln hade provats 10 gånger, hur kunde fördelningen ha varit?

Elva gånger? Tolv gånger? Arton?

naturnatur1 3204
Postad: 21 apr 19:23

Om cykeln hade provats 10 gånger så hade det varit som om alla barn hade provat 2 gånger var? Vilken fördelning menar man?

Bubo 7347
Postad: 21 apr 19:25

I första fallet: Fördelningen "två gånger var" är den enda möjliga. 

Elva gånger? Tolv?

naturnatur1 3204
Postad: 21 apr 19:27

Inte så säker på om jag är med på banan.

Trinity2 Online 1893
Postad: 21 apr 20:45
naturnatur1 skrev:

Skulle jag kunna få hjälp på traven?

Detta är ett specialfall av "Stars and Bars". Ingår detta i kursen?

naturnatur1 3204
Postad: 21 apr 20:49

Nej. Stars and bars finns inte med i matte 5.

Trinity2 Online 1893
Postad: 21 apr 20:57
naturnatur1 skrev:

Nej. Stars and bars finns inte med i matte 5.

Hm... Ger facit någon ledtråd vilket tankesätt som skall användas som vi kan bygga på (så att vi kan välja den väg, och ev. förklara bättre)? Jag ser ingen direkt "basic" lösning till detta, men kanske boken har något trick för det. Finns det något exempel i boken som är snarlikt?

Bubo 7347
Postad: 21 apr 21:05

Det jag ville få fram är att tio cykelturer måste gå åt till att de fem barnen åker två turer var.

Kvar att fördela blir de andra åtta turerna.

Trinity2 Online 1893
Postad: 21 apr 21:10

Ja, exakt, antalet positiva lösningar till x1+x2+x3+x4+x5=8 efter transformering med -2. Hur man gör detta utan S&B vet jag ej, men följer tråden med intresse! Man lär sig något nytt varje dag…

naturnatur1 3204
Postad: 21 apr 21:58

Lösning till er som är intresserade

vid 7.30 min.


Hänger dock inte med på resonemangen.

Trinity2 Online 1893
Postad: 21 apr 22:07
naturnatur1 skrev:

Lösning till er som är intresserade

vid 7.30 min.


Hänger dock inte med på resonemangen.

Ja, detta är Stars and Bars (eller i hans fall Circles and Bars).

naturnatur1 3204
Postad: 21 apr 22:12 Redigerad: 21 apr 22:15

Detta (stars and bars) tas inte upp i matte 5. Iallafall inte i den bok vi har i skolan

Men han löste den på det sättet men hänger inte med..

Trinity2 Online 1893
Postad: 21 apr 22:19 Redigerad: 21 apr 22:20
naturnatur1 skrev:

Detta tas inte upp i matte 5. Iallafall inte i den bok jag använder.

Men han löste den på det sättet men hänger inte med..

Efter borttagande av de obligatorisk 2 turer/barn återstår 18-2*5=8 turer. Dessa skall fördelas på 5 barn.

Låt turerna vara bollar och lägg upp dem på en rad.

Vi skall nu illustrera barnen med "fack". För att skapa 5 fack behövs 4 skiljeväggar (fundera på detta ett tag, det är bra att nöta in i skallen). 

Så låt oss, för skoj skulle, sprida ut dessa 4 skiljeväggar bland bollarna, som han gör på videon.

Vi har nu 8+4=12 element på bordet, 8 bollar och 4 skiljeväggar. Det finna alltså totalt 12 platser/positioner.

Du har då  något som ser ut som 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 

på bordet. 

På dessa 12 positioner skall du välja 4 positioner som du placerar dina skiljeväggar på, det kan göras på "12 över 4" olika sätt. När det är gjort "strör" du ut bollarna på övriga positioner.

Du kan även tänka tvärt om. Given de 12 positionerna, placera ut 8 bollar, det kan göras på "12 över 8" olika sätt och när det är gjort "fyller du på" med skiljeväggarna på lediga platser.

(12 över 8 = 12 över 4, kontrollera genom räkning!)

Alltså finns det 12 över 8 olika kombinationer att fördela de 8 åkturerna på de 5 barnen.

Blev det klarare? 

Svara
Close