Centripetalkraft och friktionskraft
I det här exemplet ska man ju antagligen sätta friktionskraften = centripetalkraften. Men varför gör man inte det i de flesta exemplerna med centralrörelse? Då är det ju oftast bara en resulterande kraft in mot mitten , men trots det så accelererar de inte in mot mitten. Varför ska det då i detta fall vara en friktionskraft?
Hur ser kraftsituationen ut på bilbatteriet? Kan du göra en enkel skiss?
Vad menar du med att bilbatteriet inte accelereras? Vad skulle hända med bilbatteriet om det inte accelererades runt i en cirkel?
Jämför med vad som skulle hända med passageraren på en slänggunga om man plötsligt skar av snöret så att ingen kraft längre accelererade passageraren runt i en cirkel.
D4NIEL skrev:Hur ser kraftsituationen ut på bilbatteriet? Kan du göra en enkel skiss?
Vad menar du med att bilbatteriet inte accelereras? Vad skulle hända med bilbatteriet om det inte accelererades runt i en cirkel?
Jämför med vad som skulle hända med passageraren på en slänggunga om man plötsligt skar av snöret så att ingen kraft längre accelererade passageraren runt i en cirkel.
Men om det är en bil, då motverkar ju friktionskraften centripetalkraften (resulterande kraften) ALltså blir nettokaften noll och då är ju ingen centripetalkraft kvar dvs ingen roterande rörelse längre
På batteriet verkar två krafter centrifugalkraften från bilens framfart och friktionskraften som i de lägre farterna håller batteriet på plats. Den kraft som i cirkelrörelse motverkar centrifugalkraften kallas centripetalkraft (det är definitionen) som den här gången enligt texten ÄR friktionskraften.
Om batteriet hade fästs med ett snöre hade centripetalkraften varit summan av friktionskraften och kraften i snöret.
Jo, så länge batteriet inte rör sig är nettokraften noll.
Nej friktionskraften motverkar inte centripetalkraften.
Kanske är det bäst att se centripetalkraften som ett abstrakt begrepp utan egen verkan som i 'verkligheten' ska fyllas ut av spänningen i ett snöre eller friktion eller nåt annat...