11 svar
97 visningar
George H 156 – Fd. Medlem
Postad: 3 okt 2021 14:21

Centripetalkraft


Hejsaannn!!! Undrar ifall jag har gjort rätt?

Dr. G 9500
Postad: 3 okt 2021 14:40

Vilken är störst av tyngdkraften och normalkraften här?

George H 156 – Fd. Medlem
Postad: 3 okt 2021 15:18 Redigerad: 3 okt 2021 15:19

Tyngdkraften  för den drar ju ner bilen 

Dr. G 9500
Postad: 3 okt 2021 15:50

Ja,  tyngdkraften är här störst.  Hur stämmer det med din beräkning?

George H 156 – Fd. Medlem
Postad: 3 okt 2021 19:29

Hur menar du egentligen? Jag förstår inte:(

#älskamat 105
Postad: 3 okt 2021 19:43

Eftersom tyngdkraften är störst är FN = Fg - Fc inte +

George H 156 – Fd. Medlem
Postad: 3 okt 2021 19:54

Varför är tyngdkraften större än centripetalkraften?

Dr. G 9500
Postad: 3 okt 2021 20:31

Frågan är lite märkligt ställd. "... påverkas också av centripetalkraften."

Bilen påverkas av tyngdkraft och normalkraft. Nu blir det så att den kraftsumman (resultanten) blir en centripetalkraft. 

Kraftsumman nedåt blir mg - N, vilket är samma sak som centripetalkraften högst upp på bron.  

mv2r=mg-N\dfrac{mv^2}{r}=mg-N

George H 156 – Fd. Medlem
Postad: 3 okt 2021 20:40

Varför är mg > Fn

?

Dr. G 9500
Postad: 3 okt 2021 20:45

För att något som rör sig på en cirkelbåge med konstant fart accelererar mot cirkelns centrum. 

Det behövs då en resulterande kraft mot cirkelns centrum. 

Här har vi N uppåt och mg nedåt. Resultantens riktning måste enligt ovan vara nedåt (mot cirkelns centrum), vilket gör att mg > N. 

George H 156 – Fd. Medlem
Postad: 3 okt 2021 21:18

I vilka fall gäller det att

Fn > mg

?

Dr. G 9500
Postad: 3 okt 2021 21:55

Om du tänker dig att bilen åker ner i en cirkelformad grop så blir det tvärtom. Föraren kommer då att känna sig tyngre i botten av gropen p.g.a större normalkraft. 

Svara
Close